Gå til innhold

Menneskeetende insekter - hvordan holde de unna?


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg bruker 3M ultra thon insect repellent. Inneholder 34% DEET så den må kjøpes nett.

[...]

jeg har forstått det slik at grensen på 20% DEET ikke lenger gjelder etter endringer i produktforskriften i 2015. Dette forutsatt at produktet er godkjent av Miljødirektoratet. Nomaden i Oslo selger både 40% og 50%. Jeg har shoppet.

a5f077102188f69f49693805fb0f0b46.jpg

(Jeg turde ikke mer enn 40%)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forstått det slik at grensen på 20% DEET ikke lenger gjelder etter endringer i produktforskriften i 2015. Dette forutsatt at produktet er godkjent av Miljødirektoratet. Nomaden i Oslo selger både 40% og 50%. Jeg har shoppet. a5f077102188f69f49693805fb0f0b46.jpg

(Jeg turde ikke mer enn 40%)

Håper du legger ut en liten vurdering når du har fått prøvd det en stund.

Det hadde blitt satt pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mindre irriterende blir knotten tro om vi smører oss inn med både det ene og andre

kontra det å ikke smøre seg in i det hele tatt?

Knotten er mest irriterende når den setter seg ned og biter.

Å ha den surrende rundt i mengder er plagsomt, men ikke på langt nær like irriterende som når det er en hel gjeng som biter.

Skal prøve ut litt forskjellig, nå har jeg fått mye gode tips, og skal prøve noen forskjellige plagg, midler og konglebål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotten er mest irriterende når den setter seg ned og biter.

Å ha den surrende rundt i mengder er plagsomt, men ikke på langt nær like irriterende som når det er en hel gjeng som biter.

Skal prøve ut litt forskjellig, nå har jeg fått mye gode tips, og skal prøve noen forskjellige plagg, midler og konglebål.

Det jeg egentlig tviler på er at du kan smøre deg inn med noe som helst for å holde den unna når det er som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig tviler på er at du kan smøre deg inn med noe som helst for å holde den unna når det er som verst.

Jeg håper det lar seg gjøre...

Men jeg har vel egentlig mine tvil. Jeg har tenkt til å prøve i hvert fall

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittige mengder knott i mine områder nå. Hvor lenge holder de det egentlig gående, når er værste 'knottsesongen'

Det har vært så uhorvelig mange av de at det er til å bli sprø av.

Har forøvrig bestilt nett som er 'knottsikkert', og skal få ordnet noe til å ha over hendene også. Tror jeg hadde konstant 20 knott bare på en hånd, og til tider antagelig enda fler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv myggmidell med 100% deet, og det holder knotten unna.

Eneste at de fortsatt kommer inn på øyene...

Men er ikke anbefalt å ha middelet rett på huden vis du skal bruke det flere dager i strekk, da erdet bare å spraye på caps og buff ol.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott? Diesel, lampeolje, masse prosent med nasty DEET på huden eller konstant blodsvett og bløtt ansikt... Nett foran øya suger - akkurat som femihansker på henda. På myggen funker det meste, hilsen en som har rømt knotten og snart har gjort ferdig sin tre-fireukers forsommersersesong i fjellregionen

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig ikke så fryktelig vanskelig  :)

Jeg blir selv i utgangspunktet spist i hjel av mygg og knott, meg jeg blir ikke det så fryktelig allikevel. Tror ikke jeg er heldig, men erfaringen har vist gjennom mange år at: 

 

For eksempel Mygga Natural er godt mot mygg (og briller, mansjetter og lignende...), og blir det for mye knott, så switcher jeg over til Mygga med DEET. Og husker du å ta på det med jevne mellomrom i ansiktet og på hendene 4-5 ganger om dagen så er du unna det værste. Bruker du tynne tropehansker så slipper du unna med 1-2 ganger om dagen på hendene også, men det er hver enkelt sitt valg. Og er hanskene blaute med jevne mellomrom, så hjelper det også. Om man synes syltynne hansker blir for varmt/ikke tåler det av en eller annen grunn, så bruker man heller mer tid på å smøre seg med DEET. Ikke noe komplisert. Og vil man ligge litt lengre om morgenen i teltet enn til klokken 5 nord for polarsirkelen, så har man med seg fjellduk, som man spenner opp på solsiden. Fritt valg alle slike ting  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggen synes jeg ikke er så ille, den er lett å gardere seg mot med smøring.

Knotten derimot, når det kravler og svir og tetter seg til over alt, på 100 steder samtidig, det er til å få hetta av.

Har nå bestilt meg finmasket nett, middelet som Emil tipset om, og får til et eller annet på oversiden av hendene, og sprayer dette med permetrin så blir det levelig.

Håper jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting Truls er å godta at slik er nå engang naturen.

Det går an å leve med den,og rett og slett stikke av når det blir som verst.

Eller bare bite tenna sammen og holde ut og være tøff å si"Make My Day".

Fisk på dagtid neste dag og dra hjem når du føler at det blir for ille etterhvert som kvelden nærmer seg.

Jeg har mange ganger smurt meg inn med all verdens drit opp gjennom årene jeg også,og har sjeldent opplevd at

det har fungert særlig bra når det gjelder knott.

Jeg har den dag i dag ståendes to flasker med et eller amerikans "insect reppelent" greier som jeg brukte en gang

på Kola,og den var mer eller mindre delvis effektiv,men jeg fikk vondt og det svidde i ansiktet.Egentlig verre enn selve knotten.

Jeg skylte av middelet fortest mulig,og angret på at jeg i det hele tatt brukte det.

Det er ikke bra å røyke,men det hjelper.Det er antageligvis ikke sælig bra å smøre seg inn heller selv om det noen ganger hjelper.

Men dette blir opp til enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart ikke bra å røyke, men røyk er kanskje det eneste som funker skikkelig mot knotten, selv drar jeg aldri på dagstur uten en full 20pk, det blir dyrt i lengden, men har tenkt tanken på å heller dra med noen billige og drøye sigarer som man kan poffe litt på når det drar seg til med knott, myggspiral i capsen funker jo til dels det også, men usikker på hva som er i de. Antar at de helst ikke skal inhaleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett trav er eneste som holder den lille sviknotten på avstand. Jeg skulle likt å se den personen som ikke bryr seg om knotten i indre Agder sånn rundt sankt hans tider en dag det er lummert, stille og overskyet. Jeg har tilgode å oppleve noe værre andre plasser. Det er helt grusomt. Det klør bare over alt samme pokker hva man gjør. Da kan fisken få fred i fra meg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på det du sier, det var uutholdelig der jeg fisket også. Nå er jeg såpass sta at om jeg har dratt på tur, så skal det fiskes.

Knott og værforhold osv skal ikke få stoppet det, så da må jeg prøve å finne måter å få gjort det jeg dro for å skulle.

Var ikke veldig mye bevegelse som skulle til før skyen med knott lå bak, men stoppe opp og fiske var rett og slett uutholdelig.

Men jeg gir meg ikke...

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tilbake fra felttesting i Bardu av CarePlus 40% deet spray og CarePlus sensitive roll-on. Lite knott, men til tider dustete mengder mygg. Sensitive funket bra. Luktet ok og lett å ha med å gjøre. Absolutt best effekt med deet-sprayen og merkbart bedre enn makkernes midler (mygga). Anbefaler begge.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...