Gå til innhold
  • 0

S.O.S skal på tur, trenger fluer, vikerfjell


devi

Spørsmål

Hoi! Fått lurt madammen til å bli med på tur i Vikerfjell. Tenkte å prøve meg litt med fluestanga, men flueboksen er relativt tynn (kløna bort det meste av de få jeg hadde)

Skal dit i slutten av neste uke, tror vannene ligger på ca 800-1000m. Noen som kunne gitt et lite tips til fluer? Fra før av har jeg 2 stk maur, 1 streaking cadis. Fortell gjerne litt om hvordan dere fisker med fluene også, må ikke bare tørrfluer, er åpen for alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 2

Usikker på onrådet du skal på. Men på den høyden på denne tiden av året kan du regne med mygg og vårfluer. I tillegg ville jeg ha hatt med døgnfluer, stankelbein og bibo (russeflua).

Aktuelle imitasjoner:

Vårflue: streaking caddis krok 10-14 (fisker godt både stripende på overflaten, under overflaten og liggende i ro på overflaten. Også fenomenal blindfiskeflue på denne tiden når det ikke vaker eller du ikke vet hva de tar.

Mygg: cdc-myggen krok 16 og 18. Fiskes i ro på overflaten.

Døgnfluer: parachute døgnflue krok 12-16. Fiskes i ro på overflaten.

Stankelbein: daddy long legs, fiskes i ro på overflaten. Striping kan også trigge hugg.

Bibio: russeflue imitasjon. Fiskes i ro på overflaten.

Som nybegynner går det mye fluer så jeg ville ha hatt 10 av hver.

Husk dryshaker! Lykke til!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for nydelig svar, skal ta godt vare på innlegget ditt Turen er herved over, sett hele 2 vak, ellers helt dødt. Prata med en del andre fiskere, til å med de som virket litt mer erfarne i gamet måtte pent spise medbragt. Så da ble det litt kastetrening om ikke annet ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for nydelig svar, skal ta godt vare på innlegget ditt Turen er herved over, sett hele 2 vak, ellers helt dødt. Prata med en del andre fiskere, til å med de som virket litt mer erfarne i gamet måtte pent spise medbragt. Så da ble det litt kastetrening om ikke annet ;)

Sånn er fluefiske, kanskje man treffer bedre neste tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette var både tråd og svar helt i gata jeg lette etter. Jeg er av samme sorten, slank flueboks, har fått lurt med familien på Lifjell i Telemark, snakker vel 1000 moh +, nå fra lørdag. Jeg har svært få ess i ermet, å dra caddiser er vel hovedgesjeften, som tidvis gir litt resultat. Hva bør jeg fokusere på å få med meg i boksen? Jeg har jo nå notert meg de gode tipesene over, men her er vi litt tidligere i juli, så det kan jo fort være litt annerledes (?). 

Hvis noen vet om noen vann med en viss utbredelse av fisk i Lifjell vest så er det også helt innertier. Var oppe såvidt i fjor og så knapt et vak, da skal det ikke mye til før en tøffelhelt begynner å tvile. God sommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...