Gå til innhold

Kork på fluestenger


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

For seks uker siden bestilte jeg meg en ny 9 fots stang i klasse 7 for å bruke i saltvann. Å bygge en stang med den lengden i klasse 7 er kanskje det de fleste produsenter lykkes best med. Derfor ser jeg ingen grunn til at jeg skal bruke mange tusen på en slik stang. Dessuten er det kjekt å ha to stenger rigga med ulik synkegrad og muligheten for stangbrudd på glatte steiner er jo så absolutt tilstede langsetter kysten nå på høsten. 

 

Uansett: På den fjerde turen kjenner jeg at tommelen forsvinner inn i korken når jeg belaster stanga med mye line. En titt ned på håndtaket viser at produsenten har kamuflert sprekker i den dårlige korken med tetningsmasse. Og nå har mye av denne tetningsmassen gjort sitt (allerede...).

 

Iflg produsenten har de brukt "den beste tilgjengelige portugisiske korken". Det er jo en litt lur setning, men jeg tolker det som om de har ambisjoner om å selge stenger med bra kork. 

 

Hvordan ser dere på dette tilfellet? Produsenten har dekket korken med plast og det er ikke så lett å se bedraget før plasten er av og stanga tatt i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo engang sånn at kork er et naturmateriale. De blir dreiet ned fra en viss standard fra noe som ser ut som et godt emne.
Masseproduksjon og lim og teipfyllinger fungerer nok på samme måte for produsent som for deg som kjøper. Det ser helt ok ut før levering kunde , men igjen så kan det mot stangemne være skjult en "lomme" med mindreverdig kork som etter litt bruk kommer frem akkurat som du beskriver.  
Noen opplever slike i overflaten (Korkfyllet), men de kan også være skult under overflaten.
Det er selvfølgelig meget irriterende,  og kanskje ikke den mest tillitsvekkende følelse når man opplever det. 
Har selv hatt "ganske" mange stenger oppigjennom fra lavkost til dyrt. Kun opplevd dette på en stk høykost stang. En av de fineste utad , men etter litt bruk, en skjult lomme rett under tommelen.
Generelt forbanna ?? Nei egentlig ikke, men irriterende. 
Det er lov å klage til forhandler slik at de kan føre saken videre til levrandør :) 
At dette er et kjempeproblem trur jeg ikke, men det er jo fortsatt lov å få tildelt et mandagsprodukt som har en "skult" defekt som igjen levrandør kan gjøre noe med hvis det klages på. :) :) :)
At det er et bedrag fra produsent(er) mener jeg er å føre det litt langt. Det er helt enkelt ikke lett å se dette før stangen blir tatt i bruk og slike "skulte" defekter viser seg. 
Kontakt forhandler og forklar situasjon. Da er jeg helt sikker på at det løser seg :) :) 


 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å supplere Robert litt, så er det også slik at kork er ferskvare der tilgangen i perioder kan variere. Dessverre for både de som er opptatt av forsegling av gode viner og oss som er litt over snittet utstyrshorer, så fører denne knappheten på ressurser til at stangprodusentene er nødt til å bruke annen kort en "floor grade". (En del vinprodusenter har for lengst gått over til syntetisk kork). Det er nok også den bakenforliggende årsaken til at problemet ditt oppstår Pål.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å supplere Robert litt, så er det også slik at kork er ferskvare der tilgangen i perioder kan variere. Dessverre for både de som er opptatt av forsegling av gode viner og oss som er litt over snittet utstyrshorer, så fører denne knappheten på ressurser til at stangprodusentene er nødt til å bruke annen kort en "floor grade". (En del vinprodusenter har for lengst gått over til syntetisk kork). Det er nok også den bakenforliggende årsaken til at problemet ditt oppstår Pål.

Det er heldigvis ikke alle produsentene som slipper guarden så lavt som i mitt tilfelle. Her er det ikke snakk om "lommer" i korken. Ei heller "litt dårlig kork". Men store langsgående og ganske dype sprekker som er forsøkt skjult med tetningsmasse. Fire turer, og det ser ut som om håndtaket har vært brukt i flere år.....

