Gå til innhold

Jordmaur med UV lim kropp - The Guu Piss Antz


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

Disse fluene skal bryte filmen og henge i overflaten på cdc vingen som et lettfanget bytte.

Hends Body Quill kan du bytte ut med andre tråder som blir fine når du limer fluene.

Stammer fra hacklefibre og quill fra påfugl er også bra.

BQ'n er transparent og tar opp fargen fra tråden som etter mitt syn gir en fin blanding. Og et naturlig inntrykk. Du kan gjerne sløyfe hacklet og binde inn noen flash fibre på siden, det fungerer også bra.

Fluene fiskes i utgangspunktet stripefritt. Men! De ekte som nettopp har landet lager ofte mye liv og en liten strip er ofte effektivt på fisk som systematisk plukker maur på et lite område. Den sikreste tiden for disse er fra 10-25 August, men kan påtreffes i juli og sept. Også.

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen?db=1&flyid=481

Hilsen

Rune Stokkebekk

(laget automatisk av Fluedatabasen)

481.jpg

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget sterk flue. Bandt opp noen i vinter som fikk prøvd seg i kveld. 2 timers fiske og 4 fisk. I tillegg en som fortsatt er fortumlet og sår i kjeften. 

 

Flua har en egenvekt som gjør den svært god å kaste. Man skulle kanskje tro at flua er tung og flyter dårlig. Men den ene flua jeg brukte nå i kveld fanget 3 fisk og den fløyt fortsatt godt. 

 

Det er bare å bestille 100pk med 2488 i str. 16 og 18.......

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vekt i tørrfluer er et undervurdert tema ja. Lettest mulig er ikke alltid best nei. I flere vann jeg fisker i er det meget tett langs bredden, så tett at underhåndskast er nesten umulig, heldigvis så går det an å rulle ut litt ved å vippe forsiktig med stangtuppen. Og da er det meget takknemmelig å ha en flue som strekker fortommen ganske lett.

Et tips til: Lag gjerne et par maur som synker også, bytt ut cdcvingen med organza og lag også framkropp lik bakkroppen. Gidder du ikke det så blaut flua eller ha på sink gel.
Synkemauren fester du med 20-30 cm tippet til bøyen på den tørre. Jeg har ikke testet den komboen jeg beskriver nå. Synkemaur har jeg brukt sammen med store foam maur, men jeg tror cdcvingene skal klare å holde dette flytende. Bakgrunnen for å gjøre dette er rett og slett at fisken ofte svømmer svært høyt i vannet når den beiter på småmaur og det kan ta fryktelig lang tid før den tar flua di når det er tett med de ekte på vannet. Å lage ei litt større flue funker ofte det, men en som synker ned foran nesa på dem er ofte lei å motstå.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vekt i tørrfluer er et undervurdert tema ja. Lettest mulig er ikke alltid best nei. I flere vann jeg fisker i er det meget tett langs bredden, så tett at underhåndskast er nesten umulig, heldigvis så går det an å rulle ut litt ved å vippe forsiktig med stangtuppen. Og da er det meget takknemmelig å ha en flue som strekker fortommen ganske lett.

Enig. Spesielt når man bruker lang 6x spiss.

 

Men dette er nok ikke bare ei flue for skogsvann. Tipper den også er en vinner i rennende vann. Det er jeg temmelig sikker på. 

 

De som ikke binder fluer selv har et problem her....sånne fluer får man ikke kjøpt i butikken......

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...