Gå til innhold

Aktivt fiske med tørrfluer


Truls

Anbefalte innlegg

Når det gjelder strip strike synes jeg det kan være vanskelig noen ganger,i og med at fisken tar i samme

retning som vi drar,og vi kjenner ikke når den tar.

Kanskje også en ide å bruke stanga aktivt også?

Eller begge hender og med stanga mellom knærne?

Hva er deres erfaring?

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med strip strike er fra kystfisket. Der får du ofte en mulighet til om du gjør et strip strike, løfter man stanga eller bruker den aktivt så er det veldig sjelden man får en sjanse til.

Vet ikke om det er at flua kommer for langt unna, om det lager skremmende lyd eller om det er at flua får en unaturlig gange som gjør at man ikke får flere sjanser ved bruk av stanga, men er strip strike beveger jo ikke snøret veldig langt, likevel så tror jeg det vil være tilstrekkelig selv om hugget kommer mot deg. Går også an å gjøre et par tre raske trekk.

Litt synsing fra min side dette, da det kanskje ikke er direkte overførbart (?). Innbiller meg at om fisken tar med seg flua så strammes den lille slakken fra hugget ganske raskt, og et strip strike er tilstrekkelig, men jeg skal teste det ut.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må konse noe j.... for å gjøre strip/strike og ikke vanlig tørrfluetilslag men i det fisket jeg beskrev ovenfor kan JEG fort bomme på 8 av 10 fisk hvis jeg løfter stanga fremfor strip/strike.. er heller ikke noe problem å kjenne om fisken sitter..den tar temmelig hardt. Problemet for MEG da er heller å slippe på snøret fort nok så den ikke slår seg av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker man på overflaten så ser man hva som skjer, ved inntrekk under vann så har man vanligvis snøret så stramt at man merker det meste som skjer.

Tar den i pausen så tar man et nytt trekk så fort som mulig. Av og til er man for sen, men det fine med strip strike er at man ofte får en sjanse til da flua ikke er langt unna, og den fortsetter den lokkende gangen på samme måte som når fisken ble interessert og tok første gangen.

Men det er ikke lett å holde igjen, det å ville kroke med stanga er en ryggmargsrefleks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...