 

Jeg har 30 år som fluefisker bak meg ;-) og 5 år i bransjen. Tilgang på kork osv har vært et tema i 20 år - minst. Men det forsvarer ikke det som er gjort i dette tilfellet. Jeg tror det er flere som har opplevd tilsvarende - men at man ikke reklamerer på det. Det bør man gjøre og det er hensikten med denne posten - at det er lov til å sette krav til det man kjøper. Så får det heller være at det kan resultere i litt merarbeid for Robert  :P Stangen min er forøvrig ikke kjøpt hos ham.

 

Kan ikke si at jeg er nevneverdig bekymret for at jeg ikke skal få løst dette, men jeg er veldig spent på hvordan produsenten svarer. Ikke minst fordi det ikke er den første stangen derifra med slik kork.....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kork er dyrt, men langt bedre enn den korken du har blitt servert er ikke vanskelig å få tak i.

Det er riktig at kork varierer i kvalitet da det er et naturmateriale, men her har de nok 'tatt en spansk en' og kjørt på med corkfiller i stedet for å kassere håndtaket slik det høres ut til at burde vært gjort.

Hadde det vært inni korkringen, så er det fortsatt umulig å ikke se når man limer det sammen ;-)

Jeg har selv opplevd dette på flere stenger, selv i high end segmentet. Og det er virkelig for dårlig.

Helt enig at vi burde kreve mer enn et slikt produkt.

Dårlige komponenter, og spesielt korkkvalitet er en av hovedgrunnene til at jeg begynte å bygge selv.

Kunne vært artig å sett på korkringene de har brukt på din stang, og funnet sånn ca hvilken grad den holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært artig å sett på korkringene de har brukt på din stang, og funnet sånn ca hvilken grad den holder.

Stanga er på vei tilbake til selger. Det ville overraske meg mye om den kommer tilbake  ;) Men jeg har en litt uggen følelse av at dette gjelder flere stenger fra samme produsent - og da er det på'n igjen. Forhåpentligvis tar jeg feil. Det håper jeg virkelig at jeg gjør.

 

Man skal iallefall tenke seg godt om før en kjøper stenger utenlands. Jeg har også en SAGE SLT med elendig kork. Den er riktignok noen år, men på Scott stengene mine har håndtakene alltid vært kjempebra selv etter flere års bruk. Videre har de fem delene på Sage stanga falt fra hverandre fra dag 1, og snellefestet gikk også i oppløsning. Om det var lurt å kjøpe stanga i USA? Nope.....Kjøper jeg en Sage stang igjen? Tvilsomt, selv om jeg nok i det tilfellet fikk et mandagsprodukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Truls

Vet at du er en ivrig stangbygger, og en meget flink en sådan. Var selv det for en tid tilbake. Mitt innlegg over er ikke noe forsvar for bransjen generelt. 
Men vi som forbrukere krever hele tiden billige stenger. 
Når jeg bygde min første fluestang så var jo seff kvalitet og finnish i høysetet. Kork kom bare i ringer og i champagnekvalitetet som kanskje aldri ser dagens lys ever igjen.
Jeg orker ikke regne på år, men det var ca 30 år siden. Det var en Powell Feather light 9' # 3 . Ja da måtte vi lage det meste selv. Det har blitt ganske så mange stenger etter det også, ganske så mange ;)
Det å lage sitt eget vil jo si at man limer sammen korken selv, men idag selv blandt mange av high end stengene så blir ofte korkhåndtaket produsert et helt annet sted en der blanksa er laget og resten av stanga blir surret sammen. Ja de kommer ferdige som fullwells og half wells osv osv . Du kan velge som er nøye og kritisk, du gjør det jo selv.
Han ene portugiser'n som skal produsere 150 ferdige fullwells i løpet av dagen, han har tariff / og eller pris bare for å beholde jobben. Det går fort ikke sant? Har selv 20 år som håndtverker så vet jo hvordan pris presser kvalitet.

