Gå til innhold

Fluefiskesiden på feil vei?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Det har blitt foreslått å åpne diskusjonsdelen for allmennheten igjen. Jeg har ingen problemer med at det åpnes for alle og en hver selv om jeg har betalt noen kroner. Hva om man neste gang medlemsavgiften skal betales setter et beløp som må til for at driften skal kunne fortsette, og en dato et stykke frem i tid, slik at vi som vil betale for et åpent forum får muligheten til å nå denne grensen. Går det bra, ja da er det jo bare å drive videre med åpne dører. Når man ikke grensen fortsetter man å sanke inn avgift men holder forumet lukket slik som i forrige periode. 

 

 

 

Det er en del problemstillinger som oppstår dersom en åpner forumet for allmennheten igjen. Det første er dette med fullt navn og alias. I dag kan man kontrollere navn mot bankinnbetaling og det er enkelt å lage en medlemsliste. Å sjekke dette uten hjelp av en innbetaling er selvfølgelig gjennomførbart, men det er tidkrevende.

 

Å åpne for å diskutere via alias tror jeg ikke det er så veldig mange som vil tilbake til.

 

Åpner man forumet for alle, så kreves det mer av moderatorteamet - og også flere moderatorer. Er noen villig til å ta på seg den oppgaven mtp å moderere personangrep, provokasjoner og snikreklamering? Da må en iallefall være ennå mer restriktiv enn i dag (ettersom advarsler ikke nødvendigvis blir tatt til følge) og det er ikke så veldig lystbetont å utestenge folk. 

 

Jeg tror man skal ha som målsetting at man skal kunne anbefale FFS til en attenåring man treffer langs elva. En som er i sin første eller andre sesong med fluestang. En nybegynner skal kunne delta på FFS og stille spørsmål uten å se at tråden som er startet overtas av en eller annen som ser en grunn til å krangle og kverulere. En nybegynner skal også få et uhildet svar, ikke en anbefaling fra en eller annen som er i et pro-team og forsøker å fremme produkter en selv har en fordel av å promotere. Dagens FFS er iallefall der at det kan anbefales mht tonen medlemmene mellom og snikreklameringen er borte. Dette er nå mye bedre enn for et par år siden.

 

Det skal også være slik at man kan stå på stand for FFS (som f. eks på Geromessa) og anbefale folk å melde seg inn fordi det er en hyggelig samlingsplass for fluefiskere.

 

Så å åpne forumet for allmennheten fordi man har litt penger på bok byr iallefall på noen utfordringer. Klarer man å bygge opp noe folk er fornøyd så tror jeg man ender opp med en passelig medlemsmasse og de rette medlemmene. 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt at vi som medlemmer bidrar til å øke aktiviteten på forumet, ved å legge ut rapporter og tips, og være flinke til å bidra med positiv informasjon og tørre å innse at vi har ulike fremgangsmåter og preferanser. Det er mange veier til Rom, og man trenger ikke alltid ha rett, eller å finne feil hos en man ikke er enig med, muligheten for at flere har rett er til stede, og det bør skape positiv debatt og gode meningsutvekslinger.

Klarer vi å være flinke til å øke aktiviteten, så har de som drifter siden et mer levende forum å selge inn til nye brukere ved stands på ulike arrangementer. 

Det er mye kompetanse her inne, og klarer vi å få fremmet denne, så tror jeg det vil være muligheter for å tiltrekke seg flere.

 

En ting som jeg savner på forumet, eller ser på som en mangel er at mange gode gamle tråder mister sin verdi ved at bilder blir borte, og linker døde.

Da faller mye av meningen med mange meget gode og informative tråder bort.

 

Er vi flinke og prøver å formidle vår fiskeglede via forumet så tror jeg flere vil melde seg på.

Jeg er såpass naiv at jeg håper positivt engasjement avler mer positivitet og flere bidrag.

