Gå til innhold

Oppheng/ tandem rigg til sjøørretfiske


Daniel Løvheim

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt en del og ikke funnet en tråd som tar for seg dette grundig. Jeg har ikke så mange år på baken med sø fiske og lurer på hvordan dere med litt mer erfaring tenker når og hvis dere fisker med oppheng/tandem?

 

- For det første, hva er beste måten å feste inn opphenget på for å unngå krøll, men samtidig gi oppheng fluen nok liv i vannet?

 

- Når er det å foretrekke å bruke oppheng? Er det i spesielle situasjoner, og/eller under visse forhold?

 

- Hvilket set-up er folks anbefalinger? Dette avhenger nok fra sted til sted, og dag til dag, men greit å høre hvordan folk tenker rundt dette.

 

- Gir det mer fisk enn med bare en flue?

 

 

Håper på gode tips og triks som flere enn meg kan ha glede av ;-)

 

 

 

 

Daniel

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så gidder jeg ikke styre med flere fluer.

Jeg vil ha det enkelt, problemfritt og med minst mulig styr når jeg fisker, da vil jeg ikke ha fluer som hekter seg i hverandre osv.

Om du skal prøve så kan du lage en kirurgknute og bruke den ene stumpen til å henge en opphenger i, eller en mikroring hvor du fester både spiss og opphenger.

Mange som fisker med sluk bruker opphenger foran, og får ofte på flua foran. Påstanden er at det blir et konkurranseinstinkt om å ta byttet (opphengeren) først. Vet ikke om det er noe i dette.

Jeg føler jeg har mer å hente på å kaste taktisk, finne byttedyrene og fiske over områder for å finne aktivt beitende fisk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes mye i Danmark - og ikke bare blant bombarda-fiskerne. Jeg så en ganske grundig gjennomgang av temaet på en dansk nettside og da ble opphengerflua festet i en tamp på 0,35 / 0,32. Etter hva jeg forstod er det mange som alltid fisker med en opphenger. 

 

De er en ganske interessant metode du belyser ved å starte tråden. Det er tidvis effektivt med en opphengerflue foran sluken som Truls nevner. 

 

Om jeg finner igjen den danske siden skal jeg lenke til den.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest tall på ca 70 prosent FANGST på opphenger i dansk blad(fisk og fri). Så opphenger har det nok noe for seg. I samme artikkel var det vel i lignende  prosenter med uv kontra normale materialer på flue.

I den danske Sjøørret film serien belyser vel noen av de fiskerne der også dette.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig nordafor, i Nordland, Troms osv er en liten opphenger/loppe/reke/mysis vanlig og ofte effektiv bruk, da det er mye følgere etter sluk eller streamer... Gjerne kobla til krokbøyen og en 35 til 50 cm bak, med selvfølgelig litt tynnere fluor enn sjølve hovespissen mot "streamer", så man slipper å miste alt ved eventuell kjøring og actionfylt drama.  <<l

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes mye i Danmark - og ikke bare blant bombarda-fiskerne. Jeg så en ganske grundig gjennomgang av temaet på en dansk nettside og da ble opphengerflua festet i en tamp på 0,35 / 0,32. Etter hva jeg forstod er det mange som alltid fisker med en opphenger. 

 

De er en ganske interessant metode du belyser ved å starte tråden. Det er tidvis effektivt med en opphengerflue foran sluken som Truls nevner. 

 

Om jeg finner igjen den danske siden skal jeg lenke til den.

 

Det hadde vært veldig interessant å lest den artikkelen Pål, håper du finner den.

 

70% fangst på oppheng er ho ganske heftig, så jeg ser absolutt verdien av å prøve dette om det har noen rot i virkeligheten. Ellers er jeg tilbøyelig med å være enig med Truls om at jeg ikke har tatt meg bryet av den enkle grunn at det er veldig enkelt å fiske med bare den ene fluen, og sjanse for krøll er mindre. Har da tatt fisk selvom ;)

Men frister likevell å eksperimentere litt med oppheng og type fluer i kombinasjon for å se om det gir merkbare utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte brukt en liten reke eller loppe etterfulgt av en fiskeimitasjon med tanke på konkurranseinstinkt-teorien som er nevnt ovenfor. Har ofte gitt fisk på opphengeren når det har vært mye følgefisk.. Det har dog ikke skjedd så ofte at det kan trekkes noen konklusjoner, men noe å ha i bakhodet. Det er jo det som er litt gøy med fluefiske at det ikke finnes mange absolutte sannheter..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...