Dette var en trend jeg merket allerede da jeg trappet ned for igjen også mange år siden :) Stengene blir montert fra alle hold til lavest mulig kostnad.  Alt er tynet slik at vi fortsatt kan kjøpe uten å klage for mye over pris.
At ting ikke oppdages før sluttbruker tar ting i bruk er derfor ikke så feil . Jepp det er da mulig at slike skjulte lommer og dårlig kork kommer hyppigere og hyppigere. 
Korkfyller på topp kan seff merke klandres for, men å gå i strupen på en produsent fordi det skjuler seg en "skjult" skade under et ferdigprodusert korkhåndtak kan ikke vedkommende som monterer den stangen klandres for. Ja en selvbygger har full kontroll på dette hjemme i sitt lune hjem.
En stakkars koreaner jobber, jobber , jobber , jobber bare for å beholde jobben.
Dette går så fort for å holde prisen nede at det å sammenligne et hjemmelaget produkt og egne erfaringer med feks en stang opp til ca 3000.- kroner idag blir litt sykt.
Dette er ikke ment som noe negativt, men det faktisk slik det er idag. 
Jeg begynte å lage stenger og snellefester pga økonomi i 15 års alderen. 
Hobbien utviklet seg sykt, men ikke i takt med priser på blanks og div div. Erfaring fra det å selge gammelt egenlagd, uansett hvor perfekt, kunne aldri matche orginal (sage, Loomis, Scott Powell) Uansett dårliger en egetlagd.
Hva er prisen på en stang du bygger idag som er perfekt med feks et Hardy Zephrus emne, eller noe annet best , og den beste kork ever med dine antall arbeidstimer levert i butikken slik at butikken som gjør en jobb for ditt merke også skal tjene penger på stanga ? 

Beklager dette er ikke rettet mot deg akkurat nå, men akkurat dette er jo ofte noe jeg leser og ser sterke meninger om. 
Lag disse stengene i norge da å prøv å lev av det ?
Vi veit jo alle at når vi kjøper noe som er prisgunstig så ligger det noe bak ? ? ?  
Jeg mener også da vi kan ikke gå hardt ut å sammenligne med hva vi kan lage hjemme. Det hører ikke virkeligheten til desverre, selv om ja det er irriterende og det blir nok ikke bedre med årene heller. 
Beklager men masseproduksjon for at vi skal smile er realiteten. Seff kan vi klage, men vi vet jo litt innerst inne også når vi handler ;)
Det som plager meg er at man alltid skal gå så hardt ut når man oppdager at billig ikke er like bra som det som er dyrt. Og at man på nett kan ødsle ut av seg det værste , fordi man vet best. 


 

 

Endret av Robban
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som plager meg er at man alltid skal gå så hardt ut når man oppdager at billig ikke er like bra som det som er dyrt. Og at man på nett kan ødsle ut av seg det værste , fordi man vet best. 

 

 

Det går en grense for hva en som forbruker skal godta. I akkurat dette tilfellet er en godt over grensen. MEN fordi det kan være et mandagsprodukt har jeg inntil videre valgt å ikke nevne produsenten. DET ville vært feil før en har fått et svar. 

 

Videre er det verdt å nevne at jeg ikke klager over at billig ikke er like bra som dyrt, men jeg forholder meg til produsentens omtale av eget produkt. Det er ikke greit om man i markedsføringen villeder ved å spesifikt nevne egenskaper et produkt ikke har. Presentasjonen skal stå i forhold til det som selges uavhengig av pris.

 

Men dersom et produkt gjennomgående ikke kan forsvares synes jeg det er fint om det deles på Fluefiskesiden. Det har f. eks vært eksempler på årganger av vadebukser hvor så å si alle lekker. Samme med sneller; alle låser seg / betydelig feil på brems. Det er klart at slikt skal frem i offentligheten dersom produsent / importør kjenner til feilen men ikke trekker produktet fra markedet.

