Gå til innhold

Ny artikkel på forsiden - Fluefiskerens bordell


Anbefalte innlegg

Jeg vil, av rent prinsipielle årsaker, i all ydmykhet, få lov å bemerke at jeg synes det er, i beste fall, Djævelsk LOL at folk som ikke har vært der uttaler seg med tyngde og store ord. Det blir som å skryte av ligget sist helg, når du strengt tatt satt ved bindestikka.. Halefjær er selvsagt usedvanlig sexy, men et ligg var det allikevel ikke. Trådstarter/bylinehaver har i det minste vært på omtalte sted. Det er da noe.

Hver sin smak.

Jeg innrømmer at jeg var noget skeptisk selv. Er det brygger fulle av folk hvor alle må kaste på tur? Er det drikkepress og folk som uoppfordra hilser og sånt fandenskap??

Jeg ble enormt positivt overraska. DET er nå min mening. Mulig det var reisefølget og ikke den spreke fisken som hang i løse lufta og snappa flyvende skapninger.

Jeg synes det er intet mindre enn eiendommelig at det gnåles om settefisk og "nei settefisk kunne jeg aaaaaldri finni på".. Mange av dere vaser rundt i full bunad(som det så villmarkifisert refereres til) i marka hele sesongen og fisker på meget velplassert settefisk.

Hvis dere kjente igjen han dere møtte i døra så hils og si god dag mann øksekaft.

Det er artig at man "aldri" skal vende tilbake, men har et mål om ti fisk. Enda mer besynderlig blir dette vektede stykket for meg når målet om ti fisk ikke har noe med fluefisket å gjøre, OG at om du nå hatende eller ei først har satt deg det antallsmålet(imponerende, vi har ikke vært i nærheten av det samme) så synes jeg, rent fluefiskemessig at det er rart du ikke tok hintet og bytta til ei nymfe eller flue som likna på ullduppen din..

For meg da(i all enkelhet) handler fluefiske litt om hva fisken vil ha/trigges av... Det handler selvsagt mest om sixpence, simms og drita dyre stenger, river cred og forumlikes. Men litt om hva fisken spiser. Også. Av og til.

Så hvis den ville ha noe oransje i overflate så ville jeg vurdert det. Kanskje.

Så: jeg synes at Hökensås er allright. Når det ikke blåser kuling. Mange vann å velge blant, lett å komme seg unna folk(gjør meg glad) og fisk som får deg til å kjenne at du lever. Det er klart du ikke føler den samme gleden med svensk settefisk som med norsk settefisk, men patriotismen skal jo ha sitt.

Hver sin mening, sier nå jeg.. Dog er det en ubetinget fordel å ha vært tilstede før man uttaler seg. Synes jeg.

Jeg synes for øvrig også at å fiske med nymferigg er som å sette garn og kalle det fluefiske. Helt sikkert en brannfakkel, så jeg skal selvsagt melde meg ut av ffs sporenstreks før jeg blir hengt i en alfakrøll.

Nu jävlar, det melder 2m/s til uka på østlandet, og settefisken i marka venter!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vonbråten nå eller, Elisabeth? :) Man MÅ da ikke fysisk ha vært på sted for å synes noe om plassen eller hele opplegget, når man har fått bilder og historier som IKKE tiltaler en i åresvis i forveien? Du veit, dagen og gårdagens mediaverden.

Island for eksempel, har ikke vært der heller jeg, men jeg har definitivt mine meninger om fisket og praksisen som utføres der også. New Zealand, Argentina, Tobago osv - ikke vært, men har mine meninger, min helt egen oppfatning og ikke minst lyst...

Smak, ja, smaken er som baken!

Noen liker aller best folkeøl og freakshow-aure, andre jagermeister og harrfiske i Glomma, kun som eksempel... Nysatte settefisk, kan jeg ihvertfall for min egen del, fortelle at er mange år siden jeg begynte å sky unna. Mtp din sammenligningen med fiskeutsett i vanna her hjemme i Norge altså. Joda, her er det mye forskjellig som praktiseres, men heldigvis sjelden eller aldri like heftig som Høkensås og lignende aktivitets-parker. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vonbråten nå eller, Elisabeth? :) Man MÅ da ikke fysisk ha vært på sted for å synes noe om plassen eller hele opplegget, når man har fått bilder og historier som IKKE tiltaler en i åresvis i forveien? Du veit, dagen og gårdagens mediaverden.

