Gå til innhold

Aurivillien på vikende front ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Selv syntes jeg å ha merket en gradvis tilbakegang av ephemera aurivilli de siste årene, og dette gjelder i samtlige elver jeg fisker.

Der det for noen år siden var stabilt gode klekkinger er det nå gjerne sporadisk, eller knapt noe som helst.

Selvfølgelig har jeg ikke overvåket disse elvene kontinuerlig i den perioden aurivillien normalt skal klekke, men hører det samme fra andre som frekventerer disse elvene, også.

Hva dette kan skyldes skal ikke jeg si noe bastant om, men endring av vannkvalitet og næringstilførsel er jo nærliggende å tenke.

Hva med dere andre som fisker i elver hvor aurivillien har vært et fast innslag ?

Har noen av dere merket samme trend, eller noen merkbar utvikling hva klekkingene angår ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også merket dette, men er Aurivillien spesielt følsom for vannkvalitet? Lillesøster Ignitaen her vært ok, og alle andre døgnflueslag klekker stort sett som før.

 

De tre siste sesongene har vært litt skiftende rent klimatisk. I 2014 ble det hurtig varmt og lite vann i elvene. I fjor var det der hvor jeg fisket relativt varmt i været, men pga mye snø i fjellet holdt elvene seg på 10-14 grader hele sommeren. I år er det vanskelig å vurdere hvor det har blitt av Aurivillien. Mye regn og vind har i alle fall for meg ført til at det som skulle ha vært den beste perioden egenetlig har blåst bort.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forifjor var det halvveis, i fjor var det lokalt og smått, i år har jeg ikke sett snurten av dem i hverken stort eller smått. Skylder mye på mai-varmen, som jeg gikk glipp av... Uansett så snakker vi om høyfjellet nå. Så, ja. Stusselig og litt vondt å høre at flere kommer med de samme erfaringene. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekrefter bare at denne sesongen er helt kaos.

Observerte danica i lokalelva her forrige uke, og det henger ihvertfall ikke på greip.

Sikker på det ikke var bibio amarulo du så, Frode?

Kan lett forveksles med høstkolleksjonen av aurivilli ;-)

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observerte danica i lokalelva her forrige uke, og det henger ihvertfall ikke på greip.

 

 

 

Jeg også har observert danica på merkelige plasser hvor det ikke har vært før, og det midt på sommeren, mye seinere enn det som var "normene" før. I fjor var det kjempeklekking i myllselva, som er å anse som en småbekk. I tillegg til andre elver hvor jeg ikke har observert det før, og iallefall ikke slike mengder.

 

Er det ikke slik at det også har kommet mer danica i Renaelva enn tidligere? Jeg har ikke fisket der på mange år, men har hørt fra enkelte at det har blitt observert mye mer enn tidligere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klekker aurivilli nå langt nord. Tro det eller ei.

Jepp, noe Aurivilli-klekking i en fjellelv oppi høgget her i går ettermiddag. I dag er det varmere, så håper på litt flere av sorten. Kjører nuh!

 

PS! Er ingen entomolog, men er temmelig sikker på at det var Aurivilli. Gransket dyret grundig.

Det er uansett ikke uvanlig med veldig sein Aurivilli der, elva er vanligvis ikke fiskbar før midten av juli pga meget alpint nedlagsfelt. 

Endret av Håvard Stubø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dagbøker fra mange år tilbake, og kommer til å granske disse i vinter. Det er jo ikke uvanlig at klekkingene kan forskyve seg +/- en uke eller to, men det er et og annet som tyder på at ting kan være i ferd med å forandre seg littegranne. I år hadde vi en ganske normal Danica-syklus, men i fjor for eksempel så ble Danica-klekkinga dratt ut to uker over normalen (sannsynligvis pga mye smeltevann som kjølte ned elva gjennom hele sommeren).

 

Jeg er litt spent på turen nå til helga. Jeg tipper at jeg støter på en fin Ignita-klekking nå - minst tre uker bak skjema. Forstå det den som kan. Har vi en entomolog blant oss som kanskje vet mer?