 

Fluefiskersiden er forbrukernes side. Derfor har vi også stanset de personene som har bedrevet geriljamarkedsføring på Fluefiskesiden. 

 

Jeg har fått opplyst av forskjellen mellom dårlig og "super grade portugisisk" kork er 350,- til 400,- på utsalgsprisen. Det tilsier jo at det er mulig å selge stenger i de lavere prisklassene med akseptabel kort (i motsetning til den krokodilleoverflaten jeg endte opp med  laugh.png' alt=':lol:'> )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du siterte meg på ser jeg ser litt annerledes ut en tenkt. Det var ikke direkte myntet på ditt innlegg. Beklager det Pål. Ser bare en økende trend mot å klage på nett generelt.

Har heller ingen ide om hvilket produkt det gjelder så alt jeg måtte mene blir jo bare synsing uansett.

Stor respekt for at merkenavn ikke nevnes før saken blir løst. Det er sjelden vare idag :)

Endret av Robban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du siterte meg på ser jeg ser litt annerledes ut en tenkt. Det var ikke direkte myntet på ditt innlegg. Beklager det Pål. Ser bare en økende trend mot å klage på nett generelt.

Har heller ingen ide om hvilket produkt det gjelder så alt jeg måtte mene blir jo bare synsing uansett.

Stor respekt for at merkenavn ikke nevnes før saken blir løst. Det er sjelden vare idag :)

Ser den Robert. Jeg er jo ikke så aktiv på sosiale media, så jeg ser heldigvis ikke all sytingen. 

 

Alle her vet at du behandler kunder ordentlig. Det er faktisk gjennomgående veldig bra i butikkene her i Osloområdet nå (Selv om jeg for to uker siden ble forsøkt solgt tungsteinshoder når jeg skulle ha coneheads. Det var det samme iflg ekspeditøren....) .

Men produsentene har det tøft. Det er rett og slett for mange produsenter i forhold til markedet sånn jeg ser det. Og når likviditeten presses, så er det gjerne sluttbruker det går ut over. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men produsentene har det tøft. Det er rett og slett for mange produsenter i forhold til markedet sånn jeg ser det. Og når likviditeten presses, så er det gjerne sluttbruker det går ut over. 

 

Du treffer nok spikern godt der :) Og irriterende velformulert for en nisse som alltid skriver masse kaos som kan skrives enkelt ha ha ha ha ha

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du treffer nok spikern godt der :) Og irriterende velformulert for en nisse som alltid skriver masse kaos som kan skrives enkelt ha ha ha ha ha

 

Jeg synes det var greit å få med dette aspektet og; at enkelte ubegrunnet klager og påfører en butikk, importør eller produsent ufortjent dårlig omtale. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls: Når vi først er inne på dette med håndtak og kork. Kork er jo et naturmateriale og før eller siden vil det jo være modent for utskifting. Det er jo ikke en komponent som uten videre kan byttes av hvem som helst uten litt grunnleggende kunnskaper

 

Kan du:

 

1. kort beskrive hvordan man bytter kork, både på stenger hvor bunndelen inneholder en eller flere stangringer og uten.

2. pris på å bytte kork, surre nye surringer osv (la oss anta at man beholder snellefestet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Scierra kreditert Skitt Fiske for stangen.

 

Det tolker iallefall jeg som at korken på disse stengene gjennomgående er av like dårlig kvalitet som det jeg endte opp med. Ellers ville jeg jo bare fått en ny stang. Dumt for Skitt Fiske ettersom de nå taper et salg pga dette. Men jeg vil berømme Skitt Fiske for en meget hyggelig og ryddig prosess. En venn av meg reklamerte på en flueline der for 3-4 år siden. Også den gang opptrådte de meget profesjonelt.

