Gå til innhold

Hallingdalselva (Gol) Rhodani 4 juni


Hallingspark

Anbefalte innlegg

Dette er den første døgnflueklekking jeg har sett i vassdraget. Har forsøkt å fulgt med litt tett. Hadde klekking den 28 ifjor. Begynnte å sjekke litt tett fra ca 20 mai. Sjekket vassdraget fra Ål og til Gol på mange plasser, kun fjærmygg klekking og ingen vak aktivitet som jeg registrerte.

 

Fikk hell etter å ha sittet på en "gullspot" og ventet på evt klekking kl 16.15. Da så jeg med ett et kjærkomment syn, et døgnflueskip på vei nedover elva. Det ble raskt en ganske bra klekking. Ingen nedbør. 12 grader og svak vind. Oppdaget en enslig fisk som begynnte å vake på Beatisen. Kom meg i posisjon rett nedstrøms og fikk ut noen nervøse kast. Tok faktisk ikke på en oliven fallskjermflue str. 14 som var det eneste jeg hadde som passet i farge. Satt på en svart parachute str 14 og fikk på andre flytet fulltreffer! En virkelig fighter på rundt halvkiloen. Ikke av de største men en veldig morsom fisk som alltid den første på tørt er i "egen" elv.

 

Det undret meg at det ikke ble mer aktivitet på vakingen av klekkingen. Men det var bare denne fisken som tok - og som jeg selvsagt satt tilbake i sitt rette element. Etter dette var det helt stille og jeg så bare 3 andre tilfeldige vak. Fanget også en vårflue som klekket i tillegg til et par Rhodani som jeg måtte ha med hjem for å se på til kveldskaffen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...