Gå til innhold

Menneskeetende insekter - hvordan holde de unna?


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet meg godt til rette langs noen skogsvann i løpet av vår og forsommer, men det er jo full av insekter.

Og flere av disse har meg på menyen. Har jo et par myggmidler, og disse funker forøvrig greit. På mygg.

Senest i går gikk jeg glipp av en fin fisk da jeg måtte renske hånda for knott. Tror det var tett på 10 stk som satt og åt samtidig. Klegg har også vært en plage til tross for myggmiddelbruk, men bare på en tur.

Hvordan holder man disse unna, Noen gode tips til hvordan man skal få holdt disse på avstand.

Er det noen midler som funker mot disse plageåndene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gni bjellene inn med Tigerbalsam. Det kalles motsmerte, og er en variant av å starte motbrann på kjøkkenet når det brenner i stua. Nok om det. Knotten er fort glemt når det brenner der nede. Som SØ fisker er dette kanskje for tøff kost. Et alternativ er å smøre fjeset inn med olivenolje. Knotten sitter fast, og stikker ikke. Grisete, men effektivt.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gni bjellene inn med Tigerbalsam. Det kalles motsmerte, og er en variant av å starte motbrann på kjøkkenet når det brenner i stua. Nok om det. Knotten er fort glemt når det brenner der nede. Som SØ fisker er dette kanskje for tøff kost. Et alternativ er å smøre fjeset inn med olivenolje. Knotten sitter fast, og stikker ikke. Grisete, men effektivt.

Er det dette knepet som får deg til å stadig måtte ytre din trang til å ta deg en stilleanders i skogen? Visste ikke at motsmerte og tigerbalsam virket opphissende på folk. Men folk får ha sine egne lyster. Hvem er nå jeg til å dømme :-P

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott er jo bare helvete, rett og slett. Det eneste som hjelper der, er nett over hodet, og som regel kommer det noen små jævler inn gjennom maskene der også. Hendene blir skambitt, men det er til og leve med.

 

Var på fisketur med en kompis i forrige uke. Det va mye mygg, knott og klegg, og de sverma ille rundt meg. Guttorm hadde kjøpt klær og caps fra Magasinet.no som var satt inn med permetrin, såkalt Insect Shield. Han slapp greit unna i forhold til meg. Jeg ble såpass imponert at jeg har bestilt litt derfra sjøl, blir spennende å se om det funker.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det når dere "hardcore" sjø fiske gutta kommer på skauen, bare klaging ttongue

Knott er det bare å gi opp å beskytte seg mot, sjøl er jeg heldig å tåler den lille godt. Den store jævelen med sebrabeina derimot gir meg allergiske reaksjoner.

Så min løsning da er rett og slett å drite i fisket i lavlandet og heller bevege meg oppover i høydemeter frem til nå. Da reiser jeg nordover til Finnmark og bruker ferien der. Når jeg får igjen fiskelysta uti August da så har kniotten gitt seg i skauen. Da er det bare hjortelusa igjen som plager en.....

 

PS: det finnes myggnetting som er tett nok(kjøp svart) og hanske ala simms sine og buff med masse permitrin hjelper også litt

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette knepet som får deg til å stadig måtte ytre din trang til å ta deg en stilleanders i skogen? Visste ikke at motsmerte og tigerbalsam virket opphissende på folk. Men folk får ha sine egne lyster. Hvem er nå jeg til å dømme :-P

Her har du mye å lære, om både det ene og andre skulle jeg mene.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det når dere "hardcore" sjø fiske gutta kommer på skauen, bare klaging ttongue

Hehehe, god humor! :-)

Her har du mye å lære, om både det ene og andre skulle jeg mene.

Etter å ha lest noen av innleggene dine, så kan det absolutt se slik ut :-p

Mye gode kommentare her nå!

Men jeg er ikke sikker på at tigerbalsam og smerte på de edlere deler er noe for meg.

Klarer meg uten stilleanders også forresten.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er ytterst treg, men nå skjønte jeg ikke hva du mente.

Om dette er helt innlysende, så får jeg skylde på alvorlig blodmangel etter sist fisketur i skogen

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er ytterst treg, men nå skjønte jeg ikke hva du mente.

Om dette er helt innlysende, så får jeg skylde på alvorlig blodmangel etter sist fisketur i skogen

Du må nok bare friske opp i fetisj arkivet ditt.

Lillevann sikter til populær lek spesielt blant engelske politikere som liker å kvele seg like før det går for dem. Gjerne i samkvem med litt for unge eller betalt selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal unngå og havne dypere inn i skogen jeg da med andre ord.

Jeg er faktisk bare interessert i å fiske. De øvrige perversiteter overlater jeg til de som har interesse for slikt. Som tidligere sagt, hvem er jeg til å dømme...

Meeen, etter å ha lest dette så er det kanskje ikke så rart jeg har følt meg mest hjemme langs kysten.

 

Har vel havnet rimelig langt OT denne tråden nå, et par tips har jeg fått, men ønsker fortsatt flere.