 

Den ene 200 grammeren man klarte å lure som satt prikken over i`en i en ellers bra tur hvor man nøt sola i lyngen og bare hadde det topp er i hvert fall historier jeg ikke blir lei av å høre om.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå inn i en lang polemikk om definisjonen av responsivt design må jeg langt på vei si meg enig med Rakkenes. Jeg tror allikevel at poenget ikke er teknologien man bruker for å oppnå den effekten man er ute etter. I min tid som interaksjonsdesigner brukte jeg ofte noe vi kalte psykologisk regnskap. Poenget er et valgene dine ofte er basert på hvor mye arbeid du opplever at du må gjøre (opplevd investering) kontra hvor mye du opplever at du får igjen (opplevd gevinst). De reelle verdiene spiller ingen rolle utover bidraget til opplevelsen. Det vi må slåss med er funksjonaliteten og enkelheten man opplever i dagens "sosiale medier" (egentlig apper). Disse appene har funksjonalitet som er veldig spisset (og brukertestet) mot akkurat det de fleste vil. Det er sikkert veldig subjektivt, men de egenskapene har ikke plattformen vår. Vi kan gjerne kalle det responsivt, men innenfor de tekniske rammene plattformen har så kan det aldri matche funksjonaliteten i Facebook, Twitter, musical.ly, Snapchat osv. Nå må dere misforstå meg rett - dette er ikke en kritikk mot valget av plattform eller driften og forvaltningen av den. Den har noen styrker og svakheter akkurat som de andre ovennevnte.

Husk at dette også er et regnskap. Folk vil krabbe nakne over Finnmarksvidda hvis de opplever at gevinsten er høy nok. Så også på web. Så vår streben må både gå på å gjøre plattformen enklere og mer brukervennlig og på å produsere innhold mange nok er motivert for å se. Og her tror jeg vi er framme ved det jeg prøver å oppnå med innlegget. Det å lage (forbedre) en plattform er svært krevende og er ikke noe jeg tror vi bør begi oss ut på. Vi må begrense oss til å velge den standardplattformen som passer kravene våre (egentlig kravene til de vi vil skal lese det vi skriver) best mulig. Jeg kjenner ikke markedet godt nok til å si om ip.board er den beste løsningen for oss eller ikke.

Det andre vi kan gjøre - og som er det vi må fortsette å konsentrere oss mest om - er å produsere innhold folk vil ha. Og hvis folk vil ha mindless dribble så må vi bestemme oss for om vi skal gi dem det eller om de heller skal gå det et annet sted. Uansett så er det vi som er folk. Hvis vi vil bli fler så må vi gjøre noe med selve innholdet og/eller tilgjengeligheten av innholdet. Innholdsdelen er ganske lett. Vi må dele mer av det som opptar oss. Teknodelen er like lett. Vi må gjøre den enklere/bedre. Denne forenklingen / forbedringen er implisitt. Å tro at plattformen man har valgt er god nok er omtrent det samme som å si at vi kan legge ned patentkontoret fordi nå er alle oppfinnelser oppfunnet (dette ble faktisk foreslått en gang). Da vi ikke kan drive utvikling selv må vi heller vurdere oppgraderinger av eksisterende plattform eller utskifting. Å tro at dette er en kritikk mot de som forvalter den eksisterende er en grov misforståelse.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe særlig å bidra med i diskusjonen rundt forbedring av Fluefiskesiden. Der har jeg ingen kompetanse.

Men det jeg kan si er. Fluefiskesiden har en sjarm og identitet som jeg føler meg veldig knyttet til. Hvis det gir noen mening. Jeg har vært medlem siden 2005 og leser jevnt og trutt det som postes året gjennom. I perioder deltar jeg også aktivt i de ulike trådene(skal prøve å delta litt mer slik at aktivitetsnivået holdes oppe).

Jeg er også medlem av diverse fluefiskegrupper på Facebook. Disse gruppene føler jeg ingen tilhørlighet til. Det skrives mye, men det er sjelden jeg setter meg ned for å lese. Gruppene er preget av uinteressant chatting. Disse gruppene er mer noe jeg sjekker innom hver dag av ren (u)vane.

For meg er Fluefiskesiden(snakker da først og fremst om forumet) perfekt. Ingenting er som å sette seg ned med kaffekoppen en tidlig morgen å lese gjennom nye rapporter fra likesinede sjøørretfiskere. Her er det mye god info og muligheter for å lære en masse.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler når det kommer til ffs vs div facebook grupper. Så tror og håper jeg at aktiviteten tar seg opp når sesongen tar til.

