Gå til innhold

Jarles harrboks


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Selv om jeg aldri har sett en harr i hele mitt liv, er dette min nye favoritt-tråd. Flotte greier Jarle.

 

Helt enig! 

Kjenner at jeg også kunne tenkt meg en tilsvarende tråd med daglig knask som legges ut, for ørreten også. Nesten som en slags julekalender.  Gøy å se hva andre har i boksene (Nb ikke buksene) sine  angel

Og det som da er ekstra kult er når det dukker opp fluer som ikke nødvendigvis ligner på et byttedyr som finnes i habitatet, men gjerne fluer som er litt "way-out", og som rett og slett fisker påfallende godt, på uforklarlig vis  :)

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp du er inne på noe der ja. Den jeg har med cdchackle blir litt mer glissen da og hackelet blir ikke så fremtredende. Men den flua fungerer garantert. Kan sikkert lage en med mørkt hønehackle også hvis du har. Str. 14 er da ikke stort. Kjenner ikke kroken din men kanskje den er i nærheten av en TMC 2487 str. 12 og den har jeg brukt mest.

 

Har lagt til et litt bedre bilde nå. Joda hackelet ble fremtredende, selv om det er sparsomt. Hends-kroken er ikke så langt unna TMC 2487 i størrelse. Jeg tror også at den nymfa kommer til å fiske!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg aldri har sett en harr i hele mitt liv, er dette min nye favoritt-tråd. Flotte greier Jarle.

 

Takk for det! Gøy om det kan inspirere! Harren er som ørret, bare litt mer lettlurt og litt slappere :-) På den andre siden kan den være skikkelig sær og vanskelig. Spennende spoortsfisk!

Helt enig! 

Kjenner at jeg også kunne tenkt meg en tilsvarende tråd med daglig knask som legges ut, for ørreten også. Nesten som en slags julekalender.  Gøy å se hva andre har i boksene (Nb ikke buksene) sine  angel

Og det som da er ekstra kult er når det dukker opp fluer som ikke nødvendigvis ligner på et byttedyr som finnes i habitatet, men gjerne fluer som er litt "way-out", og som rett og slett fisker påfallende godt, på uforklarlig vis  :)

 

Takk for det Jan Ingvar! Jeg synes fluebinding er en fin hobby på denne tiden av året. Inspirasjonstrådene her på forumet har jo masse godbiter som er verdt å bla igjennom (atter en gang)! Flueknask på en fredagskveld! Blir det bedre?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er:

fredag,

unga sover,

setter meg ved kjøkkenbordet,

koker Zoega kaffe (type grønn),

lør inn en snus,

setter på litt musikk - og binder.

(EDIT: glemte denne - og kona ser på ett eller annet reality i stua, typisk unge mødre eller fødeavdelingen ett-eller-annet ppcrazyeyes )

 

Djeeez, da skal det noe til å toppe den altså, det bare sier jeg! <<l  

 

Og har man da i tillegg tilgang på pene bilder/bindebeskrivelser fra forumet, så må man bare smile over egen eksistens. Til helvete med all verdens bekymringer i nuet!!!

Så keep up the good work Jarle TL, og dere andre også som legger ut bilder og gjør dere flid med presentasjonsfluene. 

 

God helg!!

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med Olav - en artig og fin tråd om harrfluer, så morsomt dette, Jarle  <<l

La deg ikke vippe av pinnen av de såkalte harr-haterne, for det er stort sett folk som bare får småharr i Gudbrandsdalslågen og slike elver  :D Nei, harren kan være en skikkelig morsom og spennende fisk, og jeg unner alle å komme til den erkjennelsen en gang i fluefiskelivet sitt. Du har åpenbart gjort det, så jeg liker dette  <<l  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen dårlige bilder i all hast på morgenen av Glomma Spesial, samt "tannlegen" bundet av min svenske petri bror fra Skøvde.  Kroppsmateriale til denne er KOFFERDAM, noe du bør snakke med din tannlege om ved neste besøk.

 

Ble noe feil med bildene, gjør et nytt forsøk. Ser ut til at det ordnet seg.

