Gå til innhold

En sann tørrfluefisker


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

"En sann tørrfluefisker - er en som setter store begrensninger for seg sjøl og dermed frivillig stopper opp sin egen utvikling"

 

 

 

Trodde det var motsatt jeg....??

Spesialisering vil jeg heller kalle det. Skal man bli god på noe må man trene 100% ;)   

Må man ha mat på en viddatur og har basert fisk som en god del av matforrådet er det meste lovlig når det kommer til valg av fiskeredskap.

Husker første gangen på en lengre tur på vidda og vi var redd for at vi ikke skulle få fisk på flua så vi tok med haspelsstang også.

Det var jo totalt bortkastet da vi også fisket med nymfer og fikk fisk så det holdt.

 

Og JA, villfisk spiser jeg og det er nok av overbefolkede fiskevann.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som driver med fluefiske og ALDRI spiser NOE av fangsten, synes nå iallfall jeg er veldig merkelige greier... 


 

Hender at personer som er allergiske overfor all slags fisk også kan bli bitt av den samme sykdommen som oss andre. Da er det greit å sette ut igjen fisken.  Personlig kjenner jeg flere personer som blir syke av fisk og fiskeprodukter.

 

Magne Fjellstad

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, Magne, og dissa faller selvfølgelig ikke under "merkelighets-sjangeren"...

Knut: Kjenner du til mange toppidrettsutøvere som ikke trener innen et bredt spekter av aktiviteter, nettopp for å kunne utvikle seg videre innen sitt eget spesialfelt? ;)

Når det kommer til fluefiske, så er det ikke noe som heter lovlig eller ulovlig, synes jeg. Så lenge du ikke begynner å tre på mark, levende fisk, ekte reker osv da... Da er det ikke fluefiske lenger.

Mine kommentarer er forresten basert på svar som, "fisk får man kjøpt i butikken" og andre strofer som liksom skal heve og forhellige tørrfluefisket over andre metoder. Hva jeg synes er artigst? Tørrfluefiske og annet visuelt fiske der man kan se fisken og flua hele veien, men gidder ikke å la meg låse av den grunn. Til det er livet for kort :)

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at enkelte har kommet forbi det nivået der,og befinner seg over det nivået du beskriver?

Bare så det er sagt,jeg for min egen del er ikke helt der ennå,men det frister,så absolutt.

Jeg for den del kan ta frem meitestanga mi igjen med pennedupper og bunnsøkker.

Fisker som bare det,men jeg synes det er noe annet som er mer spennende og utfordrende,og at det ikke alltid skal være så lett.

Som tidligere sagt,det er bare du selv som vet hva som er best for deg.

Ikke si hva som er best for andre.Det blir bare feil og atter feil.......

Du er ikke i stand til å si hva som er best for andre.

Hva får deg til å tro det?

Noen har svarene og noen har spørsmålene. Sånn er livet.

Litt særiøst og.

Lurer egentlig litt på hvorfor det er slik at man utvikler seg til å bli tørrfluefisker. Som om liksom ringen er sluttet da. Har hørt mange si det.

Fint for dem men sludder i mine ører. Det som jeg synes er kult er folk som er virkelig flinke til å analysere en situasjon.

PS. Slike diskusjoner ender som regel med blodfeider og utmeldelser. Så vær forberedt.

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har svarene og noen har spørsmålene. Sånn er livet.

Litt særiøst og.

Lurer egentlig litt på hvorfor det er slik at man utvikler seg til å bli tørrfluefisker. Som om liksom ringen er sluttet da. Har hørt mange si det.

Fint for dem men sludder i mine ører. Det som jeg synes er kult er folk som er virkelig flinke til å analysere en situasjon.

PS. Slike diskusjoner ender som regel med blodfeider og utmeldelser. Så vær forberedt.

Er ikke helt sikker på at livet er så enkelt egentlig?

At noen har svarene,og noen har spørsmålene.

For min egen del ser jeg ikke på livet på den måten.Det blir liksom litt for firkantet

og enkelt på den måten.

Som tidligere sagt,dette får hver og en ta fra sitt eget ståsted.

Jeg kan sitte å se på noen maur i skogen som hjelper hverandre,eller henter en død kollega.

Og det kan godt være at jeg blir sittende slik en time å bare studere hva de driver med.

Og det gjør jeg rett som det er når jeg er på fisketur alene.

Noen vil si at det er kjedelig og bortkastet.

Javel,da er det vel det.Men ikke for meg.Men for andre er det det.

Tror det har noe med feromoner å gjøre at maur gjør dette?

En virkelig sann tørrfluefisker vil helt sikkert være en sjeldenhet.

Men jeg har sansen for den tilnærmingen til fluefisket.

Antageligvis er jeg litt barnslig,og blir litt lett rørt av fraser som det "noble art of flyfishing"

Jeg kan bare snakke for min egen del,men for meg er ikke mengden det viktigste,men å prøve

å få en eller fler til å stige uansett fohold på tørrt.

Det er liksom litt mer spennende på en måte.Det gir en utrolig tilfredstillese å få fisk til å stige og

ta på tross av det ikke er et eneste vak å se andre steder enn der jeg har plassert flua.

For meg altså.

Andre får helt sikker mer fisk.

Works for me.......

