Gå til innhold

Vår tilsynelatende gudegitte rett til å å føle oss krenket


Jan Skundberg

Anbefalte innlegg

Eller - takk til dere.

Underskogens "nye" tilgang på å publisere sine meninger om alt i det offentlige rom har også medført en tilsynelatende gudegitt rett til å føle seg krenket over det meste. Jeg leser med interesse den "rivende" debatten om alle krenkelsene som visstnok hagler i fluefiske Norge på fb. Jeg opplever det som grenseløst dustete og forstår ikke den manglende evnen til å overse alt som irriterer - noe som ofte ender i den ultimate Facebook-trusselen (som også skal publiseres med stor fynd) som er å melde seg ut av gruppen krenkelsene oppstår i. Utover noen irriterende troll som jeg bare overser (eller leser som underholdning) syns jeg de fleste påståtte krenkelsene bare er tull. Et godt eksempel var Staffans innlegg om manglende kunnskap hos noen påtrufne som bare hadde med seg en imitasjon i boksen - som selvfølgelig ikke lenger klekket. Innlegget hans var godt, velment og balansert, men førte til flere utmeldelser. Jeez.

Underoverskriftens takk er til dere (oss medlemmene) som ikke i all hovedsak føler dere krenket, men som gyver på videre og heller drar på tur enn å true med utmelding. Vi har jo hatt våre kontroverser, men for meg er det fristed for debatt og meningsutveksling. Jeg på min side lover at mitt sinne og irritasjon over dustete innlegg her ikke skal gi seg utslag i beskyldninger om krenkelse og skulle det utarte seg skal jeg heller forlate dere i stillhet :-)

  • Lik 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg savner disse kranglene. Det er jo stor underholdning! Hvilke FB-sider må jeg inn på?

PS - jeg tror jeg er ukrenkelig, i hvertfall. Så jeg melder meg neppe ut. Stort sett er det ca 10-12 fluefiskere (ekte fiskevenner som jeg faktisk møter i det virkelige liv) jeg hører på, andres meninger bare registrerer jeg og går videre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg tumultene i div fb-grupper nylig, og mye av det er jo bare tragikomisk.

Noen er så overfølsomme, at de syntes at det å mene noe, især om det ikke skulle samsvare med det andre mener, er drøy kost. Det virker som mange mener man heller bør holde kjeft enn å gi uttrykk for noe som andre kanskje er uenig i, i tilfelle det skulle skape dårlig stemning.

Da ser ikke jeg hensikten med slike fora, for å si det sånn . . . Jada, fluefiskemiljøet i norge er forholdsvis lite, men hvis man hele tiden skal veie ordene sine, i frykt for å komme i skade for å krenke folk som veldig gjerne setter seg i offerrollen, da blir det bare håpløst.

Man kan sikkert sitte å late som man er enig med alt og alle, hvis man vil ha rorbustemning for enhver pris, uansett hvor overfladisk det blir.

Skjønner forøvrig godt at det kan være vanskelig å overse slike som han som også utfoldet seg her på ffs for en tid tilbake, da det preger hele forumet, men han er et helt ekstremt tilfelle.

Jeg skjønner også godt at noen ikke ønsker å være aktive på slike fora i det hele tatt, men det blir litt for dumt å begrunne det med at "det er deres feil", når det mest sannsynlig ikke er noens feil.

Og ja, ekstra komisk blir det når man gjør et nummer ut av at "Nå melder jeg meg ut herfra (så nå kan dere bare ha det så godt)" ! :-D

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ytres til stadighet at "gamle" ffs var sjølve syndebukken når det kom til dårlig stemning og ukultur innen fluefiskenorge, og det er ikke måte på hvor surt det tydeligvis har gjort livet til enkelte. Men det kan jo ikke en gang måle seg med den galskapen, innleggene og idiot-fortolkningene som foregår i div facebookgrupper... Nå må man snart innføre et obligatorisk ironikurs samt en nettvetts-lisens med tilhørende muntlig og skriftelig eksamen, før man i det hele tatt kan få nærme seg et diskusjonsforum   ;D

Endret av Olav Haug
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ytres til stadighet at "gamle" ffs var sjølve syndebukken når det kom til dårlig stemning og ukultur innen fluefiskenorge, og det er ikke måte på hvor surt det tydeligvis har gjort livet til enkelte. Men det kan jo ikke en gang måle seg med den galskapen, innleggene og idiot-fortolkningene som foregår i div facebookgrupper... Nå må man snart innføre et obligatorisk ironikurs samt en nettvetts-lisens med tilhørende muntlig og skriftelig eksamen, før man i det hele tatt kan få nærme seg et diskusjonsforum   ;D

Helt enig med deg Olav.