 

Magne Fjellstad

post-1668-0-03533400-1480155771_thumb.jpg

post-1668-0-31007000-1480155870_thumb.jpg

post-1668-0-11434300-1480155907_thumb.jpg

post-1668-0-33944800-1480155993_thumb.jpg

post-1668-0-40739800-1480156062_thumb.jpg

post-1668-0-61174500-1480156238_thumb.jpg

post-1668-0-31102400-1480156277_thumb.jpg

post-1668-0-82565500-1480156319_thumb.jpg

post-1668-0-01440200-1480156369_thumb.jpg

post-1668-0-80686800-1480157050_thumb.jpg

post-1668-0-41280400-1480157065_thumb.jpg

Endret av Magne Fjellstad
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tråd og fine fluer, Jarle! Du fikk til og med meg en tur inn på knyterommet, og da inspirerer du godt  <<l

 

Takk for det Olav! Godt å høre at du er igang!

 

Ja, enig med Olav - en artig og fin tråd om harrfluer, så morsomt dette, Jarle  <<l

La deg ikke vippe av pinnen av de såkalte harr-haterne, for det er stort sett folk som bare får småharr i Gudbrandsdalslågen og slike elver  :D Nei, harren kan være en skikkelig morsom og spennende fisk, og jeg unner alle å komme til den erkjennelsen en gang i fluefiskelivet sitt. Du har åpenbart gjort det, så jeg liker dette  <<l  <<l

 

Takk André! Det med skråblikk på harrfiske var komisk ment altså. Selv synes jeg det er litt gøy med harselas og diskusjon om harrfiske. Jeg har møtt folk som virkelig ikke vil ha harr, men de er det nok få av. I Sverige anses harren som likeverdig med ørreten, og vies mer oppmerksomhet på sosiale medier. Og jeg mener jeg har sett videobevis for at til og med ørretelskende totninger gleder seg over harrfiske på høsten :-) Håper ikke Lars blir støtt over dette altså, det er ment med glimt i øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer Magne! Nå fikk jeg virkelig se hvordan du binder disse! Skal nok klare å få surra sammen noe som ligner litt. Må bare få tak i et egnet kroppsmateriale først! Fargekombinasjonene er spennende. Jeg kommer til å følge dine anbefalinger når jeg binder disse. Takk for at du deler med deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er turen kommet for å bryte litt med prinsippet for harrboksens fluer. Jeg nevnte at jeg ikke vil ha cdc i fluene som skal i boksen. Det er fordi jeg vil ha bruksfluer som krever lite vedlikehold, selv etter fanget fisk. Men det er et par fluer som bare må med i boksen, hvor cdc er nøkkelen til fluas effektivitet.

 

Cdc&Elk er ei flue jeg tidligere ikke likte noe særlig. Jeg syntes den var stygg med det lille hjortehårshodet, sprikete fibrer og hadde ikke troen på den. Det krevde sterk overbevisning fra fiskekompisen før den ble knytt på. Men etter å ha fisket med den to sesonger, så har jeg fått et helt annet syn på den.

 

Her er en harr som har fått hard medfart under gytinga på vårparten:

 

post-4201-0-30869400-1480165101_thumb.jpg

 

Og en til på samme flua:

 

post-4201-0-80762600-1480163813_thumb.jpg

 

I dag binder jeg den i mindre størrelser. Jeg tror den skal imitere klekkende vårfluer, men den kan sikkert like gjerne imitere fullvoksne som akkurat har klekket og driver med strømmen. Usikker på om flua originalt bruker elghår, men jeg bruker utelukkende hjortehår. Jeg binder den ellers som originalen, og jeg bruker alle cdc-fibrene i fjæra. De som eventuelt er igjen på fjærstammen når kroppen er ferdigtvunnet, de drar jeg opp og bakover og danner dermed en ytterst sparsommelig undervinge. På denne flua bruker jeg bare naturlige materialer med naturlige farger. Hjortehåret kan være litt vrient å få til å ligge oppå kroken uten at det drar seg rundt. Hjortehårsbunten tilpasses kroken og stackes. Mål til vingelengden og bruk en ganske sterk tråd. Legg to løse runder bindetråd rundt hjortehårsbunten og hold vingen fast med venstre hånd mens bindetråden strammes til hårene reiser seg, og slutter å reise seg. Når hårene ikke reiser seg mer, da behøver man ikke stramme mer.

 

Cdc&Elk på TMC 102y #17

 

post-4201-0-70577100-1480163814_thumb.jpg

Endret av Jarle TL
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-fly er en meget enkel flue som kan imitere så mangt, bare man tilpasser størrelse, form og farge. Mange binder den kanskje med svart kropp og naturgrå cdc-vinge. Denne versjonen kan for eksempel imitere fjærmygg, små vårfluer, en klekkende, mørk døgnflue eller noe annet godt som har falt ned på elvas overflate.

