Gå til innhold

Tørrfluefiske på stille vann - veldig stille vann


Truls

Anbefalte innlegg

Var ute en liten tur i går kveld, og en periode så var det mye aktivitet blandt en del større fisk.

Så kom en kort periode med vind, og når denne la seg igjen ble det så stille som det sjelden har vært.

De største hadde gitt seg, men en del ok fisk var i aktivitet.

Selv vakene fra en fisk lagde bølger man kunne følge helt inn til land

Fisken tok vårfluer som lagde krusninger på vannet, og her kommer dilemmaet. Hvordan løser dere dette problemet..?

Nedlegget var nok til å skremme fisken. Fortommen var synlig som en wire bortover vannflata samtidig vil fortommen lage problemer om man skal gi bevegelse til flua om fortommen synker. Spesielt siden jeg regner med at jeg må kaste, og så vente til aktiviteten tar seg opp før det har noe hensikt å gi litt bevegelse i flua.

Hvordan går dere løs på en slik utfordring?

Tips mottas med takk!

post-2542-0-29739300-1470228451_thumb.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig utfordring, dette, og i de vanskeligste tilfellene nesten umulig å få til, vil jeg tro. Men så vidt jeg forstår så er det vårfluer som tas, og imitasjonene av disse har jo gjerne gode flyteevner.

Jeg tenker da på et oppsett som kan fungere; nemlig en lett men synkende nymfe / buzzer / puppe som henges i en opphenger et stykke (f.eks. 60 - 80 cm) innenfor tørrflua, gjerne i en microring, som bidrar til å trekke spissmaterialet og enden av fortommen ned under overflaten. Spissmaterialet bør være fluorcarbon, både utenfor og innenfor opphengeren. Når du trekker forsiktig for å bevege tørrflua, løfter du samtidig puppa i vannet, noe som kan være fristende for fisken.

Så må du bare vurdere hvor god flyteevne vårflua di har med tanke på hva den klarer å bære av synkende puppe, spissmateriale og fortom forøvrig. Du kan f.eks. "mudde" ytterste delen av fortommen og smøre flytemiddel på enden av snøret. Lang fortom og spiss er nok uansett nødvendig.

Å få til dette uten å lage bevegelser i overflata med de delene av oppsettet som flyter, klarer ikke jeg å få til. Vi får bare håpe på at de fristende bevegelsene på fluene overskygger de skumle bevegelsene på fortom og snøre!

Dette oppsettet kan vel gå under betegnelsen "tørt", kan det ikke? (Er det dette som kalles "washing line" mon tro?)

Dette framstår som ganske teoretisk, men jeg har faktisk lykkes med det (men jeg har mislykkes også).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hell brukt "washing line" som beskrives her på sånne forhold. Jeg har droppet mud, men har fyllt en liten plastflaske med Zalo - ingenting funker bedre når fortommen skal under filmen! Men jeg må også inrømme at jeg nok hadde satt på en våt vårfluepuppe og dratt den saaakte inn her. Så sakte at det ikke lager bølger, bare handtwiste litt slik at snøreminnet retter seg ut på vannet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...