Gå til innhold

Bekledning under Gore-Tex vadebukse


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Så lakker det mot høst, og hvertfall her i Stavanger er det nærmest erklært høst allerede :(

I går var det ca 11 grader i lufta her, og jeg tilbrakte ca 2,5-3 timer i rennende vann iført G-T-vadebukse, med ei Fjällräven Vidda Pro-bukse under (med deres patenterte G-1000-materiale, som gud vet hva er...)

 

Fy f som jeg frøs på knærne og balla. Naturligvis trakk sistnevnte seg godt opp under drøvelen et sted, slik at disse nok ikke kommer ned igjen før under neste års sydentur.... :o

 

Derfor:

er det noen som har erfaringer fra type bekledning med flere lag? Feks denne 2lagsbuksa fra Simms under:

https://www.simmsfishing.com/shop/pants-shorts/coldweather-pant-1.html

 

Hva bruker folket?

 

EDIT: 

http://www.outdoorwaders.com/what-to-wear-under-waders-guide/

Altså det jeg prøver å formidle er om det er noen produkter på markedet som kombinerer materialer el på en slik måte at man er varm i forhold som beskrevet over, og likevel kan ta turen innom butikken på veien, eller sprade litt rundt på parkeringsplassen før turen starter, uten at man ser ut som man har kledd på seg i et mørkt kostymerom med promille  :rolleyes:

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukbar erfaring med denne: 

 

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskebekledning/bukser/simms/simms-waderwick-thermal-pant-black-168214-p0000192296

 

Kjøpte den i vår og brukte den i vanntemperatur fra 5-10 grader ca. Brukte riktignok en stillongs under samtidig på de kaldeste dagene. Jeg er godt fornøyd med denne hvertfall, stor forskjell fra en vanlig joggebukse som jeg brukte tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har iallefall lært meg noe nytt i googlinga etter at jeg postet det opprinnelige innlegget:

Bomull er NO-GO samme hva...

 

Usikker på hva nevnte Fjällrävens g-1000-materiale består av, men sikkert en blanding hvor bomull utgjør xx%...

Og Fleece virker da til å være det desidert mest foretrukne isolasjonslaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius, heldress ja.. er det ikke et styr med pissing da? Ikke at det er så veldig lite styr uansett når man skal opp av vannet, av med redningspølsa, av med frontpacken, og ned med buksa... Kateter kunne med fordel vært satt inn ved fisking...

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull, ull og ull !

Bruker ullnetting fra Aclima innerst og som eneste plagg når det er varmt.

Ellers en ullbukse til utenpå netting. Aclima har forskjellige tykkelser også.

På realt kalde dager har jeg vel hatt tre lag ull og en tykk arbeidsbukse i fleece under vaderne.

Ull er dyrt i innkjøp mens dagens kvalitet er svært slitesterkt og klør ikke heller.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius, heldress ja.. er det ikke et styr med pissing da? Ikke at det er så veldig lite styr uansett når man skal opp av vannet, av med redningspølsa, av med frontpacken, og ned med buksa... Kateter kunne med fordel vært satt inn ved fisking...

Hehe, dressen har jo glidelås da ;) Men det er klart, etter noen timer i elva kan det være litt utfordrende å finne "stubben" frem igjen. Hehe  lllol

Neida, det er helt uproblematisk. Vadera må jo ned uansett, og man rekker å dra ned en glidelås på heldressen før det skal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til Lars. Netting innerst er vanvittig bra. Skaper et lite luftlag mellom kropp og resten av klærne som fort kan bli småfuktige. Blir bra isolasjon og gjør at klær kan tørke på kropp igjen. Ser kinky ut, men det får'n tåle. Har netting fra blant annet brynje uten at jeg kan si at det har vært ubehagelig. Men kropp og modeller kan jo variere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei tykk bukse i fiberpels som i sin tid ble kjøpt på Felleskjøpet tror jeg.  Går i kategorien arbeidsklær vil jeg tro. Drar den over ullfrotte og det funker gull når det er skikkelig kaldt.  Denne komboen er ikke egnet for noe særlig vandring, da blir det fort varmt og klamt på snurrebassen!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast følge de siste 10 årene (minst) har vært Patagonia R1 bukse. Har fungert som bare pokker stort sett hele året. Den gamle var såpass sliten at det måtte kjøpes en ny i år - og jaggu varikke både passform og ikke minst snøring i livet (den gamle måtte jeg sy inn en egen snor for snøring) et velkomment løft. Utrolig deilig bukse. Og på de virkelig kalde dagene etter SØ så er det en god ull-longs under. Og når det er veldig varmt så hender det at R1 en sjelden gang ryker til fordel for en tynn ull-longs (ihvertfall dersom det er mye gåing). Jeg slår et slag for R1 ihvertfall.

 

/cato 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...