 

Under baetis-klekkinger utpå høsten, når de virkelig små døgnfluene dukker opp, kan denne flua redde dagen. Med sin lave profil, og med mørk oliven kropp, så etterligner den fint en klekkende døgnflue. Har sett noen varianter av F-fly med haletråder, men ikke testet dette selv.

 

Jeg binder mine F-fly som "improved" utgave. Det betyr at jeg binder inn vingen framover, klipper av cdc-fjærenes tjukkeste ende, men lar et par milimeter være igjen. Deretter bretter jeg vingefjærene tilbake over den avklippede stumpen, og binder på plass. Med denne teknikken så holder vingefjæra seg litt høyere, og legger seg ikke under fluekroppen.

 

Jeg binder bare små F-fly, fra størrelse 18 og nedover. Men flua er sikkert finfin i større størrelser også!

 

F-fly på TMC 102y #19, en svart og en oliven

 

post-4201-0-71340000-1480183019_thumb.jpg      post-4201-0-01167800-1480183020_thumb.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen kommet for de siste fluene som får plass i boksen for denne gang. Dette er for meg helt nye fluer å binde og fiske med. Spiders har lange tradisjoner, helt tilbake til 1800-tallet i England. De karakteriseres av tynne, korte kropper og stort, men tynnt, mykt hackle. De fiskes som en vanlig våtflue, eller kanskje aller helst dead drift rett under vannoverflata. Dette er fluer som virkelig kan etterligne alt og ingenting. Små nymfer, fjærmygg, døgnfluecripples, døde døgnfluer, klekkende vårfluer osv.

 

Her har jeg gjort noen forsøk på spiders, og jeg har brukt de materialene jeg hadde liggende. Mange av de originale har silketråd i kroppen, men der er ikke jeg helt enda. Hackel i disse fluene er en liten tålmodighetsprøve, men bra kvalitet på materialene og godt forarbeid med fjæra underletter surringa mye. På bildet vises et rapphøneskinn av meget god kvalitet som jeg kjøpte av en trivelig engelskmann. Videre ses to billige hønenakker i svart og brunt og til høyre en hønenakke i fin kvalitet i fargen ginger fra Wapsi. Rapphøne er desidert lettest å få pent synes jeg, men tåler minst. 

 

post-4201-0-99304800-1480249594_thumb.jpg

 

Første spiderflue er en Partridge and Orange på TMC 100 #16. Orange bindetråd og rapphønehackle. Jeg har renset vekk fibrene på ene siden av fjæra for å få hacklet meget tynndresset:

 

post-4201-0-01155100-1480248777_thumb.jpg

 

En variant av Black Spider på TMC 100 #16. Bindetråd og sølvribb i kropp med svart hønehackle:

 

post-4201-0-71625400-1480248776_thumb.jpg

 

Så en Black and Peacock på TMC 100 #16. Påfuglherl ribba med svart bindetråd og svart hønehackle:

 

post-4201-0-52882800-1480248777_thumb.jpg

 

Og til slutt en egen kreasjon som har March Brown som idol. TMC 100 #16. Ekorndubbing med kobberribbing og ginger hønehackle som jeg har ribbet for fibrer på ene siden:

 

post-4201-0-32856700-1480248777_thumb.jpg

 

Disse fluene, såkalte spiders, eller soft hackles, gleder jeg meg skikkelig til å prøve! Jeg har troen på dem når f.eks fisken er oppe å vaker uten å bryte overflata. Jeg har ikke fortynget mine, men heller brukt TMC 100 som er litt kraftigere enn TMC 102y som jeg har brukt på de fleste av tørrfluene i boksen.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette lille prosjektet ville jeg vise fram innholdet i min flueboks for kosefiske etter harr. Jeg glemte kanskje å nevne at fokuset blir på tørre fluer. Poenget er at boksen ved rette forhold skal kunne puttes i en liten lomme, og utstyret skal være på et minimum. I tillegg så kan jo for eks myggboksen, døgnflueboksen, vårflueboksen og ikke minst nymfeboksen ligge klar i ryggsekken hvis det viser seg at harren er selektiv på noe som ikke går å imitere med innholdet i harrboksen.

 

Alle fluene ble bundet relativt små. Dette er fordi insektene generelt er små på høsten når denne boksen er tiltenkt. I tillegg så liker jeg utfordringen med å binde på litt mindre kroker (ikke at #17 er så ekstremt da). Boksen er av merket Myran som jeg har blitt veldig glad i. Solid, liten og billig. Og her er den ferdige boksen!

 

post-4201-0-01368900-1480270199_thumb.jpg

Endret av Jarle TL
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...