Gå til innhold

Ice Dubbing - ulik struktur fra pakning til pakning


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Er det flere som har erfaring med at strukturen på Ice Dubbing varierer fra pakning til pakning? Til alt overmål har jeg en dispenser som jeg kjøpte med 12 farger. Også der er det ulik struktur fra farge til farge.

 

Kanskje Hareline har valgt å gå for en finere struktur med tiden? De siste pakningene jeg har kjøpt er av den "fine" strukturen som jeg foretrekker....

 

De har også ulikheter mht farge. En UV sort er helt sort - en annen er blå.....

 

(Hends Spectra Dubbingen holder samme struktur i alle pakninger og har en bedre pris)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål

Jeg har ikke mange erfaringer om at det varierer i lengde fibre osv. 
Men erfaring butikk og privat bruk, så kan det variere i fargenyanser. Jeg ser ofte litt mere rulering enn mange andre. Ikke et stort problem. Det er som regel ganske så likt. Min favorittdubbing til streamer/reker osv osv 
Det som kanskje er værdt å merke seg er at rene farger som sølv, gull, kobber, rød ice dubb ofte er mere langfibret enn alle de andre farger. 
Dette har nok mest med at det er "reine" farger. 
Alle de andre er blandinger av mange forskjellige nyanser. Dermed også vanlig at fibrene er kortere pga av blandingsprosessen. 
At det kan variere har nok mye også med at ruleringen,  og antall enheter er ganske så stor hos Hareline. Dermed også større mulighet for nyanseforskjeller hver gang vi kjøper en ny pakke.  
Når noen pakker ligger meget over tid i butikk så vil det også påvirke farge. Kobber er gjerne en slik farge som mister mye av sin opprinnelige farge over tid. 
Jeg vil også tru ulike farger av Uv også blir preget av hvor lenge det har hengt på pigg i butikk før ny bestilling motas. 
Nytt er fresh. gammelt er preget av tid. 
Dette tru jeg kanskje kan være en av de største årsaker til fargeforskjell ihvetfall hos denne levrandøren :) 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har f. eks Peacock i to ulike strukturer. Forskjellen er så betydelig at den ene er mer som Lite-Brite å regne....

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg skal presentere en del nymfer hvor Ice Dubbing inngår i mønsteret. Ofte bare litt - og da fordrer det jo at strukturen ikke er for grov. Man kan riktignok rive opp dubbingen, men jeg har et par pakninger hvor alle fibrene er grove og da blir det ikke vanlig Ice-Dubbing uansett hvor mye man bearbeider dubbingen selv.

 

Mulig UV avtar etter hvert, men at den ene er helt sort og den andre mørkeblå er jo voldsomt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en observasjon flere av oss har gjort over tid. At både farge og struktur varierer gjelder ikke bare Ice Dub, men også andre dubbinger som f.eks Fly-Rite. Antar variasjonene henger sammen med utfordringer knyttet til å blande materiale i store kvanta.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly-Rite har surret og rotet i mange år, men jeg ble litt overrasket over at Hareline ikke klarer å holde orden på produksjonen. Men, det løses jo enkelt ved å referere til Hends Spectra dubbing i bindeoppskriftene......

 

Små tungstein-nymfer som skal ha en ørliten krave av Ice dubbing i thorax, fordrer jo at strukturen er ganske fin. Og ikke minst om en skal så en sluttknute med Ice dubbing. Da skal det ikke mye dubbing på tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det foreløpig helt med ro. Hvis fluebindinga mi skulle vært så begrenset at litt fargeforskjell(jepp jeg skjønner resept) skal prege store deler av hverdagen min så hadde jeg latt være . Altså latt være å binde fluer. 
Når det gjelder Hareline hvis det er så viktig, så gjentar jeg hva jeg skrev tidligere. Produksjon, og antall enheter har nok mye av skylda. At noen synes dette er fælt er helt ok, men igjen hverdagen er nå engang hverdagen.Dette produseres i så store mengder fra der det kommer fra at........................................Det vil variere :)
Men når det er sagt så har jeg også en forskjærlighet for visse farger hos Hends spectra. 
Har et stort forbruk av "dubbing" til streamere, men forløpig ikke brukt opp første produksjon fra Hends. Blir spennende å se om det er like god kontinuitet der som hos Hareline. 
Jeg bryr meg mindre. 
Alikavel en fet farge hareline ikke har er  Spectra nr 15. 
Dette er for meg en skikkelig godfarge :) :)
Nr 235 til godzonkern min er heller ikke så gæli, good shiit ;) Selv om orginalen er Hareline Golden Brown ;)

Ps: Jeg må bare modere meg sjæl,  eller komme med en  tillegsopplysning. Litt brisen så jeg kan ikke holdes ansvarlig for mine svar, men er det så jævla viktig da ? ? 
Helt ærlig ? ? 
Jeg kan verken motbevise eller bevise at det må være korrekt farge så lenge det ligner. 
At noen andre har svar på dette er jeg derimot meget villig til å høre på :) :)  :) :) 
 

Endret av Robban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette kan vitne om litt for dårlig produksjon og internkontroll.

 

Jeg får inntrykk av at det er til dels store forskjeller i både farge og struktur, og det kan jo gjøre at flua blir ganske annerledes.

Om det har noe å si for fisken er ikke sikkert, men det kan spille stor rolle for den troen fiskeren har på flua, og i dette tilfellet hvor fluene skal lages til en presentasjon så bør det definitivt ikke være for store forskjeller.

 

Om det har noen stor betydning..? Ikke sikkert, men når man tjener penger på å selge et produkt, så må man kunne regne med at det er ganske likt fra gang til gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...