Gå til innhold

VEPS - Dmitri Tseliaritski


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Jeg syntes spesielt bien var en artig kreasjon og dette passer vel best for de som setter pris på selve fluebindingen.

 

Jeg har sett at ørreten tar veps på høsten. Og i et tilfelle har jeg opplevd at fisken har vaket intenst på veps. Det var en varm septemberdag i Drammensmarka. Flere ti-talls kraftige sprutvak i et mindre område av vannet (jordvepsbol i nærheten). 

 

Balsagetingen til Rofl Ahlkvist har mange tilhengere http://www.ahlkvist.net/Flugor_flugor.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mye, da spesielt røye, på veps. August og veps har jeg hatt flaks med i mange år til fjells.

Legg den gjerne inn i Fluedatabasen. 

 

Robert har en der allerede; http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=104Dette er jo Robert's hemmelige våpen - selv om han forsøker å holde det hemmelig. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha gjort det, men har ikke bundet den flua selv. For mange år siden kjøpte jeg en haug med veps på Gresvig i Trysil. Kropp i gul og sort balsatre og med to runder vertikalt grizzley hackle. Aner ikke hvem som bandt de, men jeg synes de var så kule at jeg kjøpte vel 20 stk. Det er vel fort 10-15 år siden. Siste ble tygd i filler av en ørret for et år siden. I år har jeg fått greit på noen selvlagde j:son's som jeg erfarer gjør samme nytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha gjort det, men har ikke bundet den flua selv. For mange år siden kjøpte jeg en haug med veps på Gresvig i Trysil. Kropp i gul og sort balsatre og med to runder vertikalt grizzley hackle. Aner ikke hvem som bandt de, men jeg synes de var så kule at jeg kjøpte vel 20 stk. Det er vel fort 10-15 år siden. Siste ble tygd i filler av en ørret for et år siden. I år har jeg fått greit på noen selvlagde j:son's som jeg erfarer gjør samme nytta.

Høres ut som Getingen, som Even Rise skryter fælt av i minst en av sine bøker. Var vel en svensk fiskekompis av han som hadde den.

Selv spinner jeg hjortehår svart/gult annen hver gang, hackelspisser til vinger og et par runder svart hackel. formklipper deretter enten til veps eller humle. Begge funker på høsten, men kan også funke på en varm vår/forsommerdag når de første humlene surrer rundt.

.....

Endret av Vidar Langerud
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuule fluer! Trur jeg hadde tatt en liten snarvei og laget et par "Guumaurveps". Det er lenge siden jeg har fisket med veps, jeg har ennå et par fluer i boksen som jeg sikkert lagde for 7-8 år siden. Men jeg har hatt godt fiske ved noen anledninger. Den jeg husker best er den ene gangen på fjellet når jeg og insektene ble overrasket av et tordenvær som kom fra intet med påfølgende styrtregn. Det varte vel i 10min, når det hadde feid over så var vannet smekkfullt med veps, blomsterfluer, klegg og anna faenskap. Og fisken glefset no veldi en times tid og jeg fikk bruk for vepseimitasjoner.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...