Gå til innhold

Fiskeimitasjon som ikke henger seg opp


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av sildeimitasjoner av typen deceiver og teppesildlignende kreasjoner.

De henger seg stadig opp og surrer seg rundt krokbøyen.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan unngå dette?

Bindeteknikker og mønstre mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stacked flies  heter teknikken som andre også har pekt : http://globalflyfisher.com/tie-better/wanna-tie-a-big-fly

Ep flies kan du få noen oppskrifter på ved tegne abonnement på epflies.com. Personlig er jeg veldig glad i Steve farrar blend dvsH20  SF Blend. Finner mange mønster på f.eks youtube. Tar litt tid å binde, men blir lette og fyldig  fluer som tørker i bak kastet. Dette med vekt synes jeg spesielt er veldig når en fisker med fluer på på litt lengde.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Truls: Hvor seriøs er du egentlig ooofftopic  ?

 

På en skala fra 1-10; hvor sterkt ønsker du å unngå at vingen henger seg opp i krokbøyen (så skal vi komme opp med en skreddersydd løsning)?

 

Nå skjønte jeg ikke hva du mener. Ville du presisert hvor du vil med dette?

Skjønner ikke helt reaksjonen din.

 

Mvh Truls

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt med "Game Changer" er at materialene og den ferdige flua var tilgjengelig da den ble lansert. Men noen noen ordentlig instruksjon på hvordan man binder (les klipper) flua / detaljene har manglet. Jeg har lett mye, men ikke det siste året. Å nå endelig se opphavsmannen binde flua var nyttig for mitt vedkommende. 

 

Mitt første kast med Game Changer var oppløftende. Flua fløt og jeg lot den ligge litt slik at intermediatelina sank. Deretter var det bare to trekk i lina og et skikkelig hugg. Nå satt ikke fisken, men det var en bra start. 

 

Jeg skal lage noen nå som er litt kortere enn den man ser på videoen. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var kul! Og det hørtes ut som den kan være effektiv også.

Men er materialet godt bevegelig under vann? Det ser ganske stivt ut.

Fikk lyst til å prøve meg på denne, selv om den nok ligger godt over mitt ferdighetsnivå med saksa og bak bindestikka.

Tar jeg ferdighetsnivået i betraktning , og kombinerer det med min svakhet for enkle fluer som er raske å binde, så tror jeg at et nivå på 7,2 på skalaen er et høyt nok nivå til at jeg har mye å strekke meg etter, men denne er nok som du sier fasiten på hvordan å unngå hekt.

Jeg har pleid å binde med teknikken som brukes på runars deceiver og teppesild, men de henger seg stadig opp.

Derfor er jeg på jakt etter en teknikk å bruke som fungerer bedre, og jeg er ikke dyktig nok til å finne på noe selv.

Nå har jeg fått flere gode forslag, så da er det bare å sette seg bak stikka, prøve ut noen forskjellige mønstre og ta de med i boksen for utprøving på en kommende tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at snakkisen sjøørretmessig de siste dagene her inne har dreid seg om å holde fluene enkle må jeg virkelig si du traff spikeren på hodet med den videoen der, Pål. :D

Personlig svelger jeg all ny fluebinderkunnskapp rått, cool flue/fisk, men kanskje noe utenfor boksen til de fleste!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker i hvert fall å holde fiskefluene mine så enkle og raske som mulig, men av og til så binder jeg for moroskyld også, og da kan det nok hende en sånn 'game changer' må prøves. Er bare redd resultatet når jeg lager den blir heller skuffende.

Men det er nok 100% treff med tanke på en flue hvor halen ikke hekter seg opp.

Hugg etter to trekk gir jo forventninger til flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde første teknikken. Virker jo som det er greit. Enkelt å binde i hvert fall, og tipper det skal mye til før den tvinner seg i særlig grad.

Siden jeg skulle vise den frem, så har jeg slengt på noen øyne...

post-2542-0-85005800-1476467047_thumb.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å prøve meg på denne, selv om den nok ligger godt over mitt ferdighetsnivå med saksa og bak bindestikka.

 

Send PM med postadressen din så kommer krok, wire og kroppsmateriale i posten. Hvilken farge vil du ha? Jeg har alle unntatt oliven  oooops

 

Å binde en Game Changer er relativt enkelt og rett frem. Men man må ha en skarp saks. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send PM med postadressen din så kommer krok, wire og kroppsmateriale i posten. Hvilken farge vil du ha? Jeg har alle unntatt oliven oooops

Å binde en Game Changer er relativt enkelt og rett frem. Men man må ha en skarp saks.

Å tyne tørrfluepurister og 5-minutters fluer er da helt naturlig, nødvendig og berettiget? ttongue

Har tatt deg på ordet :-)

Litt tyn er på sin plass innimellom. Krydder i hverdagen! ;-)

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde første teknikken. Virker jo som det er greit. Enkelt å binde i hvert fall, og tipper det skal mye til før den tvinner seg i særlig grad.

Siden jeg skulle vise den frem, så har jeg slengt på noen øyne...

"Armerte" du flua med ultra / super hair?

Hvilket lim brukte du?

 

Egentlig litt rart at denne Skok metoden ikke er mer benyttet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt superhair i 'midten' som jeg har limt med superlim (eneste jeg hadde tilgjengelig)

Virker som det kan funke veldig bra.