Blant de innleggene jeg personlig liker best er de rene tur rapportene som tar for seg turen som helhet med både nedturer og oppturer, samt alle merkelige hendelser man kommer ut for som fluefisker. Mange gode historier her på ffs.

Her skal jeg prøve å bidra mer i sesongen som kommer.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - her har det kommet mange konstruktive tanker og forslag! Selv har jeg ikke vært inne på ffs siden jeg skrev innlegget, men poeng mitt er at noe må gjøres for å bedre deltageraktiviteten. Hadde jeg hatt svaret på det selv, så hadde jeg skrevet det i første innlegg  <<l Men det har jeg altså ikke. Men noe må gjøres - kanskje formen på forumet, kanskje åpne for deltagelse for alle (betalende eller ikke betalende). Punchlinen er at det ikke er bra i dag, i hvert fall ikke relativt sett mot for hva det var. Ok?

 

Skal lese nøyere gjennom alle poster når jeg får tid. Var ikke meningen å ikke være tilstede, men jeg har altså ikke vært her på lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - her har det kommet mange konstruktive tanker og forslag! Selv har jeg ikke vært inne på ffs siden jeg skrev innlegget, men poeng mitt er at noe må gjøres for å bedre deltageraktiviteten. Hadde jeg hatt svaret på det selv, så hadde jeg skrevet det i første innlegg  <<l Men det har jeg altså ikke. Men noe må gjøres - kanskje formen på forumet, kanskje åpne for deltagelse for alle (betalende eller ikke betalende). Punchlinen er at det ikke er bra i dag, i hvert fall ikke relativt sett mot for hva det var. Ok?

 

Skal lese nøyere gjennom alle poster når jeg får tid. Var ikke meningen å ikke være tilstede, men jeg har altså ikke vært her på lenge. 

 

Du har jo fått noen spørsmål ettersom tråden har utviklet seg, og jeg regner med at du besvarer disse i tur og orden?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått noen spørsmål ettersom tråden har utviklet seg, og jeg regner med at du besvarer disse i tur og orden?

 

Jeg stilte spørsmål, og fikk igang en kanskje sårt trengt debatt omkring dette, virker det som. At ting ikke blir besvart fort nok for enkelte, er vel ikke noe man kan etterlyse som debattant, all den tid det ikke er programfestet noe responstid her på FFS eller?  Det overrasker meg at noen moderatorer går i forsvarsposisjon, i stedet for å brette opp armene?

 

Selv har jeg begrenset kompetanse på temaet "forum tilpasset dagens nettbruk og -brukere", og jeg vil derfor bare slutte meg til de som synes tankene til Rakkenes, Skunberg etc er spennende. Å benytte den kompetansen de sitter med må da være best-bang-for-the-buck, all den tid de både er fluefiskere, medlemmer her OG er villig til å bruke tid på å fortelle hvordan ting henger sammen. 

 

Jeg skrev åpningsinnlegget fordi jeg VIL at ffs skal bli bra igjen/ bedre enn nå. Hadde jeg ikke brydd meg om FFS så hadde jeg heller ikke skrevet noe om det. Det bør kanskje være en indikator på hvorfor jeg skrev innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg ikke tråkker noen på tærne her nå av nye moderatorer eller hvem som føler seg innenfor administrasjonen, men det har ærlig talt blitt litt sånn at FLUEFISKESIDEN nå er ei skygge av seg selv. Før var FFS spydspissen hvor folk virkelig tok pulsen av ting, eller også satte standarden. Nå er det, fryktelig synd å si det, ikke i nærheten. Vi diskuterte det meste i høytflytende ordelag, var enige, uenige, og så enige igjen. En god gjeng. Tenk litt igjennom det dere som administrerer dette nå. Det er ikke folk som bruker FFS som er problemet

 

Den siste settingen synes jeg er interessant. Det er det samme som så skrive at det er de som administrerer siden som er problemet. Hvis det ikke er de som bruker FFS som er problemet så kan det bare være de som drifter den som er problemet. Å komme med et sånt utspill uten noen form for forslag til løsning blir i mine øyne litt for tynt. Det er lett å komme med rettet kritikk for så å tie, uavhengig av grunnlag. Personlig tror jeg det er svært få som ikke benytter seg av FFS fordi siden ikke har et design som er responsivt nok. Å sammenligne med brukeropplevelsen til facebook med et forum blir også litt teit da det er to vidt forskjellige plattformer og er designet for forskjellig bruk.

