Gå til innhold

DT liner


Kim W

Anbefalte innlegg

André_Brµn, sa på 31 Aug 2016 - 21:20 :snapback.png

Sagger, mer og mindre da selvsagt, Tom. I større eller mindre grad.

 

Mener du også at DT liner ikke sagger?

 

Sagger i mer eller mindre grad, sier jeg. Hvor leser du at du kan antyde at jeg mener at DT-liner ikke sagger? 

Dette blir jo bare tull, og en grunn til at det ikke går an å diskutere lengre på ffs. Går det ikke an å forholde seg til hva folk sier, så blir det en fin diskusjon ut av det, som vi alle kan lære av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

André_Brµn, sa på 31 Aug 2016 - 21:20 :snapback.png

 

 

Sagger i mer eller mindre grad, sier jeg. Hvor leser du at du kan antyde at jeg mener at DT-liner ikke sagger? 

Dette blir jo bare tull, og en grunn til at det ikke går an å diskutere lengre på ffs. Går det ikke an å forholde seg til hva folk sier, så blir det en fin diskusjon ut av det, som vi alle kan lære av? 

 

Var det ikke Pål som sa det?

Hvor sa jeg at du sa det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

André_Brµn, sa på 31 Aug 2016 - 21:20 :snapback.png

 

 

Sagger i mer eller mindre grad, sier jeg. Hvor leser du at du kan antyde at jeg mener at DT-liner ikke sagger? 

Dette blir jo bare tull, og en grunn til at det ikke går an å diskutere lengre på ffs. Går det ikke an å forholde seg til hva folk sier, så blir det en fin diskusjon ut av det, som vi alle kan lære av? 

 

Helt enig Andrè og det tror jeg de fleste andre er også. Det Tom har gjort her er å gjøre FFS dårligere. Makan til kverrulering er det lenge siden jeg har sett. Men nok om det.

 

Hva mener du om Rio lina Andrè? Er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Andrè og det tror jeg de fleste andre er også. Det Tom har gjort her er å gjøre FFS dårligere. Makan til kverrulering er det lenge siden jeg har sett. Men nok om det.

 

Hva mener du om Rio lina Andrè? Er jeg på bærtur?

OK.Takk for meg.Da folater jeg forumet.

Dette kunne jeg selvsagt lagt inn i en helt annen tråd.

Sjallabais gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Andrè og det tror jeg de fleste andre er også. Det Tom har gjort her er å gjøre FFS dårligere. Makan til kverrulering er det lenge siden jeg har sett. Men nok om det.

 

Hva mener du om Rio lina Andrè? Er jeg på bærtur?

 

Om du mener longbelly Rio-lina du nevnte, så har jeg ikke noen formening, Pål.

Eneste jeg vet er at du, etter mitt syn, absolutt aldri er på bærtur, verken når det gjelder fluebinding eller fluefiske så vidt jeg kjenner deg. Du er en fornuftig kar jeg veldig gjerne lytter til, Pål. 

 

En digresjon: 

Jeg gleder meg stort til å teste Rio Single Hand Spey opp mot nye Loop Opti Stream, og min favoritt, Loop Evotec 100. Særlig på vannkast, og korte og mellomlange kast. Jeg har nye bokser med alle linene her nå, men jeg har ikke hatt tid til å teste ennå. Skal teste de på ulike stenger. Gleder meg. Mest for å se hvordan de er på korte og mellomlange kast. Og litt lengre kast også. Men fiskedistanser jeg stort sett bruker. Det blir moro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Syvert nå har meldt pass kan jeg videreformidle hans meninger og teorier.

