Gå til innhold

Jarles harrboks


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund hatt i tankene å binde opp en egen liten boks for kosefiske etter harr. Nå vet jeg i allefall om en totning som ser på dette med meget skrått blikk, men når høsten kommer og man fortsatt har ei ledig helg til fiske, så er det harren som er fokus (ørreten er freda).

 

Det ligger litt tanker bak denne boksen. For det første vil jeg ha små, godterilignende fluer for harr i elv. De skal være holdbare og tåle flere fisk. De skal ikke inneholde cdc, da vil jeg heller bruke hackle. De skal være ukompliserte, og trenger ikke være imitasjoner. Dette har jeg andre bokser til (som selvfølgelig også blir med i ryggsekken i backup). 

 

Nå driver jeg for tiden å pusler med denne boksen, og jeg tenkte at de som vil kan følge utviklinga her. Jeg er verken noen proff fluebinder eller fotograf, men i denne tråden kommer jeg til å poste inneholdet i koseboksen som inneholder 12 rom.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første flua blir jo selvfølgelig Red Tag. Flua har fulgt meg fra jeg begynte å binde fluer, og fanger fortsatt både ørret og harr. Den eneste moderniseringen jeg gjør nå er at jeg binder hacklet over hele flua, palmerstyle, og klipper under.

 

TMC 102y #17

 

post-4201-0-01676200-1479907488_thumb.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å ha noen små svarte fallskjermfluer hvor man kun endrer fargen på vingen - slik at vrient høstlys kan være overkommelig. Jeg er iallefall altfor treg til å lage slike fluer med sorte, hvite, lakserosa og evt chartreuse vinger (jeg vet at jeg gjentar meg selv her...).

 

Ja man lærer aldri! Jeg har også stort sett vinger på fallskjermfluer i fargen dun eller dark dun. Man tror man kommer til å se de, men i visse situasjoner så er det umulig å se. Dessvere finnes ikke rosa og chartreuse polygarn hjemme hos meg. Men du har et viktig poeng, og fargesterkt polygarn står herved oppført på ønskelista. Kanskje man kan tusje litt på vingen med vannfast tusj?

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste flue er Vera. Dette er ei flue som Erik Eikre har flere versjoner av på sin side. Har hatt fint harrfiske med denne. Kan etterligne vårfluer og alt og ingenting. Jeg fisker den tørt, men den skal kunne fiskes vått også. Palmerhackelet er klippt under.

 

TMC 102y #17

 

post-4201-0-51682100-1479915961_thumb.jpg

 

Edit: Huff da, der snek det seg med en mothake. Klyper ned disse

Endret av Jarle TL
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste flue har jeg ikke erfaring med, men det kan nesten ikke slå feil. Bare navnet "Grayling Steel Blue" høres lovende ut. Har troen på de små, orange hot-spotene og ribbing av gull. Påfugl har jo også en magisk effekt, så her er det mange komponenter som til sammen kan bli veldig bra.

 

Grayling Steel Blue på TMC 102y #17

 

post-4201-0-02078200-1479921497_thumb.jpg

Endret av Jarle TL
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rune!

Primært blir det tørrfluer (og en spider) i denne boksen, men skal jammen teste et par Red Tag tungstennymfer som du beskriver! Disse havner dog i nymfeboksen min.

 

Skal se om jeg ikke får tid i morgen til å binde opp et par slike nymfer! Fotobevis kommer senere :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ei flue som også har vært med lenge. Superpuppan har vel alle på dette forumet et forhold til. Jeg bruker den mindre og mindre på grunn av at den flyter så dypt uten at noe stikker opp. Dermed ser jeg den bare på kort distanse eller på veldig rolig overflate. Pluss at jeg synes andre typer fluer imiterer klekkende vårfluer bedre. Men fisken er ikke alltid enig i det, og i en dedikert harrboks så må den med.

 

TMC 102y #17

 

post-4201-0-22356000-1479933458_thumb.jpg  post-4201-0-70151500-1479933458_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt noen tanker om Glomma Spesial i boksen din. Jeg har i mange år brukt varianter i tre farger på denne flua, nemlig rød/grønn i skikkelig solskinn, rød/fiolett i gråvær, og grønn/fiolett mer i vekslende vær med skyer, noe mer sol og mørkere igjen. Har også snudd fargene uten at jeg kan si at den ene er bedre enn den andre. Tidligere har jeg brukt de i 14 - 16, men etter dryppet jeg hadde i 2009 er det bare størrelse 14.

 

Magne Fjellstad 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Truls og Morten! Gøy å dele med litt respons!

