Gå til innhold

Litt reverse engineering nybegynnerhjelp


Jan Skundberg

Anbefalte innlegg

Hei.

Kan dere hjelpe meg med å identifisere materialene på denne? Det er jo ikke kritisk at jeg bruker det samme, men allikevel.

Det kan se ut som det er to hønefjær i hackelet: en brun og en grizzly eller sort. Muligens er det litt dubbing under. Er det hvit geit i vingen? Ser ikke ut som hjortehale. Og halen har jeg tett og slett ikke snøring på selv om de ser veldig særegne ut. Det kan også se ut som om vingen er bundet inn i to omganger.

Anyone?

0de996ce0120a5afc87b67f522fdcfde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pål ref vingen. Men halen lurer jeg på om er grevling. Er fibrene i halen litt stive?

Tror du har rett Kjell. Jeg så flua via mobilen når jeg svarte. Jeg skal sjekke inne på fluebinderrommet i kveld, så har vi nok svaret. 

 

Har du bare bilde av flua Jan, eller har du flua liggende? Det virker litt rart om hackelet skal være høne.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den dessverre ikke. Det er en amerikansk kreasjon en kollega fikk med seg hjem etter å ha tatt en 3-kilos ørret på den. Han har sluttet så jeg får hverken tak i han eller flua. Bundet av guiden han var med.

Uansett - jeg har også gjort litt hackle-research i mellomtiden og får heller ikke høne-teorien til å stemme helt. Lurer på om det kan være hår spunnet i løkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de tre forslagene kan være riktig. Man må nesten vite hvilken modell og størrelse det er på kroken for å komme videre. Da kan man måle halen, de lyse spissene, og få et inntrykk av tykkelsen på hårene. 

 

Jeg trodde jeg fortsatt hadde en bit woodchuck liggende - men det hadde jeg ikke. På side 131 i førsteutgaven av "Flugbinding på mit sätt" ser man woodchuck. Når det gjelder fluebinding føler at jeg har en del felles med Atle Grønn innen sjakken: Husker godt alt som har med fluer å gjøre, glemmer stort sett alt annet. Jeg mener å huske at woodchuck er tykkere enn både grevling og ekorn. Så jeg holder en ørliten knapp på woodchuck fortsatt - med alle tenkelige forbehold.

 

Blir ganske nerdete dette her. Morsomt at du faktisk viser interesse / respekt for originalen. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være originalen eller inspirasjonen til fluen din Jan; https://donbastianwetflies.com/2012/06/26/delaware-adams-wulff/

 

Vingen er nok ikke bundet inn i to omganger. Men utførelsen er nok litt tvilsom. Vi snakker jo ikke om noen skjønnhet her - hvilket du heller ikke har påstått  :)

 

Et par tips om en skal lage slike vinger:

 

Skal du binde slike vinger på krok str. 12 / 14 og mindre - vurder kalv kroppshår. De er ikke like krusete og dermed enklere å stable.

 

Bruker du kalvehale (noe jeg ville gjort på krok 10 og større) så må du se til at du har en hale som ikke har altfor krøllete hår. Om du deler inn en kalvehale i fem, så er det seksjon 2 og 3 fra bunnen som er av interesse.

For for å unngå å stacke hull i fluebinderbordet bør du vaske halen. Gi den en omgang varmt vann og zalo for å avfette. Skyll godt. Deretter shampo, skyll og til slutt balsam. Skyll så ut alle såpe og balsamrester. Legg et håndkle tredobbelt på gulvet, plasser halen på håndkle, brett det over og stå på halen for å presse ut vannet. Tørk halen med hårføner. Hele jobben er gjort på få minutter og er vel investert tid.

De som evt binder fluer med amerikanske ekornhaler kan gjerne forsøke det samme. På ekornhaler er det umiddelbare resultatet nesten sjokkerende. De blir tre ganger så store. Men det er ikke like kritisk med en slik vask på ekorn som på kalv. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å lukke nettleseren hvor jeg hadde googlet meg frem til Delaware Adams Wulff. Før jeg kryssa den ut så scrolla jeg litt nedover. Den var jeg heldig med. Det er woodchuck - nå er jeg helt sikker; http://www.midhudsontu.com/flypatternarchive.html(man må scrolle seg en del ned til Ausable Wulff). 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...