Gå til innhold

God maur-flue nå og et par måneder fremover


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Et tips til god flue i stille vann nå og noen uker fremover (iallefall her på Østlandet):

 

http://www.fluefiskesiden.no/fluebinding/maurimitasjoner-sverminger/#1448804033312-81c4041c-61e9

 

"Eitermaur 2" bundet på krok 16 med naturlig lys brun cdc vinge. Bindes som "standard dubbingmaur" i artikkelen. Det er jo ikke alltid vårfluer, stankelbein og voksne vannymfer gjør susen. Men den litt kjedelige brune mauren er kjapp å binde og den fisker svært godt. 

 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende. Selv fortrekker jeg helt blanke vinger av antron. Opplever dere og at dette gjerne skjer lokalt i et lite område?

Jeg opplever i alle fall at det stadig er noe vingemaur på vannet, gjerne ettermiddag/kveld men ofte i et lite område på denne tiden av året.

Litt tjafs ligger gjerne over hele vannet men maten kan godt være litt konsentrert på enkelte plasser.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fint med blanke antronvinger. Men med cdc vinge så kan flua kanskje også forveksles med ei lita vårflue.

 

Det er noen maur nå og utover som kan være litt lokale. I dag var det liv i mauren på hellene i oppkjørselen. To arter med vinger.  Trikset må være å legge heller rundt diverse fiskevann. De liker seg under hellene......

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg ble litt gira etter å lest dette. Har hatt et par kvelder nå hvor jeg nesten ikke har fisket men heller tittet.

Utrolig hvor stasjonær fisken er i mine vann nå. Går å surrer rundt å rydder litt.

Koselig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...