 

Magne, jeg har lenge hatt lyst til å binde Glomma Spesial, da jeg har hørt at denne kan være skikkelig effektiv på harren. Etter å ha søkt litt på nettet så jeg at du har skrevet litt om denne flua tidligere. Men binder du denne med meget slank kropp og sparsomt hønehackle? Som en såkalt spiderflue? Eller med litt tjukkere kropp og mer fyldig hackle, som en mer tradisjonell våtflue?

 

Og de fargekombinasjonene du nevner til ulike forhold: er kroppen todelt, med en farge bak og en lengre fram? Eller inneholder kroppsmaterialet du bruker de to fargene, slik at kroppen får sjatteringer hele veien fram mot hackelet?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sjukt egentlig at harren liker farger som er vanskelig å finne naturlig hos insektene. Har også hørt at lilla skal være en het farge. For meg så holder det med en tag eller en hotspot i en så utagerende farge. Men aldri si aldri! Skal teste Glomma Spesial, og den kan jo ha ganske flotte farger i seg!

 

Her kommer neste flue ut, en adskillig mer nøytral flue i mer jordnære farger. Drar ikke på fisketur uten denne. Dyret ble jeg kjent med når jeg søkte litt etter gode tørrfluer for ei elv som renner litt nord for Elverum, og som renner ut i Glomma (elva behøver ikke promoteres mer synes jeg). En fantastisk flue som kan bindes i flere fargekombinasjoner. Min forrige ørretrekord og inneværende største harr fanget jeg på denne. Jeg bruker mest naturlig gråbrunt hjortehår, brunoliven polyamid dubbing fra Staffan og brunt hackle.

 

Lettdresset Dyret på en TMC 102y #17

 

post-4201-0-62236800-1479987666_thumb.jpg

 

Samtlige palmerhacklede fluer pleier jeg å hackle fra krokøyet og bakover. Synes fibrene legger seg penest litt bakover på denne måten. Bindetråden henger da ved krokbøyen. Jeg passer på å tvinne bindetråden før jeg avslutter hackelet lengst bak og ribber meg gjennom hackelet fram til krokøyet. Tvunnet tråd innbiller jeg meg at blir litt tynnere og ikke binder ned så mange hacklefibrer,

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme flua bruker jeg mye på kvelden. Men har de siste åra eksprimentert med mørkere varianter, med hell. Vet faktisk ikke om fargenyanser spiller så stor rolle når mørket trenger seg på, men profilen i flua kan ha mer betydning. Derfor får den neste flua en plass i boksen. En mer biffy vårflueklekker (eller hva enn det er fisken ser i flua :-)

 

Dyret, svart version, TMC102y #17

 

post-4201-0-19565800-1479988652_thumb.jpg

 

Tidlig i høst var jeg i overnevnte elv og fiska. Det blåste kaldt i fra nord alle fire dagene jeg hadde til disposisjon, det var klart vær og fisket var begredlig. Men vi fikk en kort, intensiv periode med vakaktivitet hver kveld, som varte rundt en halvtime. Deretter dabbet det av og ble dødt igjen. På denne halvtimen klekket det vårfluer. Jeg hadde bra fiske med en mørk Dyret, selv om det denne gangen var ørreten som var i siget. Hadde på en ørret som jeg misstenker var meget stor som bare dro ut løslina på 1,5 sekunder. Løslina fikk dermed en vipp, og la seg over snella på en måte som låste spolen. "Snert" sa det, så sto jeg der med lang nese. Største jeg har hatt på i den elva. Fikk trøstepremie noen minutter senere da, en ørret på 8 hg.

 

post-4201-0-13828400-1479989065_thumb.jpg

 

Nå handler denne tråden om harrfluer, og det må sies at jeg fanget fin harr på flua også :-)

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd. Dine harrfluer minner mye om mine egne. Her er en jeg testet for første gang i år, og som jeg fikk inspirasjon til å binde da jeg i vinter satt og kikket på noen sjø ørret fluer (fisker ikke SØ selv).

 

Flua har fungert godt for meg i høst, og kommer til å inngå i standard reportoaret framover. Bindebeskrivelse på denne finner du her

 

0F5R1367-Edit_zpstmgovccs.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt en PM til Jarle, hvor jeg nevner at da jeg leste om Glomma Spesial begynte jeg å eksperimentere med forskjellige fargekombinasjoner og etter en tur til en broderiforretning på Hamar, jobbet der da,hadde jeg 42 forskjellige kombinasjoner, deriblant noen rosa med forskjellige andre farger, men fant ut at de tre kombinasjonene jeg nevnte ovenfor funket best for meg.

 

Og et lite tips til dere som har problemer med å få tak i forskjellige farger til en fluekropp, ta en tur til en broderiforretning og se hva de har der. Jeg antar at det venter noen overraskelser.

 

Magne Fjellstad.