 

Jeg var ikke selv med i FFS sin ungdom, men har snakket med flere av de som var aktive på den tiden og de sier stort sett det samme som blir beskrevet i det første innlegget her. Å legge skylden på de som nå administrerer blir i mine øyne rett og slett for dumt. De har sagt seg villige til å frivillig sørge for at det i det hele tatt er en side som man kan benytte. På et forum er det helt normalt at det er brukerne som står for innholdet. 

 

Her kommer et par definisjoner på forum:

 

FFS tilbyr ikke bare et forum som i seg selv er vanlig, her får man fluedatabase, artikler, klekkedatabase osv.

 

Jeg er på ingen måte innblandet i styret eller administrasjonen på FFS, men jeg synes det er syltynt å rette kritikken mot de som bruker sin egen fritid på at andre skal ha muligheten for å bruke nettstedet.

 

Når det kommer til hvorfor ting har blitt som det har blitt her på FFS så har jeg noe egne teorier.

 

- Det har vært noen individer som har fått lov til å spre eder og galle og utelukkende skape kvalme. Dette har de fått lov til over en lang tidsperiode og det er ødeleggende for et hvert fora, være seg det er en skoleklasse, et forum, en vennegjeng, et fotballlag eller lignende. Sånne mennesker må få beskjed om at det de holder på med ikke er akseptert. Hvis det ikke fungerer må man ty til kraftigere restriksjoner eller rett og slett fjerne de så de ikke ødelegger for de andre. Akkurat som man gjør det i stort sett alle andre sammenhenger.

 

- Jeg har benyttet mye tid på diverse forumer opp igjennom årene i forskjellige sammenhenger og på forumer med vidt forskjellig innhold. Jeg har aldri sett et forum hvor så mange tråder har blitt kapret som her inne. Ikke bare ødelegger det gangen i en tråd, men når man skal inn å søke opp ting i etterkant må man lese seg igjennom eks. antall innlegg som er fullstendig på tryne. Sånt dreper leseglede. 

 

Nå synes jeg at brukerne her inne skal brette opp armene og gjøre sitt for at dette skal bli et forum som er bra.

 

André du skriver jo artikler i hytt og pine for magasiner og blader og det er bra. 

Kunne du tenke deg å bidra med en artikkel til FFS kanskje?

 

Jon

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke brukerne er problemet, menes at det ikke er de som verken lager plattformen eller bestemmer brukergruppa som skal være her (betalende eller alle). Så kanskje veien er å åpne opp for alle? Friskt blod inn osv. Jeg vet ikke. Kanskje feil av meg å bruke ordet "problem", men jeg synes meningen min kommer godt igjennom i tre innlegg her på at "utfordringen", for å bruke det ordet, ligger flere steder. Og når brukermassene forsvinner, tross i de fantastisk gode kår som nettkommunikasjon har i disse dager, så må man se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev åpningsinnlegget fordi jeg VIL at ffs skal bli bra igjen/ bedre enn nå. Hadde jeg ikke brydd meg om FFS så hadde jeg heller ikke skrevet noe om det. Det bør kanskje være en indikator på hvorfor jeg skrev innlegget. 

 

Hadde hensikten vært som du beskriver over, så hadde du vel deltatt i tråden du selv opprettet. Den pausen du tok underbygger ikke det du hevder nå, men det underbygger jo en del annet.

 

Å kaste inn et slik brannfakkel og hevde at man har lukket øynene i 10 dager vitner ikke om så veldig mye omtanke for FFS¨s ve og vel.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et interessant tema. 

Selv er jeg nok en av de mer anonyme brukerne av FFS, men det betyr ikke at jeg ikke bruker FFS. Jeg har vært registrert medlem siden 2006, og har vært flue på veggen i ”gode og onde” dager. 

