Gå til innhold

Should I stay or should I go..?


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg havner ofte i dilemmaet om jeg skal vente på bedre forhold der jeg er eller om jeg skal dra videre.

På kysten så drar jeg stort sett videre. I ferskvann hender det jeg setter meg ned, men ofte går jeg videre til neste vann da også.

Går man glipp av godt fiske om man venter, eller finner man bedre fiske på en ny plass..?

Hadde vært artig å høre hvordan flere vurderer, og om det er noen forhold som tilsier at man burde vente, eller tilsvarende, om det er bare å dra videre?

Hva velger du?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er helt dødt drar jeg som regel videre ganske kjapt. 

Det verste er når det er helt dødt bortsett fra én stor fisk som vaker svært sjelden og helt uten mønster. 

Da vet jeg innerst inne at det er veldig liten sjangs for å få noe, men det ender ofte med at jeg svir av mange timer på meningsløs truing.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor, når og hva jeg evt har forventninger om å finne.. Forventer jeg vårfluer kan det være dumt å gi opp før sola er på vei ned. Men som idag, hvor jeg klarte å lure meg selv til å tro at det burde være mulig å finne noe 2.generasjon baetis, tror jeg det var helt greit å dra hjem ca 1800 da absolutt ingenting hadde skjedd.

 

I stillevann på høsten har jeg ofte opplevd at det kan klekke noe voldsomt med mygg litt før solnedgang og venter gjerne på det..men kan ha flyttet meg før det. Er det fint vær, ingen klekking men landinsekter og ingenting skjer så flytter jeg meg gjerne. Er det fint vær og ingen landinsekter, flytter jeg meg gjerne til et sted der jeg tror jeg kan finne de.

 

Jeg kaster ofte litt streamer før jeg evt flytter meg og jeg flytter meg gjerne etter vindforhold.

 

Noe ganger flytter jeg meg også hvis jeg tror det kan være fantastisk under gitte forhold et annet sted..som regel tar jeg feil..

 

..og ofte har jeg ikke noe annet sted å dra

 

???

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skæv vanna, er jeg som regel på leit etter visuelle opplevelser. Dette fordrer forhold. Og som regel styres forholdene av mengde vind i forhold til vanna sine beliggenhet.

Med mindre jeg vet om vann som ligger mer i le under de forholdene jeg møter, så har jeg en tendens til å vente ut at vinden løyer, der jeg er..

Noe den selvfølgelig gjør altfor sjeldent....

Så da blir det alternativt fiske den siste halvtimen før man slukøret rusler hjem igjen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter meg nesten aldri, er tro mot valg av vann og dagens plan. Hver gang jeg flytter meg sitter jeg alltid med gnagende uro at jeg har gått fra en bitteliten lokal klekking eller en eller annen fisk som plutselig begynner å rydde alvorlig

Gir mest ro ved å bli, og det er ro jeg søker når jeg fisker.

 

Historisk har det blitt en og annen fin fisk av å vente også.....

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elv så liker jeg å flytte på meg, av den enkle grunn at klekkinger kan og er ofte svært lokale. Det kan være dødt et sted, så bak neste sving 500 meter opp kan det klekke som bare det. Og for det andre, så kan jeg da heller gå tilbake til første sted 2-3 timer senere eller noe sånn, for kanskje har det dratt i gang noe der da. F.eks. hvis plass én i dette tilfellet var et sted hvor vårfluene satte igang (litt senere) og plass to var et sted hvor det var døgnfluer på dagen  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mest i stillevann og er det null action i ene vannet flytter jeg videre til neste. Da kan valg av vann gjerne avhenge av vindretning, kveldssola etc.

De gangene jeg ikke flytter meg, og ender opp med bomtur så angrer jeg på at jeg ikke dro videre. I motsatt fall, når jeg drar videre og fremdeles ender opp med bomtur sitter jeg hverfall igjen og tenker jeg har prøvd ut flere alternativer og bomturen blir lettere og svelge...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elv så liker jeg å flytte på meg, av den enkle grunn at klekkinger kan og er ofte svært lokale. Det kan være dødt et sted, så bak neste sving 500 meter opp kan det klekke som bare det. Og for det andre, så kan jeg da heller gå tilbake til første sted 2-3 timer senere eller noe sånn, for kanskje har det dratt i gang noe der da. F.eks. hvis plass én i dette tilfellet var et sted hvor vårfluene satte igang (litt senere) og plass to var et sted hvor det var døgnfluer på dagen  <<l

Enig. Og det samme gjør jeg i fjellvann over tregrensen.

Min erfaring er at det kan være veldig stor forskjell på to temmelig like vann som ligger helt nært hverandre, på samme høyde. Det ene kan være steindødt samtidig som det klekker f.eks. grandis i det andre, med masse vaking.

Dette er etter min mening noe av det aller fineste med fjellfiske i områder som har mange vann og småelver - man kan liksom shoppe litt rundt. Og skulle det være steindødt overalt har man i det minste fått litt mosjon:)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Et evig dilemma dette. Det som er mest avgjørende er hva jeg ønsker å få ut av turen. Noen ganger er det fullstendig tilfredsstillende å sitte ved vannet og se etter vak og nyte naturen forøvrig. Andre ganger vil jeg ha fisk, og da flyter jeg mer på meg.

I elv flytter jeg på meg mye mer hvis det ikke er tegn til liv der jeg er.

Jeg lurer alltid på om det motsatte av det jeg gjorde ville gitt bedre fangst.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er nok et evig dilemma, og jeg kjenner meg igjen i det mange sier her.

Når jeg fisker på kysten så fisker jeg over store områder og beveger meg mye, og skifter ofte plass.

Det skal være masse action om jeg skal bli værende.

Alltid nysgjerrig på om det er bedre et annet sted, og ergrer meg om jeg drar fra et sted og det nye er dårligere.

I ferskvann varierer jeg mer, der kan jeg vente eller jeg kan vandre rundt uten å ta mer enn et og annet kast.

Kommer litt an på dagsform og lyst, noen ganger er det godt å bare komme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så har nok dette mye med om det er vann jeg har besøkt før, og har erfaring med eller ikke. Vann jeg kjenner godt, og vet huser fin fisk, har jeg nok en tendens til å holde ut så godt jeg orker. 
Er jeg i et området som huser flere gode vann er jeg nok mere på flyttefot, men på slutten av dagen blir det alltids den følelsen av å "skulle jeg holdt meg der jeg var" he he he he
Nye vann blir det ofte hele dagen. Det må ofte til for å bli kjent, og gjerne flere turer. Bomtur kalles det gjerne, men egentlig ikke da dette vannet ikke er med på neste års runde. Finnes ikke bomturer, men kall det heller et nødvendig offer for å sirkle inn de man allikavel bruker mye dødtid på ellers ha ha ha. 
 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng om det å være kjent i vannene eller plasser langs kysten. Noen steder vet man hvilke forhold som gir best fiske, og det er lavere terskel for å bytte vann når man vet at det er vanskelig der man er.

Dette gjør seg mest gjelden på kysten for min del, hvor fisken har langt større områder å bevege seg på og jeg opplever i større grad å måtte lete frem fisken under gitte forhold. Man får mye info om fiskeplasser og forhold på denne måten. Burde kanskje gjort dette mer i skogsvannene også!

Endret av Morten Fosaas
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...