Gå til innhold

The Allrounder Emerger


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

Av og til kan det være forfriskende å ikke bare ha eksakte tørrflueimitasjoner i boksen. Forrige vinter laget jeg fem eksemplarer av “The Allrounder Emerger” i str. 12. Form og detaljer skiller seg mye fra andre tørrfluer og det var derfor en kjærkommen avveksling rent fluebindermessig. Dåpen fant sted i sommer og det var vellykket. Denne flua blir med videre.

I utgangspunktet bandt jeg flua for å bruke den som en indikatorflue. Ofte benytter jeg Elk Hair Caddis til det formålet, men krokingsprosenten til EHC er jeg ikke fornøyd med. Ettersom “The Allrounder Emerger” også har bein (!) så satset jeg på denne. Det skulle vise seg fornuftig, men den trengte ikke noen nymfe bundet i krokbøyen….

En utmerket bindeinstruksjon finner du her – av ingen ringere enn opphavsmannen selv Davie McPhail;

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen?db=1&flyid=490

Hilsen

Pål Hedenstad

(laget automatisk av Fluedatabasen)

490.jpg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Det er vel egentlig en oppblinga f-fly egentlig :-) 

Ja, klokken 04:47 så er det nok det  cccheers

Fisken på bildet er i godt hold. Jeg fikk ganske mange på rappen på The Allround Emerger. Hvor mange jeg kunne endt opp med er usikkert, men det var helt vilt. Jeg måtte padle videre for å nå endeholdeplassen, men var vel egentlig fornøyd.

post-2769-0-10768400-1474191737_thumb.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at du legger ut denne nå. Jeg har hatt en vanvittig opplevelse nå i helga nettopp med denne flua. Fiska i en lita skogselv hvor det stort sett går småfisk, men en og annen stor fisk går det. Kom over en slik tidlig i ettermiddag. Den sto vanskelig til langs torvkanten på mi side. Fisken (ca halvannet kilo) var oppe en til to ganger i timen. Ville ikke ha noen av fluene mine,  bortsett fra denne da. Allround emergeren. Jeg binder den forøvrig med dubbet kropp :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor tro på en litt kraftig flue som ligger tungt i vannfilmen når man fisker på fisk som ikke vaker så ofte. Det kan være flere grunner til at en fisk ikke vaker så ofte. En av de er vind. 

 

Det var ganske sterk vind den dagen jeg hadde så godt fiske med "The Allrounder Emerger". Allerede da jeg entret Alpacka Raft båten holdt det på å gå galt. En kraftig vindbyge feide oppover elven i det jeg skulle sette meg. Akkurat når man setter seg i et slikt fartøy, så reiser fronten seg. Vinden tok tak under båten og hvordan jeg unngikk å velte må vel tilskrives kontoen flaks. 

 

På tuben finner du filmsnutter med disse båtene, hvor folk med hjelm suser nedover steinrøyser med vann. I en vanlig elv hvor det blåser oppover elven, kan jeg garantere at det ikke ser like elegant ut. Tidvis så blåser man oppover elven  <<l  - i beste fall står man helt stille. Det ser rett og slett skikkelig dumt ut. 

 

Det klekket 2 eller 3 ulike døgnfluer. Ikke mye, men nok til at fisken så opp. Under slike forhold så tror jeg noe som sitter fast i vannfilmen vurderes som forsvarlig å snappe for ørreten. 

 

Men som nevnt; det blåste og jeg måtte videre selv om jeg kunne fortsatt. Uansett gøy var det, og at Kamasan B160 kroker godt er det ingen tvil om.

 

Hvilken krokstørrelse brukte du Kjell?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...