Gå til innhold

Hjelp til valg av switch-line


Morten Lyngaas

Anbefalte innlegg

Ser at Orvis selv anbefaler en line kalt Hydros 3D switch line. Selv bruker jeg 3 ulike liner til min switch stang (åtter), avhengig av hva jeg skal bruke den til:

 

1. Rio Scandi Short VersiTip (samme klasse som stanga). Kommer med 4 utbyttbare spisser. Veldig bra til vannkast i trange situasjoner men kan plaske litt pga tung/ kort klump. Gir lange kast og takler ganske tunge/ store fluer.

 

2. Wulff ambush triangle taper (samme klasse som stanga), som er en WF helline som har beholdt egenskapene til klumpsystemene, ved at vekta er plassert bak i klumpen. Hvis man utelukkende skal benytte denne lina til vannkast går man gjerne opp 1-2 klasser. Fin til trange plasser som krever finere presentasjoner enn det man får til med Rio Scandi lina. Også fin til overhånds kasting. Går som en kule og er ganske stabil i lufta. Slår fint over medium store fluer. Veldig lett å fiske med denne lina, er min konklusjon etter 3 sesongers bruk.  

 

3. Rio Switch line, samme klasse som stang. Denne lina er ikke en ren switch line, men en longbelly line mer egnet for overhåndskast. Den lange klumpen gjør mulig fine presentasjoner på laaaangt hold, og er den lina jeg lettest kaster langt med. Er lite egnet til speycasting. Bruker denne når jeg skal fiske av motsatt side av elven (der hvor fisken alltid står...).

 

Ser at Guideline har switch liner også, som kanskje kan ligne på Rio Scandi Short versiTip? Ikke forsøkt dem. Guideline har også en helline som heter Bullet, og som ligner i profil på Wulff Ambush lina. Tipper denne funker fint også. er helt sikkert noen her inne som kan si mer om Guideline linene nevnt her.

 

Håper det var til hjelp.      

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...