Gå til innhold
  • 0

Hjelp til innkjøp av tohånds/switchstang


Daniel L

Spørsmål

Hei! Har hele tiden fisket med enhåndsstang (klasse 2-3-4-5), men har nå lyst til å fiske etter storørreten i den lokale elven! Aldri satt meg inn i noe utstyr til slikt fiske, så trenger tips og hjelp til dette.. Vet at enkelte bruker tohåndsstenger mens andre bruker det man kaller switchstenger. Hva er egentlig forskjellen på disse? Hvor mye må jeg gi for et greit nybegynnersett? Noen som vil gi tips til en grei stang og snelle?

Daniel

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hva tenker du en tohåndsstang eller evt en switchstang skal kunne hjelpe deg med som du ikke allerede kan gjøre med de stengene du har? Jeg spør, fordi bevisstheten rundt ditt eget fiske både kan "skape behov" eller undervurdere dine egne muligheter.

 

Tohåndsstenger forbindes gjerne med laksefiske og tilhørende klumper som har helt andre egenskaper en vanlige WF snører for enhåndsstenger. Disse stengene er gjerne tyngre å fiske med og krever andre teknikker/ferdigheter en fiske med enhåndsstenger.

 

Switchstengene var ment å være en mellomting. Lengre enhåndsstenger med mulighet for å fiske med to hender. Lengden på f.eks 10 ft gir større rekkevidde som "enhåndsstang" i lettere lineklasser, men også muligheten for speykast og lettere fiske som om det var en "tohåndsstang". Altså en hybrid.

 

Mange tohåndsstenger i det rimeligere prissjiktet har "liten personlighet" og egner seg etter min mening dårlig til ørretfiske. Det samme er det nok med rimeligere switchstenger. Her er den eneste løsningen å prøve før du kjøper! 

 

Mitt råd er derfor å vurdere om du "trenger" en lengre enhåndsstang, f.eks 10.5 ft  #6, eller kanskje du finner en switchstang du blir fortrolig med. Tohåndsstenger ville jeg nok styrt unna for det fisket du beskriver.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...