Gå til innhold

Hvorfor?


Morten D.

Anbefalte innlegg

Se for deg at du har vandret opp og ned elven et par timer på jakt etter vak. Du sette deg slukøret ned og åpner termosen. Det blåser som vanlig friskt og de få døgnfluene du ser tørker vingene på halvannet sekund. Tankene vandrer, men et ørrethode viser seg ute i sømmen og river deg tilbake til virkeligheten. "Den så fin ut" tenker du mens pulsen stiger. Den er oppe igjen. Nå ser du den godt. Med skjelvende hender binder du på en klekker i #14. Du vader deg i posisjon og legger ut et litt kort kast. Ingenting skjer. Ikke på de neste kastene heller. Bytter til en liten dun. Den er oppe ofte nå. Første flytet er bra og fisken ruller over fluen som om det var det mest naturlige.. 22 sekunder etterpå har du et kilo med fjøsørret i håven.

Hva faen er vitsen?

post-3320-0-00140500-1473677218_thumb.jpg

Endret av Morten D.
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også vært sjukt skuffa hvis jeg forventet meg en vill, frisk ørret. Var du informert om at det var storvokst settefisk i elva? Nå vet jeg ikke hvor du fikk ørreten, men jeg synes det er veldig synd hvis slike "pelletsgriser" settes ut stadig flere plasser. Skummel utvikling synes jeg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighten eksisterte jo ikke..

Synes det er merkelig å sette ut stor fisk i en elv som er i fin balanse og det kommer til fisk fra et produktivt vann.

 

Har opplevd det samme.

Synes det er nitrist, rett og slett. For meg gir det et skikkelig antiklimaks, og hele aktiviteten fluefiske strippes for mening. 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hørt noen rykter om at det var planlagt å sette ut noen griser, men håpte man hadde tatt til fornuft. Forhåpentligvis ble de som var satt ut tatt i løpet av sommeren. Heldigvis den eneste jeg fikk, tipper jeg fikk ca 30 fisk i denne elven i år. De aller fleste mellom 0,5 og 1,2 kg. Største på 1,8 kg. Jeg synes det er helt supert. Synd å sette ut disse som stjeler mat fra den ville fisken.

Det jeg synes er vanskelig å forstå og kanskje litt skremmende er at nesten ingen av de jeg snakket med i elven delte min bekymring og frustrasjon..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er vanskelig å forstå og kanskje litt skremmende er at nesten ingen av de jeg snakket med i elven delte min bekymring og frustrasjon..

 

Ja. Det virker dessverre som om mange fluefiskere synes det er er helt OK at det settes ut voksen oppdrettsfisk i vassdrag som produserer stor, flott villfisk helt av seg selv.

Skjønner svært lite av dette. Enig i at det er skremmende. 

 

Og jeg synes det er like trasig når det settes ut voksen oppdrettsfisk i vann der fisken ikke reproduserer. Er noen vann oppi lia her som har blitt utsatt for dette. 

Hvis det settes sparsomt med yngel/små settefisk i disse vannene blir resultatet flott og supersprek kvalitetsfisk som oppfører seg like naturlig som noen villfisk. 

Lite er så kjipt som å hale opp en sånn nitrist, svømmeudyktig pelletspuck fra et sånt vann. 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er like trasig når det settes ut voksen oppdrettsfisk i vann der fisken ikke reproduserer. Er noen vann oppi lia her som har blitt utsatt for dette.

Hvis det settes sparsomt med yngel/små settefisk i disse vannene blir resultatet flott og supersprek kvalitetsfisk som oppfører seg like naturlig som noen villfisk.

Lite er så kjipt som å hale opp en sånn nitrist, svømmeudyktig pelletspuck fra et sånt vann.

Virker som at man ikke har tid til å vente på at fisken skal vokse. Her er det vist raske resultater som teller.

Å dra opp slik fisk, ser jeg på som dugnadsarbeid. Kommer ikke frem av bildet, men halefinnen var utrolig stygg og liten. Litt sånn som regnbuene i frysedisken.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at slike saker blir luftet i så mange plenum som mulig. Dette er en utvikling som utføres fordi mange tror at dette er veien til lykken. 

