Gå til innhold

Fylle opp flueboksen


Truls

Anbefalte innlegg

I løpet av vinteren skal jeg fylle opp boksen til neste tørrfluesesong i skogen.

Hittil har jeg bestemt meg for vårfluer i sort og mørk brun og gråbrun str 15 og 13.

Myggklekkere, et par once & away varianter, sort og brunoliven str 16 og 18, og samme type som parachute multiklekker.

Tørr mygg, smeltelimmygg og blæringen str 16 og 18

Maur, dubbingmaur rød/sort, sort og liten brun, med og uten vinger.

Døgnfluer, marginata, CDC comparadun str 15 og 17 og vespertina, lepto klekker str 14 og 16 (2488)

Daddy, der er jeg dekket.

Er det noen som ville kommet med forslag til gode mønstre, om det er noe annet jeg burde ha med,

Eller rett og slett har noen gode forslag å komme med?

Det er tørrfluer og klekkere jeg tenker på.

Svar mottas med stor takk!

Mvh Truls

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, men i tillegg til å tilbringe veldig mye tid ved kysten er jeg også en ivrig skogsfisker.

Det er spesielt én flue som er verdt og nevne og som stort sett leverer hele tiden for meg i skogen, og det er André Brun's 'Profile Ant'. Egentlig er alle fluemønsterne til André særdeles gode, men Profile Ant har en helt spesiell plass i boksen min. Den fungerer for meg langt bedre enn dubbingmaur og sitter på 80% av tiden dersom fisken er oppe i overflaten. Selv om det er døgnfluer, vårfluer eller mygg som står på menyen, sier den sjelden nei til en Profile Ant som ligger godt plantet ned i vannfilmen.

Andre fluer som jeg selv har veldig sansen for i skogen er cdc-mygg samt cdc-caddis i noe grått eller brunt. Str. 14 og 16 fungerer fint.

Så må jeg også nevne en av mine store favoritter når det kommer til døgnfluer, og det er Spent Spinner med mørk brun kropp og hale og vinge av hackle fibre i en eller annen grå-blå farge.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo litt om hvor du liker å fiske, så har satt opp et forslag utifra det.

Tror det skulle dekke de fleste situasjoner

 

Mygg:

-Once and away 16-14-12

-Tørr mygg (Eks. CDC mygg eller blæringen): 18-16-14-12

-Buzzere i sort og oliven 16-14-12

 

Døgnfluer:
-Brun parachute 16-14

-Stokkebekks leptoklekker 16

 

Mener at det ikke er vulgata i vanna du fisker? Hvis ikke bør du selvsagt ha et par større duns i boksen

 

Vårfluer:

-Bruns caddis 18-16-14-12

-Streaking caddis eller madam x størrelse 8 som atraktor og gradis mønster

-Staffans vårfluepuppe 14-12

 

Landinnsekter:

 

Her er det stort sett bare maur (og i sjeldne tilfeller Bibio) fisken blir sær på. Jeg foreslår derfor:

 

-Dubbingmaur sort 18-20 (sukkmaur)

-Dubbingmaur lys brun 14-16 (eitermaur)

-Foam maur størrelse 10-12 (skogsmaur + stokkmaur)

-Bibio 12

 

 

Kjekt å ha:

 

-Store daddy long legs med forlenga kropp

-Små daddy long legs (eks bundet TMC 2488 størrelse 12)

-Libeller

-Biller

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei flue jeg har hatt godt fiske med er X-Caddis, så mønsteret første gang i Fluebinderens bibel, av Barry Ord Clarke. Den er ment å imitere en klekkende vårflue, men funker også godt når døgnfluene er i skuddet, og jeg har også tatt fisk under myggklekkinger med denne flua. Bruker lys og mørk oliven i kroppen, + svart. Kan sikkert bruke andre farger også. 

 

Superpuppan ville jeg hatt med, i gul og svart.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumma kjapt igjennom tråden og savna fort noen fluer. F-flys, _griffiths/palmer_ med både tradisjonelt grizzly hackel og cdc-hackel, dansefluer i Empis b størrelse, lyng/bjørkebladbiller samt større skumbiller, teger og målere, er det første som datt ned i pannebrasken. Skyter nok inn litt flere når jeg får tenkt meg om og lest nærmere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rett og slett har noen gode forslag å komme med?

 

Ettersom vespertina klekkingene kanskje er stillevannsfiskerens julaften, ville jeg bundet disse fluene med synlige vinger. Dvs. ha varianter for ulike lysforhold. Sorte, hvite, chartreuse og lakserosa (Tmc Aero Dry Wing). Ser litt dumt ut i stikka, men mindre dumt ut enn å stå å ikke se flua når det teppeklekker og duskregner.

 

Om du binder slike maur i sort og diverse brune nyanser (http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=481 + http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=192) så kommer nok det til å bli en fluetype du bruker mye fra midten av mai til godt ut i september. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Truls.

 

Med tanke på fiske på skauen, ville jeg satt opp en boks med følgende:

 

Tørrfluer: "Rena-myggen" ( 14-18), cdc- myggen (16-20), Griffith`s paraloop (14-20), foam maur (10-16), noen svært tynt dressede døgnfluer i lys gråbrunt (14-18), spent spinnere 14-16) Vulgata imitasjoner, daddy`s (10-16) Og noen vårfluer i gråbrunt (10-16)

 

Klekkere: Mygg (14-18) Døgnflue (14-16) Vulgata.

 

Nymfer/ pupper: Buzzere (12-18) Døgnfluer (10-16) Libeller (robban style) og Vannymfer a`la Hedenstad.

 

Streamere: Wolly bugger i mørk brun/sort og Mini/midi zonkere.

 

 

Mine favoritter som jeg ikke ville vert foruten?

 

Rena myggen, buzzere!, foam maur, libella, brun døgnfluenymfe (10 og 12), tørr døgnflue, Vulgata og midi zonker.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra forslag her, du mangler ikke noe hvis du fyller opp med summen av innlegg hittil. I år har jeg dokumentert 99% av alle mine fisketurer i Excelark med vekt, sted, flue og litt om forhold. Det er neimen ikke mange forskjellige fluer man bruker!! Jeg har vel 25 turer i skauen i år og antall fluemønstre i statistikken er ikke mer enn 10-12 tipper jeg.

Man trenger ikke mye nymfer eller streamere til skauen. Jeg klarer meg fint med 4 fluer:

Runes Libellenymfe
Min Ultra Damsel Variant
Leptonymfa
Mini/Midi Zonker Lille grå er mest brukt hos meg.

Den viktigste klekkeren jeg har til døgnfluer er denne her, langt mer viktig enn duns til Vespertina:
http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=159

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste klekkeren jeg har til døgnfluer er denne her, langt mer viktig enn duns til Vespertina:http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=159

Ja denne har jeg faktisk begynt å binde opp av, selv om resultatet blir veldig langt fra den som er avbildet.

Disse krokene til brunørreten er knøttsmå som bare det for meg som er vant til sjøørretfluer i str 8 og oppover ;-)

Skjønner ikke helt hvordan dere får til alle disse detaljene på disse fluene. Kommer kanskje litt med rutinen, men dyktige fluebindere er det mange av her!

Vel vel, jeg får øve godt, og fisk ser det jo ut til at det går an å få selv med mine fluer. Kan ikke klage på resultatene sånn sett i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...