Gå til innhold

Tilbakemelding på fluer-nybegynner


Feskbaill

Anbefalte innlegg

Ikke er jeg noen dyktig fluebinder, så du får sikkert gode svar fra andre, men microfibets binder jeg inn med en eller to på hver side av kroken.

Jeg har på forhånd klippet av en bit bidetråd som jeg legger i løkke rundt krokbøyen, og drar den opp mellom halefibrene og binder den inn på oversiden,

Da ligger de pent.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elk Hair:
Ikke gå så langt bak, når tråden henger ned over bakenden på mothaken så har du stoppunktet bakover. Du skulle også ha fortsatt litt lengre frem med kropp og hackle. Hvis du ser for deg lengden av krokøyet inn på stammen bakover så har du ca. den plassen du trenger til å avslutte ved å feste vingen og gjøre sluttknute. Du kunne også ha surret litt lengre bakover når du bandt inn vingen slik at den hadde lagt seg litt mer. Hadde du lagt på 2-3 runder med litt mindre press på tråden bakover så hadde du samlet vingen. Husk å ha et godt bindetrådsfundament når vingen skal bindes inn, dvs. jevnt underlag, og du kan legge på litt superlim på tråden når du starter å feste den.

Døgnisen: Du må gjerne dubbe litt foran den vingen for å støtte opp litt, da flyter den bedre også. Skulle sett den fra flere vinkler. Vingene sitter på rett plass men ser litt fluffy ut, bruk gjerne mindre type fjær så slipper du å klippe så mye, eller var tuppene ikke no fine? Velg annen type CDC, naturbrune/grå små fjør er overlegent til dette her.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent, skal prøve med løkke på fibbetsene. Prøvde på åttetallssuring,men fikk det ikke helt til.

Avslutta kroppen litt stusslig på caddisen ja, sleit med at det ble litt klumpete foran på tidligere forsøk, hhodet kommet for langt frem og dekker over krokøyet.

Fjøra var kanskje i største laget på døgnflua ja, klippet fordi jeg bandt den inn for lang, fargen er lys grå, men ser kanskje hvite ut pga sterkt lys:)

Tusen takk for tilbakemelding og tips, da prøver jeg på noen til før jeg gir meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du binder inn vinger av cdc på en nohackle så kan du godt gjøre dette før du dubber kroppen. Legg fjærene rygg mot rygg og plasser dem mellom høyre tommel og pekefinger, juster spissene med fingrene slik at de ligger jevnt, stryk fibre ut i tuppen slik at de samles. Deretter måler du til rett lengde ved å legge de oppå kroken, se gul linje, litt utenfor krokbøyen og ca. to krokøyelengder inn på skaftet skal de festes (du hadde et bra innbindingspunkt her). Klyp fast med venstre tommel og pekefinger og legg på surringer. Jeg fester dem med rotenden framover..

post-2-0-56010400-1483050461_thumb.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vingen og halene på døgnflua er bedre på de siste forsøka, kanskje litt for lange?men nå sliter jeg med å få dubbbings til å sitte på tråden, virker som den lyse tråden er mye glattere, resultat bulkete og løs dubbing.

Får fokusere på å få til denne flua før jeg prøver på flere elk hair caddis.

post-6827-0-76285100-1483106351_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vingen og halene på døgnflua er bedre på de siste forsøka, kanskje litt for lange?men nå sliter jeg med å få dubbbings til å sitte på tråden, virker som den lyse tråden er mye glattere, resultat bulkete og løs dubbing.

Får fokusere på å få til denne flua før jeg prøver på flere elk hair caddis.

 

 

Hei

 

Dette begynner virkelig å bli bra, synes jeg. Ikke stress om det ikke "bulker" mer enn dette. Hvis du sliter med dubbing, husk å ta lite på tråden. Kan være smart å bruke en hard voks (fx UTC) på tråden. Du har selv bemerket at haletrådene er litt lange. Enig i det, selv om fisken ikke har noe imot lange haletråder. Fordelen er en stabil flue, ulempen er at du nok vil ende opp med at haletrådene vikler seg rundt krokbøyen. Vingen er fint plassert - litt feinschmeckeri men en millimeter lenger bak ville vært perfekt etter mitt skjønn. 

 

Om kort tid klarer du også å tapere flua, selv om det trolig ikke er viktig. Mange liker slike kropper som du har bundet her.

 

Velkommen i fluebindeklanen skal du være :) Du kommer til å bli en kløpper, det ser jeg allerede :)

 

Kjell

Endret av Kjell S. Rakkenes
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et bra knepp opp på skalaen. Du samler ikke vingene med no bindetråd rundt basen? Det er viktig at slike vinger peker godt ut til siden, ca. 45grader. Thorax kan godt være litt tykkere da blir flua mer stabil, samme hvis du får vingene litt mer ut til siden i bunn slik jeg ser det på bildet da.. Og la dem gjerne lute litt bakover, ser enda bedre ut.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpe en voks å prøve det ettervært, virker som det er lettere å dubbe jevnt på større fluer der man bruker mer dubbing.

Ser forresten at mange bruker andre materialer til haler, er det noe som anbefales? Fibbets ser kanskje mest naturtro ut?

Og takk for oppmuntrende ord, gikk særs trått med de første fluene, fenomenalt at folk tar seg tid til å svare. Takk!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kanskje noen runder for mye ved vingerota for å støtte opp vingene, ble kanskje litt stramt, de har nok ikke fullt 45 grader. Har du ett eksempel på hvordan den skal se ut forfra?

Da prøver jeg ett par til å ser om vi kommer noen knepp til opp på skalaen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...