Gå til innhold

Ørretfiske i stri elv


Kim W

Anbefalte innlegg

Å fiske etter ørret i stri elv er noe jeg ønsker å bli bedre på, derfor lurer jeg på om det er noen her som driver mye med slikt fiske? Tenker på linevalg mtp synkegrader, kasting, driv, trekk, høyt, lavt, etc.. Hvordan angriper du en stri elv du ikke har fisket i før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei....

Har fisket mye i strie elver her vest. Både ørret, sø og laks. Et kanskje litt kjedelig, ullent og generelt svar/tips, men likevel det viktigste uavhengig av om jeg fisker tørt, vått eller bunnsubber er kontroll på snøre og fortom. Det innebærer som oftest å komme så nær spotten/fisken som mulig uten å skremme. Plassering for å kunne bruke kortest mulig line/fortom utenfor stangtuppen er pri.1 og det som avgjør kvaliteten på drivet, det være seg død drift, sving eller hva har du.

Spennende tema waffern....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan man lykkes med tørre attraktorfluer i stri strøm. Men det som gir best uttelling og er mest spennende er tungsteinsnymfer og nappidikator. Ut over det, så er nok det å lese elven langt viktigere enn selve fiskeutstyret.

 

Når du først er inne på temaet, så gjentar jeg meg selv og poengterer at ørret tatt i stri strøm gjennomgående har bedre k-faktor enn fisk som står i roligere partier. De sloss også bedre - og det er ikke bare pga strømmen. Det er iallefall min erfaring.

 

Et tips for å lære seg fiske i sterk strøm, er å fiske der når aurivelli'en klekker. Da blir ikke læringskurven så bratt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man trekke en parallell mellom laksefiske og ørretfiske når det er stor fart på vannet mtp atttaktorer/imitasjoner under vann, eller krever ørretfiske en annen teknikk?

Har fisket litt med nymfe og nappindikator, men ikke nok til å kunne dele noe særlig erfaring fra den type fiske, men det blir jo veldig visuelt da noe jeg liker godt. Jeg lurte litt på en sinktip line for streamerfiske i elv for å kunne ivareta mer kontroll på lina, men har ikke flere preferanser for den type fiske enn den særs kjente "våtfluesvingen".. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på dette.

Hvorfor er det sånn tror du?

 

Beklager om det bli OT

Er ikke OT. Det er jo et viktig poeng at selv om strømmen er sterk i overflaten, så er tempoet betraktelig roligere nede mot bunnen. I tillegg har man store steiner og annet som kan gi fisken hvile i noe som tilsynelatende ser ut som en kraftanstrengende standplass. På slike plasser føler vel fisken at den er mer beskyttet enn på ei sanddyne med sakteflytende vann. Under vann får man også "sømmer" som konsentrerer maten - akkurat som på overflaten.

 

Forklaringen på k-faktoren er kanskje også at strykpartiene ikke nødvendigvis er så lange. Fisk kan trekke over på roligere vann på næringssøk når det lønner seg. Endeløse strekker med stryk er vel ikke like bra som partier der strykene er kortere (?).

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...