Gå til innhold

Forby fluefiske i Oslofjorden!


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Man kommer borti endel spesielle meninger når man prøver å lufte ideen om verneområde i fjorden. Kun fiske med stang,håndsnøre eller teiner føler noen som et overgrep. De vil ha alt som i dag enten det gjelder garn,trål eller not. I følge dem er det andre faktorer som gjør at fisken er borte. Til og med de som kaller seg marinreparatørene vil beholde dagens forvaltning som favoriserer noen få personer på bekostning av det store flertallet (fellesskapet). At de samtidig gir inntrykk av å tilhøre venstresiden gjør det hele, for meg, enda merkeligere og ulogisk. Pål Sverre Moe er garnfisker og vi ha fluefiskerne bort fra fjorden. Fluefiske hører ikke hjemme i saltvann og når de i tillegg er årsaken til at han og andre garnfiskere ikke lenger får fisk er saken klar. Argumenter om at vi ikke er så opptatt av torskefiske eller at vi enkelt kan sette den tilbake preller av. Traff på han siden " vi er de som sa nei til sprengningen i indre oslofjord....". I likhet med alle andre vil han ikke utdype hvorfor han mener at dagens fordeling er rettferdig. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig at han ønsker fluefiskerne vekk.

Vi er jo stadig i områder hvor det kan tenkes at man finner sjøørret, så da blir det ikke så lett å få satt garna helt inne i grunne områder.

De fleste fluefiskere reagerer også om de finner ulovlig satte garn, eller om de ser at det blir satt ulovlig.

Klart det er ubehagelig for disse å ha oss rundt på kysten...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Både indre Oslofjord og Drammensfjorden har et økende problem med områder som ikke har oksygen. Gift og mudder som er synderen..?

Litt skummelt å utelukke fritidsfiskerne synes jeg uten at jeg ser noe annen måte, men jeg er bekymret for at det betyr fritt frem for ulovlige garn osv. Baglimit, min og maxmål..? Ikke vet jeg, men streng kontroll og en eller annen form for vern må til. Yrkesfiske og trål ut. Men vil det hjelpe mot oksygenmangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at 1L silosaft kan ta knekken på oksygen i 5000L vann, her er det algeblomstring som starter når silosaften kommer i vannet som medfører fall i oksygen. Dette gjelder dog i ferskvann. Dersom slammet har tilsvarende effekt vil nok de nedre lag i fjorden slite. Dette er kun synsing fra min side, men når jeg fikk vite at dypvannsdeponiet kun var på ca 70 m ble jeg sjokkert. Trodde det dreide seg om 200m+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...