Jeg ser også stadig at det er mange som klager over FFS som syndebukk og mye krangling.

Nå er jeg innhabil så det holder, men nå som vi har fått på plass mange nye moderatorer eksisterer ikke det problemet lenger. I facebookgrupper er det ofte ikke så mange moderatorer som holder kontroll.

Sletteknappen fra oss moderatorer her inne har blitt litt flittigerer brukt, uten at jeg synes det har gått utover takhøyden her inne.

I tillegg var det veldig mange som var lei av snikreklame og ubehagelige PMer fra bransjefolk om man hadde uttrykt misnøye ovenfor deres produkter. Det har vi tatt tak i så det holder, selv om det har blitt upopulært blant enkelte :)

Akkurat nå er det litt lavsesong for forumet, og slik har det alltid vært på denne årstiden. Aktiviteten tar seg forhåpentligvis opp igjen mot høsten og vinteren når folk surrer litt bak bindestikkene igjen og mimrer over sesongen som har vært :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er det ca 10-12 fluefiskere (ekte fiskevenner som jeg faktisk møter i det virkelige liv) jeg hører på, andres meninger bare registrerer jeg og går videre.

 

Det er nok en fin overlevelsesstrategi som jeg tror mange benytter seg av. At det med fordel kunne vært flere, er en annen sak.

 

Samtidig mener jeg at sosiale medier er en gudegave av en ressurs. Ikke minst for nybegynneren. Det forutsetter dog at man er utstyrt med et sett varsellamper og mainnskjitfilter i str. XL. Nybegynneren uten nettverk i den virkelige verden har jo tilgang på alt han trenger å vite. Problemet er jo alle motsigelsene og feil som blir lagt frem som etablerte sannheter av tastaturfiskere. Jeg må iallfall bytte pære på varsellampene rett som det er, og mainnskjitfilteret er potte tett etter hver bidige tur på internet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit for nybegynnere å være inneforstått med at det finnes svært dårlig med absolutte fasiter på noe som helst innen praktisk fiske.

Da jeg startet opp med fluefiske ante jeg knapt hva ei døgnflue var, og hadde null peiling på hva butikkfluene mine skulle imitere.

Men jeg hadde det like moro med fluestanga da som nå, og jeg skulle gjerne hatt tilbake noe av den uskyldigheten som var rundt det hele på den tiden.

Vi fikk jo fisk da også, om enn mer tilfeldig enn i dag.

Noen har som mål å bli komplette fluefiskere, med full kontroll på det meste som er mulig, mens andre har et mer avslappet forhold til det hele.

Den åpenbart vanskelige kunsten er å respektere andre på lik linje, uansett ståsted.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ytres til stadighet at "gamle" ffs var sjølve syndebukken når det kom til dårlig stemning og ukultur innen fluefiskenorge, og det er ikke måte på hvor surt det tydeligvis har gjort livet til enkelte. Men det kan jo ikke en gang måle seg med den galskapen, innleggene og idiot-fortolkningene som foregår i div facebookgrupper... Nå må man snart innføre et obligatorisk ironikurs samt en nettvetts-lisens med tilhørende muntlig og skriftelig eksamen, før man i det hele tatt kan få nærme seg et diskusjonsforum ;D

Faktum er kanskje heller at "gamle ffs" var helt unikt, i positiv forstand.

Fra starten, og frem til ca 2011-2012 var dette et samlingssted på nett for svært mange fluefiskere, og det finnes utrolig mye bra i arkivet her.

Men siden det nødvendigvis blir mye de samme temaene som går igjen på et slikt fora, så er det helt naturlig at det blir en viss slitasje med årene, og noen går lei.

Selv i den beste perioden her, rundt 2007-2010, var det de som var misfornøyde med tingenes tilstand, og slik vil det alltid være i en slik setting.

Og når noen skriker ut om "ukultur" mange nok ganger, så blir det gjerne en vedtatt sannhet at det er slik, og så velger man å overse alt det positive.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...