 

Når det gjelder Scierra, så er det vel bare å ta sats og skjerpe seg. "Beste tilgjengelige portugiskiske kork"... Ganske frekt. Dere som vurderer å kjøpe stang fra denne produsenten er herved advart. Og de av dere som evt har en Scierra stang innenfor garanti med dårlig kork: Det er ingen vits i å avfinne seg med dette.

 

Jeg har ytterligere en Scierra stang med dårlig kork. Den er kjøpt brukt og garantitiden er utløpt. Men også her er korken av samme begredelige kvalitet. Det var faktisk en stang som kostet nesten det dobbelte av Salis stangen jeg kjøpte nå i høst....MEN der er selve stangemnet såpass bra at jeg kommer til å bytte kork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban : jeg svarer deg først.

Du har et godt innlegg med gode poenger og masse engasjement over her. Jeg er ikke uenig i det du skriver, bare så det er sagt.

Sånn jeg ser det er det to ting som trekker i samme gale retning.

Du har forbrukerne, som vil ha billigst mulige produkter, og du har leverandørene av fiskeutstyr, i denne sammenheng stenger, som skal tjene mest mulig på produktene de selger. (Jeg skriver leverandører da jeg ikke vil diskreditere noen merkenavn)

Forbruker leter etter høyest mulig kvalitet til lavest mulig pris, og leverandøren leter etter størst mulig profitt, høyest mulig oppnåelige pris og lavest mulige produksjonskostnader.

I dette tilfellet kan det se ut som noen har tatt en 'snarvei'

Det kan være hos produsent av håndtaket at det har skjedd, og det kan være på grunn av tøffe marginer på håndtak til leverandøren.

Eller det kan være at de ikke er interessert i å betale for god nok kvalitet, eller de som produserer rett og slett ikke har god nok kvalitetssikring, noe som gjenspeiler seg i prisen.

Sånn er det i de aller fleste bransjer.

I dette tilfellet så burde leverandøren skaffe bedre kvalitet på korken, og den nevnte korkring burde vært frasortert, for slike hull er lett å se.

Men dessverre kan det lett bli sånn, det er baksiden av medaljen til forbrukersamfunnet og kapitalismen.

Tidligere kjøpte jeg stenger til midt på treet pris, og fikk det jeg føler var stort sett akseptabel kvalitet i forhold til hva jeg betalte.

Men så begynte jeg etter hvert å kjøpe stenger i premiumsegmentet, og på flere av disse så var blandt annet korken av så laber kvalitet at jeg følte den på stengene i mellomsjiktet var bedre.

Da følte jeg meg skikkelig lurt, noe som førte til at jeg begynte å bygge, nettopp for å kunne bestemme kvaliteten i komponentene jeg setter på klingen.

Jeg mener ikke at kvaliteten skal være lik når jeg bygger, kontra en fabrikkbygget stang, men poenget var mer å få frem at slike grove hull i korken er lett å oppdage et eller annet sted i produksjonsprosessen, samt å promotere muligheten for å bygge selv. Da får man en helt annen kvalitet på ting.

Skriver en post til jeg så det ikke blir så langt.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls: Når vi først er inne på dette med håndtak og kork. Kork er jo et naturmateriale og før eller siden vil det jo være modent for utskifting. Det er jo ikke en komponent som uten videre kan byttes av hvem som helst uten litt grunnleggende kunnskaper

Kan du:

1. kort beskrive hvordan man bytter kork, både på stenger hvor bunndelen inneholder en eller flere stangringer og uten.

2. pris på å bytte kork, surre nye surringer osv (la oss anta at man beholder snellefestet)

Å bytte kork er enklest på stenger uten stangring på nederste delen. Man bør ha det på fra den smaleste siden, da jeg vil ha et korkhåndtak som ligger helt flush med klingen, uten noe mellomrom (det vil man få om man tar av snellefestet og monterer håndtaket 'bakfra')

Det enkleste er om man kan få varmet det nok, f.eks kokt det til epoxyen slipper. Om ikke det lar seg gjøre, så må man brekke det opp, eller skjære det av.

