Gå til innhold

En sesong jeg kommer til å huske.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Årets sesong er en sesong som kommer til å stå i spekulatoren for evig tid. Grunnen til det er fisketid.

Jeg har bevilget meg meget fisketid dette året. Er oppe i over 40 teltdøgn til nå i år. Og sesongen er ikke over......

På tross av diverse begivenheter servert av djevelen selv med en hånlatter så har jeg klart å kose meg.

En alle tiders start her på Sørlandet ga en god grobunn for en god turne på Nordkalotten i nesten tre uker.

Det innbar alt i fra himmel til helvete. Som det bør og skal gjøres.

Vel hjemme for å lade batteriene en liten stund bar det videre for å mislykkes å lykkes til de grader på Island. Slik det bør og skal gjøres.

Jeg vet høst sesongen kommer til å fylt av skuffelser og oppturer slik den bør og skal oppleves.

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at noen har fått utbytte av sesongen 2016 :-)

Selv kommer jeg til å huske denne sesongen som den hvor det har vært mest begredelige klekkinger i løpet av min år som fluefisker.

Gjelder i hovedsak døgnfluer . . .

Har jo fått noen flotte fisker i år også, og turene har uansett vært fine, så jeg klager bare sånn passe :-)

Har vel ikke fått fisket så enormt mye heller, og har ikke truffet veldig godt på de turene jeg har hatt. Sånn er fluefiskelivet, og det er en del av gamet.

Men skal kose meg optimalt med deilig harr nå utover høsten . . . Trenger å bygge opp igjen litt selvtillit, og da er harren den beste vennen man kan tenke seg ;-)

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fantastisk ut Ruffen!

Som Lars, har også jeg vært plaga med slunkne døgnflueklekkinger i år. Men alt i alt er jeg strålende fornøyd med sesongen!

Har fått gjennomført de planlagte fisketurene, selv om jeg er har blitt småbarnspappa. Snill kone, balanserende samvittighet og mye gjengjeldelser.

Det ble fanken meg rekord på ørret på tørrflue også! Og jeg fikk oppleve å ha på en "monsterørret" som tok min lille vagwing caddis på et fantastisk brekk. Antakelig rundt 5kg.

For meg har vårfluer vært hetest denne sesongen. Flotte minner å bære med seg utover nå :-)

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en flott sesong med masse turer. Tror jeg har fisket litt mer i sommer enn jeg pleier, faktisk. Føles ihvertfall sånn. Har tatt turen hver gang jeg har hatt den minste sjangs til å komme meg avgårde. 

Både veldig godt og skikkelig ræva fiske, og bra klekkinger ved noen anledninger.

Årets døgnflueklekking for mitt vedkommende var nok vulgataen i Banjodalen, men traff også på en meget kraftig multiklekking av døgnfluer i en ikke ukjent elv i Indre Troms 18. juli. Da hadde jeg selvsagt ikke tid til mer enn noen få kast pga et fly som skulle rekkes. Så det ble bare vas, til tross for flere store og steady vakende fisk. Men sånn er det jo innimellom, og det er vel en stor del av sjarmen. 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets sesong har vært preget av mye mindre fiske enn vanlig. Man blir kanskje litt lei etterhvert å frekventere de samme vann etter søken på storfisk. Satt i system lei den uendelige gnuinga. Man koser seg bare egentlig "Light"   :) Man blir helt enkelt ikke lykkeligere av større, større og større. Det vil ingen ende ta hvis man følger den veien :)

Fokuset  i år har vært de gamle vanna, hvor jeg opplevde en syk Vespertinaklekking jeg ikke har sett på lenge. Gleden over å lykkes med en 7hg's. Dagen etter var det helt tomt he he, reff dårlig klekkinger. 
Vulgataen i år var som for noen år siden, tre uker uten særlig mye, men det ble en flott fisk.

Nye/gamle områder krever tid, og må besøkes med tanke på kultivering og fremtid. Veldig usikker på fremgangsmåte i hvordan på mange av disse, da ikke alle kjønner at det som blir tatt ut , blir borte. Tenkeboksen her gitt.

Det ble en flott elvetur som var preget av nitelva farget vann, og mye vind, men den lavotilværelsen, kompisen, maten, samtalene,  og selve turen begynner å bety mere og mere :) 
Fikk en kjempeflott tur med trådstarter & company på Island, og en flott tur i marka nå helgen. Fikk en bra fisk, men gjennsynet med to fiskekompiser på gamle områder, viser seg nok engang å være selve kjernen for hele greia :) 
Er nok alderen, men turen begynner å bli mere og mere sentrum for det jeg holder på med. 
Heldigvis har jeg mange flotte venner som minner meg på dette. 

Sitter å binder fluer for en siste tur he he he . Blir sikkert bra , men konetur he he . Trådstarter har anbefalt meg å kjøpe med hjem noen spekeskinker, og det skal jeg følge til punkt å prikke ;)



 

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok alderen, men turen begynner å bli mere og mere sentrum for det jeg holder på med. 

For ikke så mange år siden var dette en floskel jeg prøvde, med varierende hell, å lure meg selv med.

Men nå kjenner jeg faktisk at det er slik, uten å måtte juge for meg selv.

Jeg kan sette umåtelig pris på turer uten fiskeutbytte å snakke om, hvis jeg bare er på steder som gir meg den gode følelsen.

Kan fortsatt bli litt muggen om jeg opplever flere dager på rad med forhold som ikke er egnet for fluefiske, men det er overraskende fort glemt.

Men det er deilig å kjenne at man ikke trenger få masse stor fisk for å kunne kalle det en fin tur . . . Jeg er stort sett fornøyd med å få tilbringe tid ved ei vakker elv, gjerne med fiskekompiser som heller ikke måler trivselen etter antall fisk i håven.

