Gå til innhold

Rekruttering


Emil

Anbefalte innlegg

Det går ikke en dag uten at det ytres bekymringsmeldinger for rekrutteringen av nye fluefiskere. Internett-etikette, gamle gubber og måling av understell får skylden for at ting har gått/kommer til å gå rett vest.

 

I den forbindelse vil jeg spørre dere som har litt fartstid om hvordan dere opplever tingenes tilstand i dag, sammenlignet med tiden før sosiale medier ble allemannseie og hovedarena for fluefiske på bekostning av skogen?

 

Har syslet med fluefiske i 10-12 år, noe som sammenfaller med den eksplosjonen jeg har forstått de "voksne" opplevde etter Bård og Lars og tørrfluelandet. Men selv jeg synes tilveksten har skutt fart i det siste. Dette skyldes nok den vanlige rekrutteringen av ektefølt interesse og de som jeg opplever som nyervervet fordi fluefiske er tidsriktig. Det må nevnes at min opplevelse av økt antall fluefiskere like gjerne kan skyldes at jeg i flere år surret rundt for meg selv i marka, gikk i min egen (vrang)lære og hadde et avslappa forhold til stor fisk. At jeg de senere år har fartet litt rundt til mer fruktbare områder er nok en naturlig årsak til at jeg møter flere fluefiskere. Men du verden så mange ungdommer jeg har møtt de siste årene.

 

Er det virkelig bare jeg som ikke kjenner på et fnugg av bekymring for rekrutteringen? De som har fluefiskesjuka liggende latent i kroppen kommer til å finne veien til hengemyra uansett, tenker jeg. Anser meg selv som et skoleeksempel. Ikke en eneste fluefiskende slektning eller venn, og tørrfluelandet så jeg som et resultat av å ha blitt fluefisker. Ikke andre veien rundt. Ikke en million skogmenn, surkuker eller troll på sosiale medier kan gjøre noe med genuin interesse. Det er jo faktisk mulig å overse folk også, selv om det ikke virker slik når man ser til FB  aaapplaus

Endret av Emil
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stadig det dukker opp nye fjes her, på Nordisk, på div Facebooksider og ikke minst langs bredden av vann, elv og fjord. Jeg har fisket med flue i omtrent 25 år og har aldri sett så mange fluefiskere som nå.

At det er så mye nettkrangling driter jeg litt i. Jeg tror ikke det er mindre sludder og selvforherligelse på Fingerhekling.net eller Mazdaklubben.no, nettfora er jo perfekte for kranglevorne bedrevitere (som meg selv). At enkelte har trang til å fremheve egne meninger, ideer eller fortreffelighet er ikke noe nytt. Det har menn alltid gjort. Men i stedet for de tre-fire rundt leirbålet den kvelden, er det nå flere hundre eller tusen som "hører" dem.

Devsller fleste fluefisker er jo noen veldig rare folk.

Det er som alltid opp til oss som leser det som skrives om vi lar oss fornærme. Og hvis DU blir fornærmet av hva noen med en sær hobby, høyst tvilsomme prioriteringer rundt hvor fellesferien skal tilbringes og delvis sykelig forhold til insekter mener om NOE som helst, da kan du ta deg en bolle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godkjenner en 2-10 forespørsler om medlemskap i facebookgruppa vår daglig, så jeg merker ikke noe til dette påståtte frafallet. Jeg sitter med et inntrykk av at rekruteringa er ok, men at den aldri kommer tilbake til hvordan det var når Bård og Lars holdt på som verst. Det er også flere damer i miljøet nå enn på lenge. Det er utelukkende positivt.

 

Det å diskutere utelukkende skriftlig og på nett, er en egen kunst. Om man bare legger godvilja til bør det være mulig å unngå å bli "krenka" i ett sett, slik mange blir. Som det nevnes ovenfor - Hvem bryr seg om en tulling eller to på nett når det vaker?

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal driste meg utpå å mene litt her... :)

 

Er selv medlem her og i Fluefiske Norge på FB. Vet ikke om det blir helt riktig å måle rekruttering etter medlemmer på div fora. Selv om det kan være en pekepinn..

 

Det jeg synes er kjekt er at i de elvene og vannene jeg fisker så treffer jeg titt og ofte nyfrelste fluefiskere. Det er alltid kjekt å slå av en prat å utveksle litt meninger om ting. Tro det eller ei, jeg lærer fremdeles mye også av de helt ferske, selv om jeg har fisket med flue nå i over 25 år. 

Flesteparten av de jeg har truffet har fått inspirasjon av kompiser eller slekt og begynt på den måten. Mange har også bare dratt innom den lokale fluefiskesjappa vi har i Molde og fått gode råd og veiledning der ang utstyrsvalg og fiskemetoder. Og ikke minst insirasjon!!