Island for eksempel, har ikke vært der heller jeg, men jeg har definitivt mine meninger om fisket og praksisen som utføres der også. New Zealand, Argentina, Tobago osv - ikke vært, men har mine meninger, min helt egen oppfatning og ikke minst lyst...

Smak, ja, smaken er som baken!

Noen liker aller best folkeøl og freakshow-aure, andre jagermeister og harrfiske i Glomma, kun som eksempel... Nysatte settefisk, kan jeg ihvertfall for min egen del, fortelle at er mange år siden jeg begynte å sky unna. Mtp din sammenligningen med fiskeutsett i vanna her hjemme i Norge altså. Joda, her er det mye forskjellig som praktiseres, men heldigvis sjelden eller aldri like heftig som Høkensås og lignende aktivitets-parker.

Du følte deg truffet, Olav? Det var ikke meningen. Jeg beklager på det sterkeste. Jeg ordla meg klønete. Det er klart man kan mene bombastisk hva man vil om det man vil. De fleste religiøse fanatikere forsvarer alle sine sinnsyke påfunn nettopp på den måten. Ingen av dem har vært dau, men de vet nøyaktig hvor mange jomfruer som venter i paradis! Så ubekrefta synsing er jeg all for!

Jeg håper forøvrig at alle fjær som knytes i fluer kommer fra frittgående fugl som har levd sine dager utenom fangenskap? Ikke et offer for masseproduskjon. Såkalt fjøsfjær? Jeg aner jo ikke, så jeg uttaler meg ikke bestemt. Mer spørrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må man ut med for å utfolde seg en dag i baltak, der du var da, Jon Anders ?

Jeg er jo troendes til å gi meg ut på mye rart med fluestang utenfor ørretsesong i norge, som feks harrfiske, men har store problemer med å forestille meg at jeg vil finne noen sjarm med å fiske på gampefisk som slippes ut av fjøset en gang i uka.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, såra og vonbråten, eller godt "truffet", som du sier, Elisabeth ;) Greia er at det ikke blir synsing - når man har sett bilder, video og tekst i som sagt mange, maaange år. Jeg trenger ikke å ha opplevd Tsjernobyl, Hiroshima eller flodbølgen i 2003 tett på kroppen for å uttrykke min mening om de tragediene heller? Det var fælt og forferdelig. Litt slik som en nysluppet "ørret" i Baltak, kanskje, bare at i litt mindre omfang. Fjær, løse fugler og slike ting får du nesten ta med noen andre, for jeg hakke så peiling sjøl heller, jeg :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det er i Høkensås nå vet jeg ikke. Men jeg vet at det var en periode hvor det var ganske artig fiske der. Jeg var der endel i starten på 2000-tallet og hadde noen fighter med regnbue som får enhver ørret til å blekne fullstending tatt størrelsen i betraktning. Vi fikk endel litt "bob bob" fisk den gang også men vi tok også fisk som bar preg av å ha vært der en stund. Halve moroa der borte var faktisk at det kunne være ganske gode klekkinger av mygg, døgnfluer og vårfluer. Så vannene i seg selv vil jeg si ligger langt opp på lista hvis vi sammenlikner med typiske norske skauvann. Ingen mangel på potensiale..

Jeg ser lett urfordringen de har der ved å drive fisketurisme for et publikum som forventer fisk i frysern. Skal man drive i pluss og være attraktiv så må man helt klart ta avgjørelser som ikke passer et mer kresent publikum som de fleste av oss. Men så er det vel heller ikke vi som har skrevet hittil i tråden som er målgruppe nr. 1. Det er nok mer han som ikke vet hva en Cloeon Dipterum er og like gjerne setter på en dog nobbler mens de halvville regnbuene plukker døgniser i sivgarden som besatt. Høkensås Sportfiske er business rett og slett.

Personlig synes jeg det er synd at vi ikke kan drive med Regnbueørret lengre. Det kunne gitt oss en ny giv i fisket og en større bredde i fluefisket og andre fiskemetoder.

Bosnia er fullstappet med settefisk Marius, en av årsakene til at jeg ikke gidder å dra dit med det første. Det finnes riktignok endel villfisk og de er lett å kjenne igjen men cowboy forvaltningen der er ikke bra. Hadde de kastet all skiten på land der og satt ut yngel så hadde de hatt prima fiskevann ila kun kort tid. For maken til insektsliv finnes ikke på vår del av kloden.