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jugi litt for meg selv Lars. Men nå er det helt greit liksom he he he Du treffer spikern for min del igjen :) :) :) 
Er fortsatt noen rester igjen av det "kjøret", men jeg er på bedringens vei, og det er meget godt, ikke sant ?  Men igjen en liten motivator:)
Litt jag er ok, men når Ruffen er med på tur, og vimser frem og tilbake i butikken, kontrolerer at alt er på stell, og så tryller på en enkel hytte........ Priceless :) 
Hadde tenkt å gi Ruffen en god klem, men han er jo så høy, og så var boardingpasset borte osv osv He he he Lars , only one Ruffen, og det er tur, sammen med de andre jeg snakker oftere med. 

Dette og alt annet er det viktigste blitt :) :)

Ps: og en kilos ørret ;)
 

Endret av Robban
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sesong er aldri en annen lik. Og med det vanskelig å sette opp mot hverandre. I år har jeg flere dager på skauen og lokale vann enn normalt. Fine turer med gode kamerater. Fine samtaler være seg om jakt, fiske eller generelle ting som opptar oss. Av og til, stram line, men som regel en viss frustrasjon basert på enten dårlig med insekter, vind, eller den vanlige kombinasjonen av begge. En lengre tur har det også blitt. Men en tur med så lite fiske, at venting får en helt ny betydning. 7 dager på tur innebar kasting på 4 fisker, med helsikes mange ventetimer mellom hver mulighet. Men som flere er inne på. Det blir lettere og lettere å vente mye, med godt selskap. Og med riktig selskap og mye humor, er det fort gjort å karre seg gjennom mye ventetid, med nok latter. Med andre ord, blir det sosiale mer og mer viktig. Og i godt selskap finnes det nesten ikke dårlig fiske, men fine turer.

Tross tragiske klekkinger og få muligheter, har det likevel vert rom for noen opplevelser på grensen til fortomsbrudd.... 

  14067599_1402295443133871_15612537653122

  • Lik 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent fiskemessig har det vært litt sånn og sånn... mange fine i hoven men de (antagelig..??..) største har gått stang ut alle sammen. Trøsten er at jeg har kroket betraktelig fler store fisk en noen tidligere sesong. Litt mager trøst egentlig. Kunne gjerne holdt med bare en av de om den hadde kommet i håven.

 

Døgflueklekkingene har jeg bommet fullstendig på

 

Men opplevelsesmessig har det vært sjeldent bra.

 

To uker på hytta, 5 dager på evletur og to ukesturer på vidda på halvannen mnd har satt dype spor.

 

Den første uka på hytta var det bare meg og bikkja som tuslet rundt i fjellet til kjente og ukjente vann. Uka etter fikk jeg besøk og det ble litt kortere fiskedager, og litt fuktigere kvelder.. cccheers

På vidda fikk jeg oppleve både hardt vær og vindstille,skyfritt og varmt i dager i strekk.. den ene kvelden i august var det så stille at kompisen fikk tatt bilde av et telys som brant fullstendig rett opp utenfor steinhytta. Samme kvelden så vi nordlys!!

 

Glemmer nok ikke denne sesongen med det første

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel bare si meg enig med trådstarter om at det er har vært en fantastisk sesong. Og jeg er vel oppi der med 40 teltdøgn jeg også, digg !

 

Noen sykt morsomme opplevelser i sjøen tidlig i år med både fjærmygg og sære loppefisk på klart vann.

 

Marka har gitt meg ett av de høyeste snitt ever, og mye utfordende fiske i tillegg til ganske bra vær!! (dvs under 5 sek/m vind)

 

Årets tur Nordover mangler sidestykke pga været, aldri hatt så mye varme noensinne oppi der. I tillegg var sjørøya tilbake i godt antall i år så man hadde gode dager etter den, såpass at man kunne høste litt av overskuddet. Her en morgenfangst jeg tok med til en lokal gammel mann som ikke har helse til å gå i elva lengre(han blei veldig glad)

29567197255_119cc44ea9_h.jpg

 

Blei også Laks på tørt i nord også , og hadde mange fine dager i nydelige daler. Eneste aberet var litt lite vann pga det fantastiske været .

 

Ellers har jeg vel blitt som folk ellers i tråden her , mest glad i turen og lavvolivet . Er liksom få ting som slår gode samtaler, fiske og så fleskepanneker og kald øl fra elva

 

29486807691_350fb19ea4_h.jpg

 

Var heldig og fikk sette ett foreløplig punktum for denne sesongen på Island og hadde mange fine dager der. Som Salvinist var pers på røye ganske stort øyeblikk, for noen ganger er det fett med stor fisk også :rolleyes:

29457595582_9a6a790783_h.jpg

 

Og enda er det mere igjen i år !

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Lars!

Denne karen var og med på å gjøre denne sesongen til en spesiell sesong for min del. 

Så mange trivelige karer jeg ikke kjente fra før jeg har truffet i løpet av denne sesongen kommer til å stå som en milepæl for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sesong preget av lite døgnfluer, mye vind, men likevel mange fine øyeblikk. Har vært på mange turer aleine i år. Trives godt med det. Har også truffet mange hyggelige fiskere. Særlig en kar fra Gjøvik som jeg fisket med en hel dag.

Et irritasjonsmoment har vært jojo-kjøringen i elven der jeg fisker mest. Av og på med vannet gjerne flere ganger for dagen. Ikke bra for hverken livet i elven eller min mentale helse..

Avsluttet sesongen før helgen med årets beste tur. Ikke noe jag. Alt er liksom bonus på høsten...

post-3320-0-87095200-1473620879_thumb.jpgpost-3320-0-45389500-1473620856_thumb.jpgpost-3320-0-43412000-1473620896_thumb.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...