Endret av Magne Fjellstad
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var kul Kjell! Ser nesten transparent ut!? Kan tenke meg at den fungerer som både litt av hvert! Myggklekker, døgnflueklekker, liten vårflueklekker eller til og med et druknet landinsekt! Takk for at du deler!

 

Takk for PM Magne. Mange gode tips jeg fikk for å skaffe finfnt kroppsmateriale med det lille ekstra i! Jeg tar gjerne en prat en gang om Glomma Spesial!

 

Her kommer neste flue til harrboksen. Jeg behøvde i allefall en skikkelig døgnflueimitasjon i boksen. Da ville jeg ha en som kan imitere litt forskjellige arter, og valget falt på en parachute Adams. Jeg har endel erfaring med parachute døgnfluer, men Adams har jeg aldri bundet. Ser for meg at gråfargen i flua kan imitere flere av de små artene, f.eks Baetis. Flua er jo langt i fra bundet etter originalmønsteret (det har vel vertikalhackle), men jeg har i allefall blandet brunt og grizzly hackle. Ble sånn passelig fornøyd, men synes dobbelt hackle lett blir for buskete. Normalt bruker jeg langt færre tørn med hackle rundt vingen. Og i haletrådene har jeg brukt CdL isteden for brune og grizzly hacklefibrer.

 

Nuvel; Adams bundet parachute på TMC 102y #17

 

post-4201-0-51581800-1480005357_thumb.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer Jarle. Hva med en liten nymfevariant av Red Tag?

Jeg har bundet den med rosa tag i stedet og hackle av naturlig mørk grå cdc spunnet. Bytt evt. ut CDC med hønehackle, rapphøne i f.eks svart, grouse..

Tungsten bead og kurvet krok ala TMC 2457.

 

Var det noe slikt du tenkte på Rune? Her har jeg bundet en testnymfe i Red Tag variant med rosa icedubbing i halen, påfugl herl i kropp, rapphøne hackle og tungsten hode gull, med litt bly under. Kroken er en Hends 510BL #14. Hadde sikkert gjordt seg i mindre størrelse!

 

post-4201-0-41729500-1480079170_thumb.jpg

Endret av Jarle TL
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste flue ut er Klinkhammer. Dette er ei flue jeg liker godt! Visse profiler bruker nesten bare denne flua og sverger til en svart utgave langt oppe i nord. Jeg bruker den mest som vårflueklekker, men jeg har også tynne varianter som døgnflueklekker. For døgnflueklekkern bruker jeg biot i kroppen, litt bling i halen og meget sparsomt med hackle rundt vingeposten. Selv foretrekker jeg polygarn som vingepost på Klinkhammer. Vet at det brukes foam, men dette synes jeg er vanskelig å få pent.

 

Når jeg fisker med buzzer så bruker jeg  ofte en Klinkhammer som tørrflueindikator. Da som klekkende mygg i størrelse 14 eller 16. Kjører ribba påfuglquill i kropp og et tynt dubbet thorax og 3 runder grizzly hackle, Men tilbake til flua under; lys oliven kropp (UNI garn) og mørk thorax (påfugl herl) gir en fin effekt i vannskorpa og harren er glad i denne flua. 

 

Klinkhammer på TMC 2488 #16

 

post-4201-0-71211000-1480074957_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte må også med. Her har jeg brukt dubbing i kroppen, og igjen så er den mørkere utgaven litt kraftigere enn den lyse. Dette inbiller jeg meg at kan ha positiv effekt i skumringen, da flua vil gi en større siluett mot himmelen. Denne fiskes da som en ren vårflueklekker, dead drift. Dubbingen er en ferdigkjøpt blanding som heter Whitlock's SLF Dubbing. Den inneholder bittelitt flash. Thorax er fortsatt påfuglherl. Jeg har valgt å beholde vingen på mine Klinkhammere, men de kan kuttes ganske korte om man foretrekker det. Selv om vingen ser veldig lys ut på bildet, så er den altså grå.

 

TMC 2488 #16

 

post-4201-0-41046800-1480076016_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noe slikt du tenkte på Rune? Her har jeg bundet en testnymfe i Red Tag variant med rosa icedubbing i halen, påfugl herl i kropp, rapphøne hackle og tungsten hode gull, med litt bly under. Kroken er en Hends 510BL #14. Hadde sikkert gjordt seg i mindre størrelse!

 

attachicon.gifP1000847_zpsrgb5ur2a.jpg

Jepp du er inne på noe der ja. Den jeg har med cdchackle blir litt mer glissen da og hackelet blir ikke så fremtredende. Men den flua fungerer garantert. Kan sikkert lage en med mørkt hønehackle også hvis du har. Str. 14 er da ikke stort. Kjenner ikke kroken din men kanskje den er i nærheten av en TMC 2487 str. 12 og den har jeg brukt mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...