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få gjøre akkurat hva du vil. Jeg for min del kommer aldri til å legge noen begrensninger på meg selv om hvordan jeg skal fiske.

jeg vil gjøre det jeg synes er gøy.

Hva er begrensningen i dette??

For meg er det tvert imot. Det er en berikelse.

At dette er en begrensning blir ikke mer sant selv om det gjentas til det kjedsommelige.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til det å ha muligheten til å fange fisk under alle tenkelige forhold, så blir det jo en kraftig begrensning? Det er ikke om å gjøre å fange mest mulig, for det er ikke det jeg mener, men det er jo kjekt å vite at man har muligheten til å fange litt sjøl om det ikke er tegn til vak-ringer eller overflateaktivitet :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Saken for min del er at jeg ikke har noe behov for å fange.

Turen kan være komplett uten i det hele tatt å få tatt et kast.

Som tom sier, det å sitte og se maur, eller noe annet i naturen kan for min del gjøre hele turen.

Bare sitte ved vannet, føle roen, høre på fuglene kan være mer enn godt nok. Da har jeg opplevd det jeg trenger på turen. Skulle det vaket, og jeg fikk en fisk så er det et kick som kommer i tillegg.

Sånn sett så klarer jeg ikke se at det begrenser meg på noen måte.

Men sånn er det med meg.

Andre har helt andre ting de vil ha ut av en tur.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut: Kjenner du til mange toppidrettsutøvere som ikke trener innen et bredt spekter av aktiviteter, nettopp for å kunne utvikle seg videre innen sitt eget spesialfelt? ;)

 

Jeg kjenner bare til 10-kjempere og de er ikke ordentlig gode i noen ting i forhold til spesialistene  ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sann tørrfluefisker heter tråden. Er det ikke da rimelig å tro at den handler om å fiske med tørrflue og ikke maurspotting og slikt?

Det er et tynt argument å si at det ikke begrenser fiske fordi man ikke fisker hvis det ikke vaker. Det en annen diskusjon.

At folk har lyst å bare fiske tørt kan jeg forstå men at det ikke begrenser fiske (som tråden egentlig handlet om) er jeg uenig i.

Når fisken står og nymfer langs bunnen i klart vann finner jeg det mye kulere å prøve å ta den på det. Det er dødskult. Hvis jeg ikke skulle gjøre det pga noe jeg har forhåndsbestemt så er det en begrensning. Kan jo si jeg heller vil ligge i lynga å titte på den men det har ingenting med å fiske med tørt eller ikke. Da har du allerede begrenset deg på forhånd til at den fisken ikke skal fiskes på fordi den ikke vaker.

I så fall bør tråden hete: ser du på maur og annet hvis ikke fisken vaker.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sann tørrfluefisker heter tråden. Er det ikke da rimelig å tro at den handler om å fiske med tørrflue og ikke maurspotting og slikt?

Det er et tynt argument å si at det ikke begrenser fiske fordi man ikke fisker hvis det ikke vaker. Det en annen diskusjon.

At folk har lyst å bare fiske tørt kan jeg forstå men at det ikke begrenser fiske (som tråden egentlig handlet om) er jeg uenig i.

Når fisken står og nymfer langs bunnen i klart vann finner jeg det mye kulere å prøve å ta den på det. Det er dødskult. Hvis jeg ikke skulle gjøre det pga noe jeg har forhåndsbestemt så er det en begrensning. Kan jo si jeg heller vil ligge i lynga å titte på den men det har ingenting med å fiske med tørt eller ikke. Da har du allerede begrenset deg på forhånd til at den fisken ikke skal fiskes på fordi den ikke vaker.

I så fall bør tråden hete: ser du på maur og annet hvis ikke fisken vaker.

Du får drive med ditt Ruffen.

Dette her blir vi aldri enig om og takk egentlig for det.

Et slikt liv vil jeg ikke ha.Det ville begrenset min opplevelese av natur og liv.

Det handler om opplevelser.Og verdier skapt ut fra sin enkelhet.

Det er du som er veldig bastant hele tiden er opptatt av å tro at du skal være mest mulig effektiv når det gjelder fangst og effektivitet.

Det handler ikke om det.

Jeg fisker tørrfluer når det ikke vaker også og får fisk

Tråden heter En sann tørrfluefisker..........

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fisketur ville vært rimelig begrenset om man tok vekk alle andre inntrykk enn fiskingen ville det ikke?

Takk og lov for at utbyttet jeg har av en fisketur strekker seg langt utover det å bare prøve å fange en fisk. Det er en del av helheten, og kan jeg fange en fisk på tørrflue, så blir det et tillegg til en allerede vellykket tur. Hvordan det kan være en begrensning kan jeg ikke klare å se.

Men noen vil bare være 'vrange'

Heldigvis blir det ikke mer sant selv om det gjentas aldri så mange ganger...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindfiske uansett om det er med tørrfluer eller annet blir jeg som regel lei i første bakslengen. Jeg synes det er mer stas å lure fisken til å ta noe som den allerede er innstilt på. Så i tilfelle med glassklar elv og nymfespisende fisk, ville det vært å foretrekke å ta den på nymfe.. Eventuelt sette seg i lyngen og håpe at den gikk over til noe tørrere.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...