Håper at man en dag kan få folk flest til å innse at vi har en helt unik natur. Og at tukling med den slik som dette, fort kan skape en ubalanse som ingen er tjent med på sikt. Ligger godt over grensen for faunakriminalitet, og sakene burde blitt anmeldt, om ikke for annet å se hvordan slike saker behandles...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfiskjag, posering med fisk på alle mulige asosiale media og forum.., stadig større krav .. Jeg tør nå påstå at vi selv har bidratt ganske godt til at det har blitt mer og mer vanlig å sette ut stor fisk. Dessverre! Og det er flere aktører som ønsker at sine vann og elver skal bli like vellykkede som andre og trekke til seg turisme. Vi har stadig mindre tid til rådlighet og når den årlige turen skal spikres ja da blinkes vassdrag ut hvor vi kan fange STORT!

For de som forvalter et vann så er det vanskelig å tekkes trofefiskeren og han som vil ha i steikepanna. Løsningen blir mange plasser å sette ut stor fisk slik at begge skal få sitt. Siden de aldri har klart å komme "ovenpå" når det gjelder størrelsen på fisken i vannet så er dette løsningen. I små vann er dette en uhyre vanskelig kombinasjon, nesten håpløs faktisk. En 1-åring ørret trenger rundt 3 somre i vannet for å bikke halvkiloen, en 3årig ørret fra et settefiskanlegg veier minst 600gram. Fiskes det mye i vannet så er det nesten umulig å få til et attraktivt vann for fiskeren som vil ha tilnærmet vill fisk som har blitt naturlig stor i vannet. Uttaket er såpass stort at svært få fisk får lov til å leve der i mer enn 2 år. Heldigvis finnes det vann som får være litt i fred!

Edit: Mange steder gjøres dette da for å være snille mot oss, det skal vi vite! Selv om vi ikke liker det... Kanskje unødvendig å presisere nettopp dette men... gjorde i tilfelle misforståsegpåere..

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfiskjag, posering med fisk på alle mulige asosiale media og forum.., stadig større krav .. Jeg tør nå påstå at vi selv har bidratt ganske godt til at det har blitt mer og mer vanlig å sette ut stor fisk. Dessverre! Og det er flere aktører som ønsker at sine vann og elver skal bli like vellykkede som andre og trekke til seg turisme. Vi har stadig mindre tid til rådlighet og når den årlige turen skal spikres ja da blinkes vassdrag ut hvor vi kan fange STORT!

For de som forvalter et vann så er det vanskelig å tekkes trofefiskeren og han som vil ha i steikepanna. Løsningen blir mange plasser å sette ut stor fisk slik at begge skal få sitt. Siden de aldri har klart å komme "ovenpå" når det gjelder størrelsen på fisken i vannet så er dette løsningen. I små vann er dette en uhyre vanskelig kombinasjon, nesten håpløs faktisk. En 1-åring ørret trenger rundt 3 somre i vannet for å bikke halvkiloen, en 3årig ørret fra et settefiskanlegg veier minst 600gram. Fiskes det mye i vannet så er det nesten umulig å få til et attraktivt vann for fiskeren som vil ha tilnærmet vill fisk som har blitt naturlig stor i vannet. Uttaket er såpass stort at svært få fisk får lov til å leve der i mer enn 2 år. Heldigvis finnes det vann som får være litt i fred!

Edit: Mange steder gjøres dette da for å være snille mot oss, det skal vi vite! Selv om vi ikke liker det... Kanskje unødvendig å presisere nettopp dette men... gjorde i tilfelle misforståsegpåere..

Skal begynne å posere med småfisk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort om min mening om utsetting.

 

Snakker da om lokal elva, trysilelva.

 

Som det er 60 harr pr ørret.

 

Jeg er da for utsetting av ørret da denne på en eller annen måte blir hvisket bort.

 

Men neida, de satser på laks og setter for 5 mill.

 

mvh snart utflytta Trysling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den aktuelle elven begrenser utsettingene seg til disse store fiskene. Vet ikke hvor mange. Mistenker at du har rett i at dette er gjort for å være snill. Tror ikke det er gjort for å trekke folk. Fiskekortet er av den billige typen og elven er ikke promotert på noen måte.

I noen elver forsvinner settefisken nedstrøms og blir borte. Er man ikke så heldig, så kan man risikere at denne fisken med sine dårlige gener blander seg med villfisk. Det forringer ørretstammen. Det kan jo være at den som er ansvarlig for utsettingen forstår dette om du tipser om det.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...