 

Først vil jeg si at jeg tolker Andrè sin kommentar ”Det er ikke folk som bruker FFS som er problemet” slik:

Utfordringen er at det er en stor mengde fluefiskere der ute som IKKE bruker FFS. 

 

Jeg har ikke noe fasitsvar på dette, men jeg har jo gjort meg noen tanker underveis.

 

Jeg er superenig i det Rakkenes skriver. FFS fungerer dårlig på alt annet en PC´n. Joda, jeg får det til å funke på mobilen etter å ha knotet litt, men allerede her tror jeg alle de som er vant til at alt går av seg selv har ramlet av lasset. Utifra mine egne erfaringer, så ser jeg at 70% av fluefiskere bruker mobil, nettbrett eller TV app når de surfer på fluefiske. Altså samme erfaring som Rakkenes.

 

Jeg har også registrert en negativ fremtoning på FFS til folk som har egne blogger, FB grupper, youtube kanaler, bransje tilknytning og folk som vil bli og er sponset.

Hvis vi tar fluefiskenorge, fjerner gruppene jeg nevner over, så sitter vi plutselig igjen med en ganske mye mindre gruppe.

Det burde ikke være noen ”triumf” for FFS at alle disse bidragsyterne med venner da velger sine egne kanaler.

I mine øyne har det vært et stort tap for FFS hver gang en av disse profilene har trukket seg ut.

Jeg sier ikke at folk helt uhemmet skal få pumpe ut reklame i alle retninger og setninger, men jeg er sikker på at det finnes en gylden middelvei.

 

En siste ting er alle avsporingene i tråder. Et godt eksempel er jo denne tråden. Det ender ofte opp med å bli personlig. Det diskuteres hvem som sa hva, hva de mente, hva de burde gjort og ikke sagt. Totalt uinteressant for de som vil lese om fluefiske og fryktelig skremmende for neste generasjon når de ser/leser hvordan mann blir taklet om man ikke er 100% politisk korrekt.

Det kan da ikke være noen medlemmer her som med hånda på hjertet syntes dette ser bra ut, sett utenifra og inn?

 

Oppsummering:

 

Det er så sykt mye flinke og inspirerende folk både her inne og der ute, vi er bare litt dårlige på å ta vare på det vi har sammen.

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg, Rune !

På den tiden det var mest aktivitet på ffs, så innbiller jeg meg at de aller fleste av oss fortrinnsvis satt med pc hjemme, og nettbrett og smarttelefoner hadde knapt sett dagens lys.

Tror til og med de færreste av oss hadde konto på fb på den tiden, og det var ihvertfall ikke der man delte sine fluefiskeopplevelser i første rekke.

Men mye har skjedd siden 2008-2010 . . . I dag er nettbrett og mobiltelefoner i ferd med å danke ut hjemme-pc'en, og jeg kan skrive under på at ffs på tapatalk på min telefon ikke er veldig givende. Det er også merkbare begrensninger når jeg benytter ipad.

Jeg tror også Rune har rett i at de som har utbytte av å promotere utstyr, seg selv, eller hva det måte være av fluefiskerelaterte ting, foretrekker andre kanaler, da det ikke har vært velkomment her.

Jeg er blant de som har vært veldig kritisk til reklame for utstyr her inne, først og fremst grunnet måten det tidligere er blitt gjort på.

Siden slik promotering ikke har vært tillat på ffs, så fikk man istedet helt latterlige tilfeller av snikreklame, som var like latterlig enkelt å gjennomskue.

Slikt blir bare helt tragisk, men siden ffs i en periode var landets desidert største nettsamlingssted for fluefiskere, så sto det ikke på fantasien når det gjaldt å promotere, eller få seg litt billig fiskeutstyr ved å reklamere for div brands.

Da er det i mine øyne bedre å åpne opp for at aktører kan få drive reklame for sine produkter her inne, så slipper man disse håpløse tilfellene.

Dette har vært uaktuellt tidligere, og vil kanskje forbli det, uten at det påvirker min interesse for ffs.

Men at det kan påvirke trafikken på ffs generelt, det ser jeg ikke bort ifra.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal jeg stikke skjeien min i denne suppen, kanskje litt da? Det jeg setter pris på i FFS er egentlig de saklige diskusjonene om ting relatert til fluefisking.