Går greit det også, men man må være litt forsiktig så man ikke skader klingen.

Er det stangring på, så ville jeg nok valgt å demontere denne, og surre den på nytt.

Det enkleste er å montere et nytt prefabrikert håndtak, men de har dårligere korkkvalitet enn om man dreier selv av flor grad kork.

Dreie selv blir jo det beste, men så spørs det hvor mye man har lyst til å legge ut på stanga også.

Pris er litt vanskelig å si noe om, for det vil avhenge veldig av hvilken løsning man går for.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten Truls beskriver er absolutt en måte å gjøre det og kanskje den vanligste-Vil du bevare "pynte surringene foran korken og slippe epoxy arbeidet. Går det an å dreie det opprinnelige grepet helt rundt med f.eks med en diameter på  f.eks 12  mm og sparkle ev groper og lage tilsvarende 12 mm hull i det nye korkkgrepet eller korkringene og lime det med vannfast snekkerlim. For oss som er vant til å surre og legge på epoxy på surringene selv, hadde jeg vel foretrukket Truls sin metode, men med våtslipepapir og en drill er det verdens enkleste sak å slipe og forme kork.Nå koster et korkgrep av bra kvalitet fort vekk 200-300 kr+

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håndterer ofte slike reprasjoner i butikk, eller så går de til broder Glenn. Seff fra et riktig synspunkt så ville det å pelle av en ring og surre på nytt og så montere et nytt korkhåndtak fra den "riktige" veien være det beste. 
Men igjen så blir dette et spørsmål om kostnad. Vi som surrer litt på egenhånd fikser dette lett. 
Men når hobby ikke lenger er hobby , men blir en jobb så begyner det å koste penger. Ikke alle har verken forutsetninger, eller lyst til å gjøre det selv heller.
Vår vanligste løsning er å felle inn korkringer. Gjort riktig er dette helt fullverdig. 
Er hele korken  bytteverdig så går vi ofte inn bakveien. Vi kan skjøte der det er mulig, og eller bytte hele greia.
Noen ganger elsker eier snellefeste så da gjør vi som Truls sier. Vi går på i front :) Noen ganger går snellefeste av uten problemer klar for gjennbruk, andre ganger ikke. Man må også ha nytt snellefeste.
Det blir alltid en vurderingssak utifra hva eier ønsker  opp mot kostnad :) + det uforutsigbare .
Som regel er det oftest snakk om slitasje i tommelområde, som Pål her oppe opplevde litt for tidlig +andre ting, da erstattes det ofte en ring eller to av kork , fordi eier har ofte slitt det så jævlig, og ønsker bare en ny funksjonell stang igjen. Korkkvalitet og generell utsende har ellers liten betydning for mange som fikser sine stenger hos oss, det går mest på funksjonalitet på stenger man har blitt glad i. 
Noen opplever også at reprasjon kontra kjøpe en ny til ca 1200-1500  . Seff med ræva kork ;) fører noe helt nytt til deres verden. 
Nå ble plutselig fluefiske/kasting lett kontra den gamle jeg var glad i. 
Jepp alt blir en vurderingsak. Jeg kan bare fortelle om mine erfaringer, hva som kan fikses, hva som ikke kan fikses(selv om alt kan fikses)
Alt som er reklamasjon og garanti blir seff overlevert levrandører som sjelden er vanskelige å ha med å gjøre. Faktisk ikke opplevd dette hvis reklamsjonsgrunnlaget er gyldig. 
Noen ganger handler det ofte om helt enkle ting også. En keramikk som har falt ut i nederste skytering osv osv , en knekt snakering osv osv. 
Dette igjen oppleves  i noen få tilfeller som dårlig stangring fra noen,  og slett arbeid fra levrandør.
Man smiler og håndterer det som best man kan, og man aksepterer at i denne verden er vi så forskjellige som man kan få blitt :) :) :) :) 


 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga er på vei tilbake til selger. Det ville overraske meg mye om den kommer tilbake  ;) Men jeg har en litt uggen følelse av at dette gjelder flere stenger fra samme produsent - og da er det på'n igjen. Forhåpentligvis tar jeg feil. Det håper jeg virkelig at jeg gjør.

