Gå til innhold

Smeltelimsmyggen (Renaflua)


Robban

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

En flue jeg la ut i en artikkel for Hooked når vi var sammen. Ble noen ord der, men ikke mange.

Kan jo gjenta at dette var en flue kameratgjengen fisket mye med i den aller spedeste begynnelse. Jepp, er noen år siden. Faktisk så mange (kanskje 25 +) at det nå er nødvendig å krediterere litt opphavsgreia.Gjorde det den gang og gjør det nå. Inspirasjon Staffan. Nå kjenner jeg den som Renaflua. Back in the days så var ikke sånn noe tema, det var en flue som funka. Og det viktigste var at en gjeng hadde det koselig på tur :)

Dette var favorittmønsteret på sakteflytende små elver som jeg nå i senere tid har hatt hell med på stillevann.

Det sparsomme hacklet favoriserer nok litt sakteflytende kontra stille vann.

Men igjen DryDip kontra Gel er jo også to forskjellige ting.

Før var det smeltelim vi brukte for å prefeste stangringer på customstenger som gjaldt.

Nå har jeg brukt Uv-Lim. Raskere og enklere å få et godt resultat.

Men har du tid så bruk gjerne smeltelim. Ronny Pettersen fra tilbake dengang opplyser at smeltelim faktisk har litt flyteegenskaper , så værdt å tenke på :)

Uv lim besetter ikke disse egenskaper så vidt jeg vet.

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen?db=1&flyid=488

Hilsen

Robban

(laget automatisk av Fluedatabasen)

488.jpg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK

 

Dette er en glimrende flue i all sin enkelthet. Den er lynrask å binde og tvinner ikke fortom. Et fint supplement til f. eks cdc myggen http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=1

 

 

Jeg bandt opp noen sommeren 2015 etter artikkelen din på Hooked og impregnerte med Dry Dip. Flyteevnen var glimrende selv om hackelet var svært sparsomt. Jeg brukte "Bug Bond Lite" - en ytterst sparsom mengde - når jeg tvang vingen bakover. Tror jeg vil anbefale UV-lim på myggvarianten av denne flua. På en mer tungt dresset vårflue er det kanskje bedre med smeltelim. Det kan sikkert Ronny opplyse oss om. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært en standardmygg, sammen med CdC myggen, siden du viste den til meg i butikken. Tror det må ha vært vinteren 2014 - ikke 2015.

 

Jeg bruker tyntflytende UV lim både på denne og på større fluer med samme vingeprofil. Dagens flyteremedier får alt til å flyte, så om smeltelimet har flyteegenskaper (noe jeg betviler egentlig - men skal teste på bindebenken i kveld) så er ikke det så viktig.

 

Men dette er en real fiskeflue som utgjør standardsortimentet i min boks

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg bandt denne, var den definitivt inspirert av Staffan sin "Renaflua". Den gangen med smeltelim. Klippet av en liten bit smeltelim, stakk den fast på spissen av dubbingnåla, varmet den og la den strategisk i vingerota.. 

Mye enklere med UV og neppe noen forringelse av flyteegenskapene i noen praktisk grad.

Selv liker jeg denne enkle bindeteknikken på alt som har vinger som skal ligge bakover og benytter meg av den både på "daddy`s" og vingemaur.

Og selvfølgelig vårfluer..

Personlig, binder jeg myggen med litt stort hackel, og litt kort ving..

Og sørger for at hackelet vender litt nedover. Men dette er nok av minimal betydning.

Eneste utfordringen med mønstret, er at det er vanskelig å se, da den ligger dypt i filmen. 

Derfor binder jeg også noen, med bittelitt fluo orange materiale, som jeg lar stikke opp i vingerota. Ikke mer enn maks 2 mm. Hjelper voldsomt i forhold til synskontakten.

Kult mønster å binde og en fantastisk fiskeflue. Og ikke minst artig at den fortsatt er i sving. :-) 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...