 

Syvert mener at sagging er et utslag av for lav linehastighet i forhold til den lengden og tyngden man har i lufta.  Det er riktig.  Det som er på utsiden av stangtuppen på en DT-line er ikke lettere i vekt enn hva som er tilfelle med en WF-line, snarere tvert i mot, da DT-lina ikke har noen tynn og lett skytedel.  Isolert sett skulle derfor DT-lina være like utsatt for sagging, og kanskje mer utsatt, enn WF-lina.  WF-lina har imidlertid mer tyngde konsentrert i tuppen av lina, og så lenge det er tuppen av lina som har lengst linebane - og som mellom 2 kastebevegelser vil være mest utsatt for både luftmotstand og gravitasjon - så er det naturlig å tenke seg at wf-lina likevel er mer utsatt for sagging en DT-lina.  Dette er i tråd med hva Syvert mener, bare så det er sagt.  Ergo er det lettere å holde en DT-line i lufta enn en WF-line.  For som Syvert ville sagt det: på Holmendammen er alle liner like - det er kasteren det står på, skjønt noen liner er likere enn andre, og det står definitivt ikke på gutta i impotentes forbund.  De er helt avhengig av lina.  Og da er en DT-line et godt valg.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men all den tid jeg leser snørediskusjoner, så skjønner jeg aldri hvorfor det viktigste ikke er hvordan lina oppfører seg på korte og mellomlange kast. :) Er det fordi alle synes de kaster GODT kort og mellomlangt og da er alt greit? :)

Enig med deg i det Andrè. Det finnes jo bra WF liner som kan gi mange av de samme egenskapene.

Jeg kan kanskje se visse forskjeller hvor DT kan være gunstig. Skal ikke påberope med å ha kasta veldig mye med DT line, men har en DT i klasse fire som jeg har brukt på en femmerstang som jeg har fisket med (som føltes riktig klassifisert til min femmerstang). Det jeg opplevde var at det var forholdsvis lett å holde mye line i lufta (langt mer line enn de fleste klumper, inkludert longbelly pluss overheng), uten at den føltes tung og "subba(sagga)". Og hvor lina holdt seg stabilt i luften selv ved mye line ute, som jeg kan se noen fordeler av, ved f.eks bruk av bellybåt (bare som et eksempel). Samtidig er det jo også en kjempefordel med ei WF-line i belly ved at man kan nå forskjellige lengder kjapt og enkelt om fisken vaker uten å ha et fast vandringsmønster å forholde seg til. Men man har jo også på stillevann ofte steady fisker som vaker seg frem og tilbake på samme sted og bane hvorpå man kan fiske på en forholdsvis "stasjonær" lengde litt likt elvefiske (Bortsett fra at i elv er jo fiskene stort sett stasjonære på et mye mindre område). Skal jeg oppnå god presisjon og kontroll i belly, trenger jeg ofte å unngå for mye overheng (for å unngå subbing) også med longbelly liner, og helst unngå å skyte for mye. Da blir jeg nødt for å padle meg nærmere fisken og det kan jo skremme fisk. Jeg har ofte opplevd at longbelly-WF liner blir for tunge når man holder hele klumpen ute som resulterer i "subbe" problemet. Men det går jo alltids an å gå ned en lineklasse der også. Men for meg vil det da være nødvendig med en litt mer "hissig" fronttapering for å kunne effektivt få ut line med få kast om man skal bruke ei lett WF-line. Og med hissig fronttapering opplever jeg også at det ikke alltid vil være like lett med mye overheng, selv om baktaperingen nok er viktigst i forhold til det. Men det blir kanskje en kombinasjon her for å finne den "perfekte" WF-lina som det er vanskelig å finne "kompromisset" på. Det er vel det kompromisset man har forsøkt på i mange tiår. :)

Fult mulig jeg er på bærtur altså. :) Jeg har ikke holdt på med linedesign. Der har nok Andre mye kunnskap, du har sikkert vært med å designet liner.

Ville uansett ikke byttet ut mine WF liner mot DT liner. Men skal bli morsomt å teste ei DT line litt oftere takket være denne tråden. :)

Er jo klart at kasteteknikk og kastefeil kan gi utslag, men er ikke alltid man kaster perfekt i en fiskesituasjon med litt skjelvende kropp når storfisken vaker og man har begrenset med plass over seg som i belly og ved ekstremvading (om det er helt nødvendig). :)