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også merket dette, men er Aurivillien spesielt følsom for vannkvalitet?

Det har jo blitt restriksjoner på avrenning/utslipp fra landbruk de senere årene, og jeg mistenker at det ikke har gagnet aurivillien i positiv forstand.

Danica'en mener jeg å ha hørt at trives i "renere" vann . . . ?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg kommentert selv gjennom de siste 3 årene. Østlandselvene jeg kjenner til er bare skygger av seg selv hva klekkinger generelt anngår syntes jeg.

Hemsila var jo tidvis frustrerende med tanke på klekkinger av Aurivilli før. Og Ignita kunne drive en helt til vanvidd. Har noen sett Ignita der de siste 4 årene?

Utviklingen har nok flere årsaker. 

Kan en av årsakene til generell nedgang i klekkingene være at innsektene blir beitet vesentlig mye hardere ned av fisk?

Som følge av C&R, eller på enkelte steder, C&R sammen med utsetting av større mengder fisk, må vel konsekvensen nødvendighvis være at det går med mer mat også?

Hemsila som et spesielt godt eksempel. Med den fiskemengden som denne elva huser nå, er det nesten rart det er mat nok til alle....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg kommentert selv gjennom de siste 3 årene. Østlandselvene jeg kjenner til er bare skygger av seg selv hva klekkinger generelt anngår syntes jeg.

Hemsila var jo tidvis frustrerende med tanke på klekkinger av Aurivilli før. Og Ignita kunne drive en helt til vanvidd. Har noen sett Ignita der de siste 4 årene?

Utviklingen har nok flere årsaker. 

Kan en av årsakene til generell nedgang i klekkingene være at innsektene blir beitet vesentlig mye hardere ned av fisk?

Som følge av C&R, eller på enkelte steder, C&R sammen med utsetting av større mengder fisk, må vel konsekvensen nødvendighvis være at det går med mer mat også?

Hemsila som et spesielt godt eksempel. Med den fiskemengden som denne elva huser nå, er det nesten rart det er mat nok til alle....

Det er ulven! Garantert !
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo blitt restriksjoner på avrenning/utslipp fra landbruk de senere årene, og jeg mistenker at det ikke har gagnet aurivillien i positiv forstand.

Danica'en mener jeg å ha hørt at trives i "renere" vann . . . ?

mitt inntrykk er at danica trives i bekker og elver som renner igjennom store jordbruksområder. Har dratt litt høyere i slike elver overfor jordbruket, da har jeg sjeldent sett slike enorme mengder danica. 

Flere melder om fremgang og "spredning" av danica, kan det være at denne konkurrerer ut aurivillien? Vil tro at spiser det samme, og danican trenger trolig mye mer næring per individ kontra aurivilli. Usikker på om nymfene av disse artene lever i samme bunnforhold ?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig, Øyvind. Danicaen vil gjerne ha litt "ureint" vann, og trives gjerne der det er avrenning fra landbruk, og kyr som gjør fra seg på elvekanten.

 

Nå skal vel ikke tråden bli en Danica-diskusjon, men jeg er skeptisk til påstanden om at Danicaen liker urent vann. Danicaen trives etter mine begreper i rent og Ph-nøytralt vann, gjerne sakteflytende elver med sandbunn. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ureint i anførselstegn. Danicaens byttedyr nede i silten (fjærmygglarver) nyter jo godt av økt biomasse og blir mange. Danicaen trenger mye mat for å bli mange osv :-)

Det kan jo selvsagt bli for mye biomasse, og sur PH, men en del næringsrikt "ureint" vann er jeg helt sikker på at er bra. Også for nettspinnende vårfluelarver og andre som lever av plankton, alger og småplukk.

 

EDIT: Sorry, skrivefeil. 

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende diskusjon. Hva med økt fiskepress på en del elver på Østlandet med tilhørende mer vading? Kan det ha betydning?

Det kan nok ha en innvirkning i ei elv som hemsila, hvor det er ekstremt med fiskere og mye vading til tider.

Tviler på om det er andre elver som er utsatt for dette i samme grad.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...