 

Man skal iallefall tenke seg godt om før en kjøper stenger utenlands. Jeg har også en SAGE SLT med elendig kork. Den er riktignok noen år, men på Scott stengene mine har håndtakene alltid vært kjempebra selv etter flere års bruk. Videre har de fem delene på Sage stanga falt fra hverandre fra dag 1, og snellefestet gikk også i oppløsning. Om det var lurt å kjøpe stanga i USA? Nope.....Kjøper jeg en Sage stang igjen? Tvilsomt, selv om jeg nok i det tilfellet fikk et mandagsprodukt. 

Med de to nevnte merkene her er min erfaring stikk motsatt, men sånn er nå det. Har hatt flere titalls Sage stenger siden slutten på 80-tallet og har aldri hatt noen problemer med finish eller kvalitet. Har eid mange andre merker også, bla. det du nevner - stenger som nesten alle hadde et eller annet problem med finish, og/eller skjev klinge og sprukne hunnholker. Sage har gått over til 1/4" ringer, da det er lettere å finne topp flor kvalitet i mindre ringer. Sjekk dagens Sage håndtak og du se hva jeg mener.

SLT'en din har livstidsgaranti, selv om den er kjøpt i USA. De fikser stenger som er opp til 30 år gamle, så det er bare å sende den inn. (Puttet du den i tuben våt kanskje? Spiller ingen rolle, garantien gjelder)

 

Akkurat som det finnes forskjellig kvalitet på kork så er det stor kvalitetsforskjell på korkfyll. Generelt så får du stort sett det du betaler for. Både i kork og andre ting på stanga, inkludert klinge.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper aldri stenger på nettet, alltid i butikk, da ser og føler du hva du får.

Det er viktig å støtte lokalhandelen!

Men det er klart, nå er jeg over femti og har jobba hardt hele livet...da behøver man ikke å tenke på å spare småpenger når nytt utstyr skal kjøpes, derfor styrer jeg unna den upersonlige netthandelen når det gjelder viktige ting som stenger og sneller.

 

Sportsfiskebutikkene legges ned rundt oss og her i hovedstaden er det nesten ingen igjen.

Bruk penga deres hos dem som fremdeles holder huet over vannet, i morgen kan det være for seint.

 

Kjøpe stenger "ufølt og usett" på nettet fra USA?

That`ll be the day...

 

Kjell G.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid hyggelig å kunne kjøpe lokalt Kjell, men da må butikken ha varen på lager. Akkurat i dette tilfellet var jeg på vei ut døra for å kjøpe stanga lokalt. Sjekka nettbutikken ti minutter før jeg skulle ut døra for å være helt sikker på at jeg ikke reiste forgjeves. Det var en klokt trekk, for stanga var midlertidig utsolgt. Da valgte jeg å handle på nett. Det har ikke noe med pris å gjøre.

 

Poenget med denne posten er at det er mye dårlig kork. Det er ikke uten videre lett å avdekke dårlig håndtak. Det avdekkes gjerne etter litt bruk (dog er det uvanlig at håndtaket svikter etter bare fire fisketurer). Derfor synes jeg det er greit at vi som forbrukere får en påminnelse på at det er legitimt å reklamere på dette. Det er jo hovedhensikten med dette forumet; å dele erfaringer.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål ! Kjenner meg ikke igjen av din opplevelse med Sage SLT ! Jeg har 2 stenger av den modellen , begge har flott kork ! Har kun hatt en Sage FLI som hadde dårlig kork akkurat der du holder tommelen oppe på håndtaket der ble det en liten grop ! Ellers har jeg bare godt å si om sage sine stenger som jeg har ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...