Jeg befinner meg meg nok nå på et nanonivå nå men jeg synes det er en veldig morsom diskusjon dette med DT liner.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at når WF-linene kom så fikk de gjennom nyhetens interesse og massiv omtale umiddelbart en sterk posisjon.  Jeg vil anta at "alle" skulle ha WF-line, og produsentene innstilte produksjon og markedsføring på å pushe mer av dette.  Etter hvert har det etablert seg en sannhet om at de er bedre - jevnt over.  Det er imidlertid ikke alle enig i.  En DT-line fungerer bedre til kontrollerte overhodekast, det funker jevnt over bedre til vannkast og mending, det ruller ut og slår over meget godt, og er stabilt i lufta.  En WF line har et fortrinn når det kommer til vind, fordi skytelina er tynn og lina er fortung, men jeg vil anta at det viktigste fortrinnet med WF-linene når de kom var den forbedrede muligheten til å skyte - og således få lengre og mer agressive kast.  Muligheten til å kaste langt har alltid vært en viktig faktor ved fluefiske - naturlig nok.

 

Det er imidlertid få som finner oppsett med reine skyteklumper særlig egnet til tørrfluefiske, selv om det i prinsippet er å ta de viktigste egenskapene til en WF-line helt ut.

 

Etter min oppfatning burde det vært produsert langt mer DT-liner.  Det bør ikke være noe enten eller, men heller et både og.  Begge linetyper har sine fortrinn - avhengig av bruksområde.  Jeg fisker 90% på stille vann, fortrinnsvis når det er lite vind.  Jeg har blitt ordentlig glad i DT-lina.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver at DT fungerer jevnt over bedre til vannkast.

Hvilke egenskaper i DT-snøret gjør dette mer egnet?

Jeg trodde det var mest gunstig med en litt kort "klump" med mest vekt bak i klumpen, at dette ville spenne opp stanga bedre.

 

Det er vel mest korrekt å si til "lengre vannkast" - hvor du har en del line ute.  En DT-line vil i praksis alltid ha mest vekt bak, som du skriver, og stangtuppen vil være i kontakt med en forholdsvis tykk line som overfører energien bedre.  Dersom du har hele klumpen på utsiden av et WF-snøre vil du ikke lenger ha mest vekt bak, og stangtuppen vil måtte jobbe med en tynn skyteline.  Da blir timing veldig viktig.  Dersom man er for treg vil klumpen legge seg for mye nedpå, og  det blir umulig å løfte den.  Et DT-snøre vil være litt mer tilgivende i forhold til timing.  På korte kast med lite snøre ute er det naturlig å tenke seg at WF-snøret er bedre.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe særlig kostnadsforskjeller på produksjon av WF og DT?

Lite sannsynlig. Det er nok 15 år siden jeg fikk melding fra en grossist om at fabrikken de representerte (en av de tre største) selv i små kvanta hadde muligheten til å produsere liner etter en hvilken som helst spesifikasjon. Jeg tror man var helt nede i fem dusin liner. Så om du har klekket ut en tapering og en vekt som du vil selge, så behøver du altså ikke bestille mer enn 60 stk. Ettersom jeg ble fortalt dette så forutsetter jeg at prisen var overkommelig og det er vel egentlig en bekreftelse på at tapering ikke har særlig innvirkning på produksjonskostnadene (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål har postet denne videoen tidligere i tråden. Jeg lurte på om det var OK å legge den ut en gang til, om det er noen nye følgere i tråden. Den er så bra! Her fillerister han littegrann de moderne WF linene og moderne stangdesign å går mot strømmen. :)

https://m.youtube.com/watch?v=xsYhQYU8qUM

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DT bedre på lengre vannkast? Og hva menes med lange vannkast?
Sikkert kult når man står utvadet til knea og kan legge bukta godt bak seg men det er ikke så aktuelt ved de fleste fiskeplasser som krever underhåndskast.

Og hvorfor er det om å gjøre å unngå å skyte line? Tenker da litt generelt til innlegg bakover nå. Det er da en basisferdighet med moderne flueliner og stenger å gjøre dette. Når jeg fisker så er det ikke så ofte jeg har mulighet eller ønsker å holde masse line i lufta og legge det ned på lengre kast. Det ser jeg ikke vitsen med når jeg kan holde klumpen og passende overheng i lufta og skyte resten som skal til for å nå ut. Men for all del, det finnes da flere gode Long Belly liner hvor man kan holde 20m i lufta og legge dette pent ned hvis omgivelsene tillater dette. Jeg skal prøve DT igjen snart, det er 20 år siden sist.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes da flere gode Long Belly liner hvor man kan holde 20m i lufta og legge dette pent ned hvis omgivelsene tillater dette. 