Fant noen bilder av fisk jeg tok i Høkensås i 2003, 2004 og 2005 disse ga meg noen flotte minner og jeg husker hvilken flue jeg tok de på, hvilke vann og hva som skjedde. Og backingen gikk ut..

 

 

Veldig bra innlegg, Rune, og du sier det på en bra måte. 

Husker forresten med glede jeg fikk være med deg, Flemming, Ola, Tom og flere til Høkensås for mange år siden. Det var skikkelig moro  <<l Og første gangen jeg var på et sånn sted. For min del var det en kjempepositiv opplevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg uforstående til at man må ha vært der for å mene noe om dette, all den tid man har rapporter og informasjon nok til å vite ha dette dreier seg om. De skriver jo selv rett ut hva som er utsettingspraksis osv, så sånn sett skjuler de det ikke på noen måte, noe jeg synes er bra.

Her er litt av beskrivelsen http://www.hokensas.se/baltak/

Og for min del så holder dette i massevis til at jeg mener det jeg har skrevet tidligere i tråden.

Nå er det vel også sånn at det meste av ørret, all den jeg har fisket i ferskvann i år i hvert fall, på en eller annen måte er satt ut.

I 'mitt' område som halvannensomrige, og jeg regner med at de fleste av oss evner å se at det er stor forskjell på fisken som er satt ut og vokst opp på plassen, kontra en som i dette tilfellet er satt ut som minimum 700g størrelse.

Jeg ville i hvert fall valgt en 4-500 grams ørret fra mine områder kontra en nyutsatt fisk på godt over kiloen eller tre 10 av 10 ganger.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til artikkelskribenten for en morsom fortelling.

 

Fasit er selvsagt:

Hvis du ikke vil fiske i Baltak, ikke dra til Baltak.

Hvis du vil fiske i Baltak, dra til Baltak.

 

Er det ikke pussig hvordan fakta tar brodden ut av enkelte debatter...

Helt enig, og honnør til artikkelforfatter!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til artikkelskribenten for en morsom fortelling.

 

Fasit er selvsagt:

Hvis du ikke vil fiske i Baltak, ikke dra til Baltak.

Hvis du vil fiske i Baltak, dra til Baltak.

Godt oppsummert. Det var jo noe av hensikten her; å tilføre informasjon. Det er nok mange som har vurdert Baltak etter å ha sett Klingberg filmer og lest svenske fluefiskemagasiner. Nå vet man litt mer om hva man får <<l . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fortellingen var fin jeg.
"Fjøsfisken" som noen kaller den er ikke førstevalget, men når man ser en liten pjokk på 8 år juble over den, da gleder det meg.
Meget bra for rekruteringen. 

Fisker selv en del regnbueørret i Sverige, og når jeg var der på tampen i fjor den 14 november!,
og kunne ta 8 stk på tørrt, da koste jeg meg :)

Påsken 2017 skal jeg fiske regnbueørret på "riktig", for da går turen til British Columbia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og beskrivende artikkel! Det finnes mange synspunkter med put&take fiske. Selv har jeg bodd i Sverige en stund nå (på vei tilbake snart), og ila denne tiden har jeg tenkt mange av de samme tankene som som blir drøftet i tråden. Har skrevet litt om det før:

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/24587-fiske-etter-regnbue%C3%B8rret/?hl=regnbue#entry491926

 

Hva får erfarne fluefiskere til å stå å denge etter grisepurker? De fleste fluefiskere i Sverige sør for Uppsala er nødt til å reise ganske langt for å kunne fiske på vill brunørret og harr. De fleste svensker bor sør for Uppsala. Mange planlegger fisketurene sine nordover og til Norge lang tid før avreise. Helikopterreiser inn på viddene/fjellet i Nordsverige er veldig vanlig. Turene blir kostbare og man tar seg kanskje råd til en til tre slike turer årlig. Da er det kanskje ikke så rart at mange tyr til p&t-vann når fiskelysten blir for stor. Selv foretrekker jeg i allefall å fiske med flue etter utsatt regnbueørret heller enn ikke å fiske. Da gjør jeg akkurat som om jeg skulle fisket brunørret i Østmarka. Jeg fisker med imitasjoner. Det er fordi det gir meg mer enn å stå å denge en orange WB (selv om dette til tider kan være svært effektivt).

 

Vi skal være glade og sette pris på det norsk natur tilbyr. Det er ikke mange land i verden som har slike muligheter.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...