Gå til innhold

Tiden fremover


Andwoo

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ganske ny innen det å fiske ørret med tørrflue, startet for alvor å interessere meg for dette særegne fisket nå i vår. Må si at det var utrolig mye variasjon innenfor dette feltet, så mye at man aldri kan bli utlært virker det som.
Men jeg forsøker å tilegne meg så mye som mulig av nyttig informasjon på forhånd som kan hjelpe når man faktisk er ute ved vannet eller elva.
Kan aldri forberede seg nok har jeg funnet ut.

Mesteparten har kommet fra dette forumet, noe jeg er veldig takknemlig for. Flinke er dere!

 

Så over til det jeg faktisk opprettet tråden for. Har hørt at det ikke finnes dumme spørsmål så jeg spør i vei.
Ifølge meteorologene så står høsten for dør, det skal bli mye kaldere fremover.
Det er kanskje veldig varierende fra år til år? Men jeg håpet at noen ville dele erfaringer fra tidligere sesonger! Da tenker jeg spesielt på hvilke innsekter man kan forvente å finne ved vann og elver i lavlandet nå og utover høsten. Lurte også litt på når folket pakker ned stengene for sesongen, finnes det noe svar for når tørrflue fiske absolutt ikke fungerer? Hvor lenge kan man forvente å se vakende fisk før isen legger seg?

 

Mvh
Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått mye god hjelp på forumet her! Det er masse kompetanse, og folk er behjelpelige som bare det.

Jeg har lært mye av artiklene om fiske i stille vann som du finner i artikkelsamlingen.

 

MEN! Det er ingen grunn til å legge vekk utstyret, for nå er høstens høydepunkt (for meg) snart i gang.

Langs kysten går det an å fiske med flue hele året, og jeg liker meg best der fra tidlig høst til våren.

Så fluestengene bør med fordel ikke pakkes bort, kanskje med unntak av når isen legger seg på fjordene, men det er sjelden det er is over alt...

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye morsomt fiske på høsten både i stillevann og elv. De fleste elver stenges for fiske rundt den 10-15. september da det er gytetid for ørreten.

Men før den tid kan man forvente klekkinger av små og bittesmå døgnfluer som kan gi godt fiske i elv om man har flaks med forholdene. Det er mange landinsekter som faller på vannet under denne tiden som f.eks. stankelbein. Mygg er og ofte å se.

Under klekkinger av de små døgnfluene kan små nymfer gi bra med fisk. Det er ofte lav vannstand på denne tiden og vannet er glassklart mange steder. Derfor kan det være nødvendig med laaange fortommer og tynn spiss (6x) ved tørrfluefiske. Vakende fisk er fullt mulig å fiske på, men å få fisken til å ta uten å skremme den kan til tider være krevende. Om kvelden når det mørkner litt kan fisken være litt enklere å komme på talefot med, og striping av store vårfluer når det er mørkt kan ofte resultere i fisk på kroken.

 

I stillevann er det ofte mygg (husk både pupper og tørre mygg) som gjelder i september og oktober, samt vannnymfer og noen vårfluer. Streamerfiske er også godt på denne tiden, og en streaking caddis eller en muddler i det mørket faller på er "bænkers". De fleste steder kan man fiske i stillevann hele høsten. Men inn og utos fra gytebekker er  som regel fredet. Det er generelt lettere å komme i kontakt med ørreten i stillevann enn i elvene på høsten om man er en fersk fluefisker.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...