(når jeg ser hvordan tråden har utviklet seg, så er jeg nesten nødt til å poengtere at det FAKTISK dreier seg om et ønske om tips til hvordan man kan holde insekter på avstand, de andre tingene nevnt i tråden klarer jeg fint å holde meg unna på egenhånd...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en trøst: Når det er mye klegg, brems, blinding og slikt som går til angrep, så er det mange steder godt fiske samtidig. 

 

Jeg heller også mot at må kle insektene ute. Tettvevd tynn bomull som myggen ikke klarer å stikke snabelen mellom er en god start. Nå er det også mulig å kjøpe myggnett med briller slik at det ikke blir natt når man drar myggnettet over ansiktet. Da gjenstår hendene, og med mindre man reagerer allergisk mot insekter, så er vel det å leve med (?) Og det hjelper jo å spraye hendene med myggmiddel

 

Jeg har ei flaske med 100% DEET. Akkurat det middelet bruker jeg ikke rett på huden. Har imidlertid forsøkt det på jakke-ermene og skyggelua, men ingen revolusjonerende effekt. Da har Autan rett på huden vært bedre.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å gå med skjprter eller jakker med lange armer når været er fint så det er det eneste jeg ikke har tildekket.

Men prøvde ett nytt myggmiddel i helga, neo siste stikk, det funka jo på et vis, holdt myggen unna om jeg "etterfylte" med middelet etter en time eller 2, knotten brydde seg ikke, men de setter seg fast i middelet å dør, var helt svart av knott på armene så godt fornøyd egentlig, en bonus er at det ikke er deet eller andre giftstoffer i den.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige skjorter, sånn type "dresskjorte", er faktisk helt insektstette pga at de er så tettvevde, og også luftige og fine når det er skikkelig varmt. Er det litt kjøligere tar jeg en ulltrøye under. 

Null stikk på kroppen og armene. Hendene og hode/hals er det verre med, men med en hatt av et eller annet slag, buff i halsen og myggmiddel på hendene og i panna blir det noenlunde levelig, selv i Nordkalottens verste insektshull. Blir det for jævlig tenner jeg en sigarett. 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to tips fra meg Truls.

Nå skal det sies at jeg ikke har hatt noe behov for dette i de senere år der jeg har fisket.

Jeg ble litt lei av å dra på det også,men det funker,det funker så det holder.

I Femundsmarka brukte jeg det mange ganger.

Knott i ansiktet er noe av det verste.

Jeg kjøpte en liten vifte som jeg festet i capsen,monterte en bryter og en liten batteripakke.

Når det ble for ille var det bare å starte vifta.Det fungerte faktisk sabla bra.

Det andre tipset er å ta en fiskebollboks,lag noen hull jevnt over i hele boksen og

samle inn noen grankongler.Fyr opp,og sett den mellom bena dine.

Det lukter skaubål av deg etterpå,men det funker,det kan jeg love deg.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 3M ultra thon insect repellent. Inneholder 34% DEET så den må kjøpes nett. Plages ikke av mygg og knott. Eller, knotten blir fæl til å sette seg i øynene da det er det eneste området på hodet som ikke smøres inn. Ser ikke poenget med å ofre helse og utstyr med disse 99%greiene når det åpenbart holder med noenogtredve. Har brukt det på huden i en ukes tid uten å ha tatt skade av det, enn så lenge. Men folk er jo forskjellig.

Ellers bekjempes faenskapet med klær. Liker å ha en hettegenser tilgjengelig slik at det kun blir trynet og nevene som er utsatt.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 3M ultra thon insect repellent. Inneholder 34% DEET så den må kjøpes nett. Plages ikke av mygg og knott. Eller, knotten blir fæl til å sette seg i øynene da det er det eneste området på hodet som ikke smøres inn. Ser ikke poenget med å ofre helse og utstyr med disse 99%greiene når det åpenbart holder med noenogtredve. Har brukt det på huden i en ukes tid uten å ha tatt skade av det, enn så lenge. Men folk er jo forskjellig.

Ellers bekjempes faenskapet med klær. Liker å ha en hettegenser tilgjengelig slik at det kun blir trynet og nevene som er utsatt.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

 

Jeg fant en gammel tråd, hvor du anbefalte denne, så den har jeg bestilt og får den innen helgens tur.

Blir spennende å se om den funker. Hørtes lovende ut i hvert fall.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot knotten på hendene så dypper jeg de i vannet. Knotten klistrer seg fast og kan ikke bite.
Det funker i hvert fall et lite øyeblikk når man er som nærmest rein panikk.
Miljøvennlig og.
Sigar funker også bra å gå å "puffe" på.

 

En "stillanders" har jeg ikke hørt før :)
Det er i hvert fall ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i det korte øyeblikket jeg tok fokus vekk fra flua for å børste vekk 6/7 knott som forsynte seg samtidig så var det en pen ørret som tok flua som lå bare fem meter unna meg.

Det var nok til at jeg ikke fikk gitt et tilslag og gikk glipp av å få kroket den fisken...

pen så den ut til å være også. Det var da jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe, for ørreten vet å time huggene sine godt!

Det ene sekundet uten fokus, så tar den og sjansen er brent...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...