Gå til innhold

Hvilken myggimitasjon er din favoritt i disse dager?


Kim W

Anbefalte innlegg

Ja, hvilken myggimitasjon er favoritten om dagen? Skriver "om dagen" for favoritter endrer seg som regel nå og da. Selv er jeg tilhenger av once and away for tiden, med ørlite blått uv dubbing stikkende ut her og der i thoraxpartiet blandet med superfine, eller noe annet som holder på impregneringa. Må også selvsagt ha svart kropp med en dus form for ribb. Har brukt tynne flashfibre som ribb-segmentering på noen av klekkera med hell i år. Cdc i grå, brun eller noe midt i mellom er selvskrevent som flotør, white is no-no på mine klekkere.

Paralopp klekkera fisker også jævlig godt har jeg erfart over to år nå, som en særdeles allround multiflue både i elv og stillevann. Robban har en variant i fluedatabasen der cdc flotør og paraloop hackel kombineres på en klekker, den flua anbefales på det sterkeste i marka!!

Hva er din favoritt?

Endret av waffern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tenker dere om fluene? Hva bør være hvordan, og hvorfor må det være sånn? Er ute etter personlige preferanser, for de fleste som binder fluer selv legger sikkert med ett eller annet tjafs som øker trua på at flua skal bli tatt. For meg gjelder det å lage en flue som kan ligge stille, men som likevel oppfører seg aktiv. Noen få, som i tre-fire cdc fibre hver vei fra thoraxpartiet feks, som bare ligger å følger bølger/vind gir meg mere trua. Funker ikke det gjør ofte en liten twitch underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tenker dere om fluene? Hva bør være hvordan, og hvorfor må det være sånn? Er ute etter personlige preferanser, for de fleste som binder fluer selv legger sikkert med ett eller annet tjafs som øker trua på at flua skal bli tatt. For meg gjelder det å lage en flue som kan ligge stille, men som likevel oppfører seg aktiv. Noen få, som i tre-fire cdc fibre hver vei fra thoraxpartiet feks, som bare ligger å følger bølger/vind gir meg mere trua. Funker ikke det gjør ofte en liten twitch underverker.

Palaminomyggen gir jeg også noen veldig veldig forsiktige rykk. Det fungerer bra, og fått vanskelige fisker til å ta etter jeg gir den litt bevegelse.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange Belt er min favoritt. Den hviler høyt på "tåspissene" som en Griffith's Gnat og i tillegg har den x-faktoren i det orange midtpartiet. En rød-orange del på ei flue er i seg selv ikke noe nytt, og har vært med oss på attraktorfluer, i hvert fall siden Royal Trude og Royal Coachman for nesten 150 år siden. 

 

Men et orange midtparti på en fjærmyggimitasjon dobbler ikke bare som en attraksjon, men er også entomologisk riktig, vel og merke til noen fjærmyggarter. Noen av dere har sikkert observert fjærmyggklekkinger på stille vann, hvor det under noen få sekunder i klekkingen til hvert insekt, lyser sterkt orange fra insektet som klekker. Det er i det fjærmyggen pumper opp vingene sine. Jeg og fiskekompis satt og observerte dette i flyteringene våre en gang for veldig mange år siden. Jeg har både sett det før og etter det, men det spesielle her var at vi satt "midt i" klekkingen ute på vannet og kunne studere det hele på nært hold. Orange Belt fungerer fryktelig bra under fjærmyggklekkinger, også når det ikke er typene fjærmygg som pumper orange veske inn i vingene sine. Da er det kanskje det lille elementet av attraksjon i det orange, som gjør at den skiller seg ut som noe mer enn alle de levende fjærmyggene rundt. 

 

Etter min mening skal en virkelig god imitasjon fungere bedre enn de ekte insektene. 

Mine tanker i hvert fall, for alt/ingenting de er verdt. 

 

EDIT: Fant igjen J&F-bladet hvor denne flua stod for noen år siden. 

8142418844_09ec7c7018_b.jpg

 

 

post-2545-0-54684000-1471706986_thumb.jpg

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvilken myggimitasjon er favoritten om dagen? 

 

Er litt lite mygging for tiden, men CDC-myggen er vel så nær en bænkersflue man kommer. Imiterer det meste har jeg inntrykk av (også andre arter som vespertina). Har en hel rad med i boksen med ymse myggklekkere, men bruker de svært sjelden. Palaminomyggen som Marius nevner har jeg trua på, men de gangene jeg har prøvd den har jeg ikke sett en skjit - usynlig flue :)

 

Eirik

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...