Gå til innhold

Tips til valg av klasse 3 stang


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenker på å anskaffe meg ei ny stang i klasse 3.

 

Trenger jeg denne? Nei.

Kommer jeg likevel til å kjøpe den? Ja.

Nuf said!  iiinnocent

 

Tenker meg ei stang med dyp/medium-aksjon.

 

Har sjekka litt rundt på nettet, men finner ingen solide tester av 3'er stenger. Mener å huske at det var en test i AoF?? om nettopp klasse 3 for en tid tilbake, men bladene ligger strødd rundt om i hele huset, så det er nyttesløst å forsøke å finne det rette (dersom det i det hele tatt var en test på disse i AoF).

 

Budsjett: rundt 3-4k (helst ikke over 4)

 

Noen som kan komme med gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her vil jeg råde deg til å først og fremst prøve deg frem litt på forskjellige stanglengder. Treer stenger fås i mange forskjellige lengder. Jeg har en fluvius i klasse tre, 8,6 fot. Veldig god stanh, men hadde jeg gjort kjøpet om igjen ville jeg valgt en treerstang i ren åtte fot i stedet. Føler jeg har bedre kontroll med det og at det gir meg litt mer av den følelsen av jeg fisker med noe lett.

Skal man teste litt treerstenger er det etter min mening lurt å prøve disse med en kortklumpa line. Guideline presentation f.eks. som er veldig populær til treerstenger. Men kommer selvsagt an på bruksområdet mtp kort eller lang klump.

Mange gode stangfabrikanter innenfor budsjettet ditt som er verdt å teste.

Eikre-fly, Guideline, Vision etc.

Selv holder jeg en sterk knapp på Fario classic serien til guideline i klasse 3. Fantastisk kombi med presentation lina. I tillegg til nevnte Fluvius (Eikre) som jeg selv bruker, som også er meget bra saker.

Eikre har en rimelig serie som heter Facile også, som jeg har hørt veldig gode ord om i åtte fot klasse tre.

Ikke så lett å få testa stenger før kjøp hos butikkene på denne tiden kanskje.. Litt dumt.

Skal du ha noe veldig dypt i aksjon, sjekk ut glassfiber. :)

Endret av Marius_A._Book
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra før ei 8 fot 3'er stang, og kommer neppe til å kjøpe lengre stang enn dette. Er fornøyd med den lengden.

Glassfiber ja, er det innafor mitt budsjett mon tro?  :rolleyes:  Men kunne vært veldig artig å hatt ei glassfiberstang også i stallen... 

 

Fra før har jeg ei fluvius klasse 5 (M), som jeg kjøpte tidligere i høst av en kar i forumet her, og den er jeg ganske så fornøyd med. Så Eikre-Fly i klasse 3 kan være et alternativ ja. Men liksom litt artig å ha litt variasjon i type stenger da B)

Men som du sier, det er jo ikke mulig å få prøvd stengene på denne tia av året. Men nå er det også slik at iom at jeg bor her på vestlandet, så er det også meget begrensede muligheter til å få prøvd stenger uansett, for det er ingen skikkelige butikker her i området. sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls, stangbygging virker veldig spennende og artig ja, men hvis jeg kommer hjem og forteller at jeg har tenkt å bruke hver kveld de neste 3 månedene på stangbygging (etter nærmere 5 års sammenhengende oppussing av hele huset, som til dels fortsatt pågår når arbeidslysten velter inn over meg).........tja...... "if looks could kill"... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at sage circa er utgående. Kanskje verd å ta en titt for å se om man kan komme over en slik til en rimelig penge..?

Edit, tok et kjapt søk, og fant f.eks denne...

http://www.bobmarriottsflyfishingstore.com/***shop-cleanup-sale***/fly-rods/sage-circa-4-piece-fly-rods

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal du ende med glassfiber så anbefaler 7'6" eller kortere i klasse 3. Jeg kjører en #3 Blue Halo glassfiber og 7'6" synes perfekt som lengde i en mindre elv etter harr.

Vision hadde også en tidligere glassfiber modell, Cult Fiber, som man kanskje finner brukt. Kan ikke koste all verdens peng om man nå finner en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...