Det stemmer Rune. Og jeg ser at det kan se ut som om jeg ikke er klar over det på tidligere innlegg. Men mitt utgangspunkt har altså vært at jeg har gjort noen skikkelige bomkjøp og der har jeg kun meg selv å skylde på. Det er jo mulig å sjekke litt om vekter og taperinger før en hander......

Så det er for å avreagere litt at jeg trenger å ha en DT line for hånden. Men samtidig så er de jo veldig gode å kaste langt med.

 

Flueliner fungerer jo til dels slik at man bygger inn en ønsket egenskap - men da fjerner man samtidig en annen egenskap. Man får ikke i både pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste langt med? Hva er langt?

Jeg skal ha en sånn line men det er til kastedammen ;-)

Det stemmer at det er endel kompromisser, derfor er det digg å ha minst 2 liner til flytelinefiske.

Jeg skal fiske noen dager nå, så da skal jeg måle og oppgi hvor langt jeg kaster med 5'er stanga. Det er ganske langt :rolleyes: så det kan jo være greit å ha noen vitner også. Ellers blir det bare kvekking her inne når lengden oppgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DT bedre på lengre vannkast? Og hva menes med lange vannkast?

Sikkert kult når man står utvadet til knea og kan legge bukta godt bak seg men det er ikke så aktuelt ved de fleste fiskeplasser som krever underhåndskast.

Og hvorfor er det om å gjøre å unngå å skyte line? Tenker da litt generelt til innlegg bakover nå. Det er da en basisferdighet med moderne flueliner og stenger å gjøre dette. Når jeg fisker så er det ikke så ofte jeg har mulighet eller ønsker å holde masse line i lufta og legge det ned på lengre kast. Det ser jeg ikke vitsen med når jeg kan holde klumpen og passende overheng i lufta og skyte resten som skal til for å nå ut. Men for all del, det finnes da flere gode Long Belly liner hvor man kan holde 20m i lufta og legge dette pent ned hvis omgivelsene tillater dette. Jeg skal prøve DT igjen snart, det er 20 år siden sist.

 

Dersom man oppfatter fluefiske kun ut i fra tekniske termer, og søker å kompensere fluekastets begrensninger mot slukkasting gjennom frontvekt og skyting av line, er jeg for så vidt enig dine betraktninger.  Det er imidlertid enklere å kjøpe seg en slukstang.  Eventuelt med kastedupp og fluefortom.  For de som vektlegger de estetiske sidene ved et fluekast, og mener at det handler om noe mer enn å fange fisk, ja, så anbefaler jeg å prøve en DT line.

Endret av Lillevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne lina: http://www.rioproducts.com/products/floating/intouch-trout-lt-wf

 

Se på designet og vekta på 5'er lina.

 

Er det her noe poeng å kjøpe lina, eller kunne man med større hell kjøpt ei DT line?

 

(Jeg gjentar: Dette er den i særklasse værste lina jeg noengang har kjøpt (med unntak av ei ABU line i 1987). 950,- rett i dass. Og kom ikke å si at den er god å underhåndskaste med. Fluehue kan bekrefte det om det skulle være tvil. Og han kan underhåndskaste i motsetning til meg. Lina er så dårlig at jeg ikke engang gir den bort)

 

Pål jeg bare lurer - det at denne lina er en mindre god line, hvorfor er løsningen å kjøpe en DT line?? LTen finnes også i DT, er det denne du mener? Kan informere om at den er enda dårligere, hehe. Når det er sagt så kjenner jeg mange som bruker wf utgaven som tørrflueline.

 

For de som absolutt VIL ha en DT line så er RIO Lightline et godt valg. Den har en tapering som er mye mer allsidig, og den slår over mye bedre. http://www.rioproducts.com/products/floating/lightline-wf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...