Gå til innhold

Norrbyströmmen 28-29 mai 2016


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Lite turreferat fra Norrbyströmmen på etterspørsel fra Lars P:

 

Fiskeklubben arrangerer årlig to reiser, en på våren og en på høsten. Denne våren var vår tur til å besøke Norrbyströmmen, en del av Motala Ström ikke langt ifra Motala (Sverige). Fiskekortene var bestilt ett og ett halvt år i forveien, på grunn av at slutten av mai/begynnelsen av juni er kjent for gode vulgataklekkinger.
 
post-4201-0-54878900-1467374692_thumb.jpg
 
Vi var ti spente fluefiskere på plass i god tid før kl 15:00 da vi kunne begynne fiske. Utstyr ble rigget på balkongen til hytta som vi leide (inkludert i leie av elva). Mens vi monterte og giret hverandre opp så vi fine vak i første poolen, samt en regnbue som svømte rolig forbi i jakt på nymfer. Og der, midt i poolen foran oss, dukket den første vulgataen opp!
 
post-4201-0-01283300-1467374692_thumb.jpg
 
Elva er kunstig laget, med 7 pooler nedover og korte strømpartier imellom. Stedet er svært egnet for fluekasting. Det er klipt gress rundt store deler av elva. Vannet er klart og bunnen er til dels lys. Man får mulighet til å kikke på fisken og hvordan den oppfører seg i vannet. Ganske kult å se stor fisk som står helt stille i strømmen, bare avbrutt av en plutselig sidebevegelse når en godbit føres med strømmen.
 
post-4201-0-00909800-1467374792_thumb.jpg   post-4201-0-51235500-1467374691_thumb.jpg
 
Fisket ble bra, men viste seg å være ganske så kilent. Vulgata, vårfluer, Vespertina og Fuscogrisea poppet opp. Stedet ligger et stykke sør, så sesongen er tidlig her. Ymse imitasjoner ble knytt på spissen, for å prøve å lokke opp regnbuene og ørretene ute i de sakteflytende partiene. De fleste av vakene var av type head&tail eller bare så vidt at de brøt vannskorpa. Klekkere tenkte jeg, og ganske riktig, en str 14 lys oliven klekker ble redningen og ga meg dagens første i et utrolig deilig og rolig «take».
 
post-4201-0-90417300-1467374690_thumb.jpg
 
Vi fisket oss gjennom elvestrekningen og fikk en og annen pen fisk. De fleste på nymfe, noen på streamer og noen på tørt. Etter en sen lunsj på balkongen, akkompagnert av flotte head&tail vak, begynte kveldens økt. Det skulle vise seg å bli andre forhold. Fisken lot seg nå lure av voksne vulgataduns og klekkere. Når mørket begynte å sige på, og det bare var undertegnede og en til som fortsatt fisket, ble det andre boller! En tørrflue som indikator, 1 meter fluorkarbon knytt i krokbøyen og en vårfluelarve i enden ble kveldens høydepunkt. Hadde flere napp, flere som dro av hele stasen og fikk opp noen. Fisken virket veldig på hugget etter mørkets frembrudd. Jeg vurderer dette som at fisken blir mindre sjy. Jeg regner med at de fleste fiskene som vi har «spotta» på dagtid, også har sett oss til tider, og dermed blitt skeptiske.
 
post-4201-0-90640300-1467374692_thumb.jpg
 
Vi hadde snaue døgnet på oss i Norrbyströmmen. Jeg synes det var skikkelig artig å se fisken man fisket på, og stedet er flott tilrettelagt for både fiske og overnatting. Selvfølgelig foretrekker de fleste inkludert meg selv, å fiske på vill ørret, men jeg vil anbefale en tur hit for litt moro og action. Skikkelig sterke fisker, og de fleste av de vi var heldige å få var skikkelig pene.
 
 
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...