Gå til innhold

Diskusjon omkring stankelbein


Truls

Anbefalte innlegg

Skal ikke påberope meg veldig bred erfaring med å fiske med daddy long legs under mange forskjellige forhold, men høsten for to år siden gjorde jeg et lite eksperiment. Var lei av å knyte fasanhalefibre til bein og bandt noen daddyer uten bein i et hele tatt. Microchenille kropp, drywing som vinger og litt rufsete dubbing i thorax var det jeg gadd. Og fluene fanget som bare det! En daddy ute bein altså.

Vet ikke hva fisken tok flua som, men jeg fisket den som en daddy. Kanskje tok fisken den som noe helt annet, men jeg tenkte at vingeavtrykket var avgjørende. Har ikke ført statistikk på bein vs. uten bein, men for hva det er verdt ble min slutning at man kan binde daddys uten bein og fange bra med fisk. Kanskje hadde jeg fanget fler om jeg hadde bein på fluene, hvem vet?

De daddyene jeg har sett som kræsjlander på vannet ligger ikke picture perfect med bena spredt symmetrisk og vingene likeså. Mer som en kladd på vannet med et bredt og rufsete avtrykk. Og det er disse kræsjlanda daddyene jeg tror det er effektivt å etterlikne.

Endret av Morten Fosaas
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg veldig bred erfaring med å fiske med daddy long legs under mange forskjellige forhold, men høsten for to år siden gjorde jeg et lite eksperiment. Var lei av å knyte fasanhalefibre til bein og bandt noen daddyer uten bein i et hele tatt. Microchenille kropp, drywing som vinger og litt rufsete dubbing i thorax var det jeg gadd. Og fluene fanget som bare det! En daddy ute bein altså.

Vet ikke hva fisken tok flua som, men jeg fisket den som en daddy. Kanskje tok fisken den som noe helt annet, men jeg tenkte at vingeavtrykket var avgjørende. Har ikke ført statistikk på bein vs. uten bein, men for hva det er verdt ble min slutning at man kan binde daddys uten bein og fange bra med fisk. Kanskje hadde jeg fanget fler om jeg hadde bein på fluene, hvem vet?

De daddyene jeg har sett som kræsjlander på vannet ligger ikke picture perfect med bena spredt symmetrisk og vingene likeså. Mer som en kladd på vannet med et bredt og rufsete avtrykk. Og det er disse kræsjlanda daddyene jeg tror det er effektivt å etterlikne.

Det er dette som er fasiten, tror jeg også. Og som jeg har erfart. Et fotorealistisk inntrykk av et insekt, er langt mer lettsolgt blant fluefiskere enn blant ørret. Men når man fisker med ei flue, ja, så da er det jo den som eventuelt tar fisk... ;-) Brun's Tipula fenger ikke fluefiskere, men :-) Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv da vel.

Hadde vært kult. :)

Hvis det ikke funker så er det også interessant å høre om.

 

Meh, du skal få lov til å ha trua, men jeg har ikke det akkurat nu :)

Kanskje når jeg blir stor. Mine daddyer har 6 bein, der beina er ferdigknytte av voksne mannfolk i Asia for en klekkelig månedslønn (antar jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, du skal få lov til å ha trua, men jeg har ikke det akkurat nu :)

Kanskje når jeg blir stor. Mine daddyer har 6 bein, der beina er ferdigknytte av voksne mannfolk i Asia for en klekkelig månedslønn (antar jeg)

Det kan jo i og for seg være interessant og gå i motsatt retning også.

Bruk bare 4 bein og se om det gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi andre gjøre det.Altså vi som gidder.Sånn er det bare.

 

Det må dere gjerne gjøre. Da kan jeg lære av dere uten å gjøre en pøkk selv :)

Spøk til side, selvfølgelig vil uriktig antall bein også fungere. Jeg er heeelt sikker på at ørret tar amputerte daddys, og sikkert muterte med flere enn 6 bein. Men jeg binder mine daddys med 6 bein, føler det er best for meg, og liksom mere på imitasjon enn attraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Daddy, hva mener dere er hovedattraktoren i flua?

Regner med at det er bena, profilen og litt illusjon av liv med hackle/cdc.

Mener dere plasseringen av ben har mye å si? jeg ser mange binder med bena nesten hengende sammen i en klump bakover på hver side.

For min del klarer jeg ikke helt å la være å binde de mest mulig fra hverandre ut fra kroppen.

 

Kvoterer første innlegg og hva som blir etterspurt så man får det klart for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen fasit på hvordan flua bør eller må se ut, eller om det er antall vinger eller bein som er det viktigste. Erfaringa mi tilsier at det meste funker bare det ligner sånn nogenlunde. Har fanget noen ørreter etterhvert på disse daddyfluene, og da på mange forskjellige daddyvarianter. :)

post-3341-0-43152700-1472414015_thumb.jpeg

post-3341-0-13822100-1472414028_thumb.jpeg

post-3341-0-72558900-1472414038_thumb.jpeg

post-3341-0-83992800-1472414048_thumb.jpeg

post-3341-0-58708000-1472414071_thumb.jpeg

post-3341-0-05587500-1472414083_thumb.jpeg

post-3341-0-76519900-1472414092_thumb.jpeg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mye forskjellig som bein og det jeg synes funker best for meg og fisken er fasanhalebein eller hår fra f.eks am. elg.
Når det gjelder antall så bruker jeg 6 stk og vil gjerne ha de til å sprike slik at de er med på å bærer flua bedre. Jeg har prøvd med flere bein og flash men synes ikke det var noen høydare. Jeg har trua på litt glisne nette fluer til dette fisket og fisker ofte med fluer som er langt mindre enn originalen. Jeg tror ikke at fisken nødvendigvis tar mine fluer for å være daddy, jeg har mer trua på noe som er fristende og lettfanget og overbevisende nok. Derfor så tilpasser jeg størrelsen på disse litt i takt med sesongen, mindre og mindre fluer utover sesongen i takt med det andre som fisken spiser...

Videre ønsker jeg ikke å ha noe stivt hackle så jeg bruker høne eller Parachute/Paraloop når jeg bruker hane. Høstdaddy'n kan selvfølgelig lages med forlenget kropp slik at den også matcher større utgaver av arten. Men jeg vil slå et slag for paraloop på de store, det har jeg brukt i mange år og synes det fungerer utmerket av flere årsaker:  Det tvinner ikke fortom og lar beina være mer fremtredende enn ved bruk av vanlig hackle eller parachute.  Legger ved bilder av en som ble til i går.

En liten edit: Når det gjelder knuter og antall så sier nomenklaturen at fasanhalebein skal ha 2 knuter og øvrige er tillatt med 1 knute. ;-)
 

post-2-0-05340400-1472457058_thumb.jpg

post-2-0-13521300-1472457066_thumb.jpg

post-2-0-40721100-1472457073_thumb.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De elgbeina er ikke så skjøre, men det er selvfølgelig viktig å ha kvalitetshår. God kvalitet gjelder også på fasanhale, store forskjeller på hva de tåler. Små puslete fjær fra ungfugl som er litt matte i fargen er bad shit.. Må få tak i skikkelig lange fjær fra en eldre kar. Går fint an å dra på litt silikon på de elgbeina eller gammal fly-tite hvis man vil forsterke litt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...