Gå til innhold

Aktivt fiske med tørrfluer


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en del artige opplevelser, og actionfylte hugg på fluer jeg har fisket mer eller mindre aktivt.

Spesielt vårfluer den senere tiden.

Et problem er imidlertid at de ikke holder seg flytende særlig lenge.

Vet streaking caddis er mye brukt, selv har jeg hatt mest hell med en variant av Polygarn, og en med CDC.

Er det noen som har noen gode forslag/erfaringer med måte å binde på/materialer eller andre ting som gjør at disse fluene holder seg flytende lenger?

Takk for bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite som holder flyteevnen bra etter en omgang i kjeften på en fisk. At cdc er bra på dette er stikk motsatt av min erfaring. Viktig å rett og slett ha nok fluer til dette fisket.

Endret av Ruffen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite som holder flyteevnen bra etter en omgang i kjeften på en fisk. At cdc er bra på dette er stikk motsatt av min erfaring. Viktig å rett og slett ha nok fluer til dette fisket.

Helt enig Ruffen.

Flua må renses og skylles uansett matriale.

Eller som du sier sett på en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en flue holder til kun en fisk, så er det greit bare den kan tørkes. Det viktigste for min del er at den flyter godt frem til den blir tatt.

Vil at den skal kunne fiskes med over lengst mulig tid frem til en fisk kaster seg over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit jeg at jeg at jeg kan bruke den samme flua flere ganger.

Stort sett er det slik at hvis flua er effektiv så er den den det.

Den neste flua er ikke det selv om den tilsynelatende er lik.

Den flyter rett og slett ikke på samme måte.

Heter ikke det bankers flue? :D

Eller er det bare at jeg tror det heter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting går jo som de gjerne gjør i denne hobbyen, jeg har selvfølgelig måttet begynne å kjøpe inn en haug stæsj så jeg får bundet alt selv etterhvert.

Nye klinger er bestilt, så jeg får bygget noen flere stenger... Tar litt av for å si det sånn.

Prøver meg litt frem, er uvant med disse små krokene ;-)

Her er en variant som kanskje kan flyte en stund (har ikke tenkt på fargene, bare ide til materialvalg for å prøve

Superfine dubbing, skum som er skråkappet og limt sammen kuttflaten i bakkant, og et hanehackle.

Enkelt og kanskje effektivt??

Ønsker å kunne binde de i litt små størrelser også.

post-2542-0-01661500-1468258937_thumb.jpeg

post-2542-0-80917500-1468258952_thumb.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvsagt få flere fisk på samme flue uten å bytte men ofte er der like lett å bare bytte. Det kommer an på. Cdc synes jeg er det dårligste i f t dette.

Siden vårfluefiske er nevnt så kan jeg nevne at jeg akkurat har kommet hjem i fra Finnmark. Fikk med meg noen helt aldeles sinnsyke vårflueklekkinger.

Fisken gikk amok. Men sto ikke flua høyt på vannet ble den ikke tatt. Det var ganske tydelig.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting går jo som de gjerne gjør i denne hobbyen, jeg har selvfølgelig måttet begynne å kjøpe inn en haug stæsj så jeg får bundet alt selv etterhvert.

Nye klinger er bestilt, så jeg får bygget noen flere stenger... Tar litt av for å si det sånn.

Prøver meg litt frem, er uvant med disse små krokene ;-)

Her er en variant som kanskje kan flyte en stund (har ikke tenkt på fargene, bare ide til materialvalg for å prøve

Superfine dubbing, skum som er skråkappet og limt sammen kuttflaten i bakkant, og et hanehackle.

Enkelt og kanskje effektivt??

Ønsker å kunne binde de i litt små størrelser også.

Kule fluer. Jeg for min del ville brukt de hvis jeg skulle stripe de. Foam er ganske mye tyngre en hår og fjær. Uansett bare en måte å finne ut om de fisker bra. Og det er jo en morsom måte.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule fluer. Jeg for min del ville brukt de hvis jeg skulle stripe de. Foam er ganske mye tyngre en hår og fjær. Uansett bare en måte å finne ut om de fisker bra. Og det er jo en morsom måte.

Det er i all hovedsak fluer til striping jeg er ute etter i denne omgang. Blir artig å prøve ut disse. Gode forslag har kommet, og håper på flere!

Skal de ligge i ro, så er det jo enklere å holde de flytende lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks som kanskje fungerer for deg også er å fette inn fortommen med for eksempel Loon Payette Paste. Nylon trekker vann etter en stund og fettet hjelper til å impregnere. Funker på FC også. En velflytende fortom drar i allefall ikke under flua. I andre sammenhenger vil man kanskje at fortommen skal ligge under overflaten og da funker dette trikset dårlig :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ismopuppan?

Har ikke testet den selv, men burde være mitt i blinken for en nevenyttig kar som deg.

http://www.fiskelust.se/flugbindning/monster/puppflugor/torrt/ismopuppa/ismopuppa.shtml

Ingen dum ide. Har nok en del kork liggende i forbindelse med stangbyggingen, og det flyter jo som... Kork...

Har en del skum jeg har brukt til karbonfiberhåndtak også.

Takk for en god ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på Ruff. Han er ikke helt god, vet du. Jeg har gjennom mange år spesialisert meg på caddisene av cdc. Favoritten lager jeg som følger: ta en 14 krok som passer til caddis, dubb kroppen i passende farge ca halveis opp krokskaftet, ta en liten bunt cdc fiber som bindes fast pekende bakover langs krokskaftet, deretter splitter du tråden og spinner cdc fiber fremover mot krokøyet mens du trekker de bakover for hver turn. Fest tråden. Deretter klipper du den under, og formklipper caddis profilen. Skråklipp enden av de første fibrene du bandt på slik at bakenden blir markant. Jeg skal love deg at den flyter, også etter noen fisk. Fikk nylig 8 på samme flue. Den ble litt rufsete, men fløt hele tiden. Dypper i Drydip mellom hver fisk.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk lillevann, veldig bra! Skal teste ut cdcvarianten din. Den høres midt i blinken ut! Også når forholdene er rolige.

Lagde et 'råutkast' av truls sin ide. Kuttet raskt til en liten bit av skum av typen jeg bruker til håndtak av karbonfiber. De er lettere enn kork, og vil flyte godt. Kuttet en profil, og filte inn et spor til kroken, som er limt fast med lynlim. Farget med tusj (det var nesten helt sorte vårfluer det gikk i sist...)

Og la på hackle til slutt.

Det er nok en flue man kan dra gjennom når det bølger som værst.

post-2542-0-40570500-1468263937_thumb.jpeg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...