 

Møtte noen karer i elva for et par dager siden, de var fra seg av spenning og kunne ikke vente med å komme igang med fisket. Jeg la tilfeldigvis merke til fortommen til den ene og spurte forsiktig om han hadde ny. Det hadde han ikke, så jeg tilba meg å lage en ny. Det endte med at jeg tilslutt hadde lært bort et par nye knuter, laget løkke på lina til den ene slik at han var istand til å bytte fortom selv og gitt bort de beste fluene jeg hadde for den aktuelle elva. Håper at flere nyfrelste møter slike medfiskere i elva. Det er slike jeg vil møte, enda :)

 

Så for meg er rekrutteringen i rute :)

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal driste meg utpå å mene litt her... :)

 

Er selv medlem her og i Fluefiske Norge på FB. Vet ikke om det blir helt riktig å måle rekruttering etter medlemmer på div fora. Selv om det kan være en pekepinn..

 

Det jeg synes er kjekt er at i de elvene og vannene jeg fisker så treffer jeg titt og ofte nyfrelste fluefiskere. Det er alltid kjekt å slå av en prat å utveksle litt meninger om ting. Tro det eller ei, jeg lærer fremdeles mye også av de helt ferske, selv om jeg har fisket med flue nå i over 25 år. 

Flesteparten av de jeg har truffet har fått inspirasjon av kompiser eller slekt og begynt på den måten. Mange har også bare dratt innom den lokale fluefiskesjappa vi har i Molde og fått gode råd og veiledning der ang utstyrsvalg og fiskemetoder. Og ikke minst insirasjon!!

 

Møtte noen karer i elva for et par dager siden, de var fra seg av spenning og kunne ikke vente med å komme igang med fisket. Jeg la tilfeldigvis merke til fortommen til den ene og spurte forsiktig om han hadde ny. Det hadde han ikke, så jeg tilba meg å lage en ny. Det endte med at jeg tilslutt hadde lært bort et par nye knuter, laget løkke på lina til den ene slik at han var istand til å bytte fortom selv og gitt bort de beste fluene jeg hadde for den aktuelle elva. Håper at flere nyfrelste møter slike medfiskere i elva. Det er slike jeg vil møte, enda :)

 

Så for meg er rekrutteringen i rute :)

 

Som en gedigen amatør så vil jeg bare takke personer som deg. Fluefiske er ett relativt stort univers å sette seg inn i. Stangklasser, knuter,  snører, fortommer, spiss, vann/elv, også ikke minst kasteteknikker, også disse forbaskede innsektene da  :huh: Så takk igjen, alle tips/triks og instruksjoner mottas med stor takk her i gården iallefall. 

 

Når det gjelder dette med krenkelser/fornermelser så gjelder det vell bare og bruke god gammeldags fornuft og folkeskikk, kanskje en liten dæsj ydmykhet (iallefall for oss som er ferske) ikke skader. Når det kommer til rekruttering så tror jeg Lars Erik Marcussen har rett i mye det han sier, att de som drømmer om fluefiske tar steget før eller siden. Det er ett stort steg å ta, men jeg har iallefall ikke sett meg tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at friluftsliv generelt har en opptur her til lands for tida. DNT melder feks om rekordsesong flere steder i landet i sommer.

I så måte kan man anta at også fluefiske har en opptur.

Jeg ser ihvertfall ikke færre folk de stedene jeg frekventerer med fluestang.

Jeg har alltid holdt fluefiske i praksis adskilt fra nettprat om fluefiske, som en slags overlevelsesstrategi :-)

Sent fra min E5823 via Tapatalk

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.I den forbindelse vil jeg spørre dere som har litt fartstid om hvordan dere opplever tingenes tilstand i dag, sammenlignet med tiden før sosiale medier ble allemannseie og hovedarena for fluefiske på bekostning av skogen?

For min egen del så opplever jeg forskjellen på tiden før og etter FB som ganske likt. Informasjon har jeg alltid klart å skaffe meg. Brukte riktignok MYE mer tid i den lokale fiskesjappa før sosiale medier hadde sitt inntog. Gutta bak disken delte gladelig om seg med informasjon og lærdom. Temaet rundt bålet var kanskje et annet før i tiden også? Da delte vi opplevelser og erfaring. Nå diskuterer vi heller det som skjer på nett.

Mengden av informasjon har alltid vært der, forskjellen er hvor vi henter den.

 

Når det gjelder rekruttering så tror jeg ikke dette påvirkes i stor grad av diskusjonene på sosiale medier. Det er vel en forholdsvis liten gruppe mennesker som er aktive og som gjør mye ut av seg selv på nett, folk flest henter egen inspirasjon andre steder enn FB og bruker fluefiske på sin egen måte. Sosiale medier er frivillig og vi velger selv hvem vi skal følge og hvilke grupper vi skal være med i. Det som forbauser meg mest er hvor mange som tydeligvis følger grupper og personer de irriterer seg over.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...