Gå til innhold

Hva har du i maurboksen?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. I disse dager kan det være greit å gjennomgå maurboksen.

Etter at jeg mistet min boks for landinsekter står jeg relativt på bar bakke når det gjelder maur.

Jeg har tidligere brukt artikkelen på til Stokkebekken som huskeliste når jeg fyller boksen.

 

Likevell hadde det vært gøy å høre hva ande har i maurboksen.

Hvilke typer klarer dere dere med? Hva utgjør et godt maurmønster for dere? Har dere noen mønster som har fungert spesielt godt for dere?

 

Jeg ser ofte at folk bruker sitt bilde av en vanlig skogsmaur når de binder maur. Likevell er det ganske stor forskjell i utseende mellom en vanlig soldat og en vinget dronning i maurverdnen. Synes denne forskjellen ofte ikke fanges opp i mønstrene jeg ser rundt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker for det meste dubbingmaur, og gjerne med organzavinger i fargen tan.

Skal slenge ut noen bilder når jeg er hjemme fra fjellet.

Hadde vært moro om flere kunne lagt ut litt bilder av favorittmønster for maur. Mobilbilder holder i lange baner om man ikke har tilgang til annet kamera. :)

Meget sterk tråd! :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en jeg har brukt med mye hell, senest nå i helga.
Liker organzavingen i tan/lys brun, og har erfart at fisken liker det også. ;) Var vel Pål som tipsa meg om dette.

Vingene ble litt lange ser jeg på bildet, så jeg skal klippe den ned ørlitt til.
Binder inn vingen likt som en spent spinner. Jeg prøver også å få en markert siluett med å ha de to dubbing leddene med litt avstand imellom og litt overdrevne "dubbingballer".

Bare et kjapt mobilbilde, som ble litt uskart. Bildet er tatt ovenfra flua.

post-2504-0-20258800-1470705606_thumb.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har ikke tester med vinger på denne måten så skal gi det et forsøk.

Selv binder jeg vanlig skogsmaur omtrent slik som du gjør det på bildet. To sorte dubbingballer, gjerne kapok, og røslig brunt handhackle.

På flyvemaur har jeg tidligere brukt hacklespisser eller en blanding av CDC og organza. Synes ikke dette imiterer vingen på en god måte, men det har fungert.

Kroppen lages med dubbing og foam for de store variantene, og kun dubbing for de mindre.

opplever ofte å måtte nappe litt i flua for å trigge et hugg.

Er på ferie nå, men skal komme med et mer systematisk svar og noen bilder når jeg er hjemme igjen.

Så lenge håoer jeg flere har noen tips å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...