Skal få bundet opp en del sånne.

Man bør ha noen sildeimitasjoner i boksen. Bruker de stadig og får bra med fisk, men jeg går så fort lei av at de tvinner seg.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med Waffern her altså, all den tid jeg ikke har greie på sjøørretfluer, men fiskeimitasjoner spesielt, det har jeg greie på. Tror jeg i hvert fall  :)

Virker totalt meningsløst å bruke penger og tid på å lage noe sånn "vobbleraktig" greier som vrikker hit og dit, som det ariculated stremer-greiene (tok han en time å binde flua omtrent eller), all den tid vi har supereffektive livate steamere som gjør jobben vel så bra, og vrikker vel så mye, og vel så det. Som innehar det VESENTLIGE ved en streamer på en mye enklere bygget måte. Med materialkunnskap, så skjønner jeg ikke hva en ørret-streamer-fluebinder føler han mangler, som han får med den articulated streamer greia? Mulig det bare er meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt superhair i 'midten' som jeg har limt med superlim (eneste jeg hadde tilgjengelig)

 

Jeg har brukt Softex - som Skok, men den boksen med Softex stivna skuffende raskt. Men jeg vil tro at fleksibelt UV lim kan fungere utmerket - om ikke bedre enn Softex.

 

Tidligere hadde Skok en hjemmeside hvor det var steg for steg bilder av hvordan han bandt fluer med denne metoden. I tillegg eksempler på fluer i ulik størrelse og form. Flere av disse var bundet av "Poly Bear". Dette er også et interessant materiale for vinger. Litt stivt og med fine farger. Poly Bear er nok det materialet jeg synes det har vært enklest å binde Mushmouth med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med Waffern her altså, all den tid jeg ikke har greie på sjøørretfluer, men fiskeimitasjoner spesielt, det har jeg greie på. Tror jeg i hvert fall  :)

Virker totalt meningsløst å bruke penger og tid på å lage noe sånn "vobbleraktig" greier som vrikker hit og dit, som det ariculated stremer-greiene (tok han en time å binde flua omtrent eller), all den tid vi har supereffektive livate steamere som gjør jobben vel så bra, og vrikker vel så mye, og vel så det. Som innehar det VESENTLIGE ved en streamer på en mye enklere bygget måte. Med materialkunnskap, så skjønner jeg ikke hva en ørret-streamer-fluebinder føler han mangler, som han får med den articulated streamer greia? Mulig det bare er meg.

Har du noen gode bindeteknikker eller mønstre du har lyst til å dele?

Ville satt stor pris på det!

Jeg synes tanken med disse shanksene er artig, og det gir en del muligheter. Jeg har fått inspirasjon og bindelyst.

Men 'prinsippet' mitt med tominutters-fluer får seg nok en knekk i prosessen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med Waffern her altså, all den tid jeg ikke har greie på sjøørretfluer, men fiskeimitasjoner spesielt, det har jeg greie på. Tror jeg i hvert fall  :)

Virker totalt meningsløst å bruke penger og tid på å lage noe sånn "vobbleraktig" greier som vrikker hit og dit, som det ariculated stremer-greiene (tok han en time å binde flua omtrent eller), all den tid vi har supereffektive livate steamere som gjør jobben vel så bra, og vrikker vel så mye, og vel så det. Som innehar det VESENTLIGE ved en streamer på en mye enklere bygget måte. Med materialkunnskap, så skjønner jeg ikke hva en ørret-streamer-fluebinder føler han mangler, som han får med den articulated streamer greia? Mulig det bare er meg. 

Det er jo lov å være nysgjerrig og ha det moro ved bindestikka. Mangfold er bra. Det er folk som Skok, Popovich og Chocklett som driver flueutviklingen fremover med funksjonelle og slitesterke fluer som i tillegg er flotte å se på. At de er morsomme å binde er jo bare en bonus. Det er nok av eksempler på fluefiskere som har forenklet fluebindingen sin så mye at de til slutt synes det er et ork å binde fluer.

 

Når det er sagt så har jeg et lite argument mht tiden det tar å binde ei flue: Hvor mange fluer bruker man opp i løpet av en saltvanns-sesong? Skyller man fluene i ferskvann etter bruk, bruker krokbryne og tørker fluene så er det ikke så veldig mange en bruker opp....

Så om ei flue tar 10 minutter eller en time å binde spiller vel mindre rolle. Men det er definitivt morsommere å binde fluer som krever litt tid ved stikka. Det er omtrent det samme som matlaging. 

 

Når det gjelder materialkunnskap, så er det vel det folk mangler når de binder fluer med vinger som hekter seg opp i krokbøyen - eller ender opp som ei tugge (og hvem har ikke laget noen slike?). Således var dette en berettiget tråd å starte.

 

Jeg bruker mye tid på å studere fluer på nettet. Det er mye "podiefluebindere" som legger ut flotte (og av og til enkle fluer) som definitivt ikke fungerer andre steder enn ved bindestikka. Mange tror nok at det som offentliggjøres er gjennomtestet mht funksjonalitet. Det er av og til ganske langt fra sannheten. 

 

Men det er også viktig å ha noen fluer som er lettdressa og som derav er raske å binde. Men da ikke pga tiden det tar å binde flua, men for å få den lettdressa /gjennomskinnelig / bevegelig. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...