 

Men jeg ser også noen ting som jeg savner her, når jeg leser (spesielt) den finske forumen (perhokalastajat.net). Flere fluebindekonkurranser, bildequiz om fiskeplasser (også i Sverige/Norge), osv. Dette er ting som kan bli initiert av moderatorne (eller hvem som helst?), men det er medlemmene som bidrar. Mange smått blir stort. Det trengs ikke alltid stor innsats fra noen få for å få til noe større.

 

Jeg leser gjerne en fin artikkel om fluebinding (tommel'n opp for den siste) eller hva som helst, men det er ikke det jeg kommer hit for.

 

Da kan jeg legge til, etter å ha deltatt i mange forumer siden 90-tallet (nettnews, anyone?) noe om folkeskikk. Det er alltid problematisk å kommunisere med skrift, spesielt når man ikke har møtt de andre personlig. Da hjelper det om vi leser innleggene med tanke på at man _aldrig_ får uttrykt seg 100% etter tanken med tekst, og dersom man er litt lat (jeg er det) eller er på mobilen (s***ns små taster) så blir det ofte litt for få ord en litt for mange. Dersom man tar korte innlegg alltids veldig bokstavelig og som kverulantmat, så blir det enkelt å starte en flamewar.

 

Siden det er fluefiskere ser denne ut som om voksne menn skulle stå tre meter fra hverandre og kaste superpuppan i #14 mot hverandre (med hånd) men er ikke pent det, heller.

 

Tonen i diskusjonene er det som nye medlemmer lar merke til først.

 

(Edit: Fikset typoer, som en demonstrasjon av prosenttallet ovenfor.)

Endret av Bounce
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref til Runes innlegg som jeg synes er godt, så oppfattet jeg også AB's sluttkommentar at det er de fluefiskerne som ikke bruker/bidrar ffs som er problemet og ikke "administrasjonen". Og at AB har tydeliggjort dette nå. I denne debattråden vil jeg tro det er et antall 15-20 personer som bidrar og det er vel også ca antallet på de som bidrar mest her inne. Jeg kjenner ingen i " dette fluefiskemiljøet" og bruker ffs til å lære, snappe opp ideer fordi jeg er en fersking. Rekruttering til fluefiske er et sjeldent tema her inne, men jeg vil tro at mange som meg leser og lærer uten og bidra. Kunne vært interessant og sett noe statistikk som kunne vært grunnlag for å utvikle siden ift brukere, hvor mange bare leser, hvor mange har lagd en tråd/debatt osv. Jeg oppfatter det som relativt høyt fluefiskekunnskaps nivå i tråder her inne som de faste 15-20 bidrar i. Det er ikke mange, men "nok" for at jeg leser og lærer. Jeg synes dog at det litt for ofte blir/høres ut som om 2-3 fiskekamerater har en tendens til å ta over tråder litt sent på kvelden :rolleyes:. Kan høres ut som noe passer bedre på FB, der jeg for øvrig ikke er og som jeg kaller VM i annerkjennelse. Jeg er enig i at det kan "åpnes" litt mer som Rune og Lars skriver. For noe av poenget er vel, få flere av både etablert fluefisker, flere av de som bare leser til å bidra og ikke minst rekruttere flere inn i denne flotte hobby.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Interessant dette her, for en som har vaert med i stoerre eller midnre grad siden slutten av 90-tallet. Kanskje mange av oss som var superivrige den gangen rett og slett er i en annen fase i livet naa. Og vi har diskutert de samme temaene saa mange ganger at det har gaatt litt "toert." Ikke vet jeg, men jeg kan si at fenomenet ikke er isolert for Fluefiskesiden eller Norge generelt. Samtlige av de internasjonale fora jeg engang frekventerte er naa kun en skygge av det de var. Den mest logiske forklaringen JEG kan finne er at det maa vaere et generasjonsskifte, og at den nye generasjonen har andre metoder for aa finne informasjon. Forumet VAR den beste kilden for info om diverse fluefiskerelaterte ting, men i dag kan et raskt Google soek paa mobilen gi deg 10 ganger saa mye info paa broekdelen av et sekund. Du kan lese artikler, se videoer  (aa herregud saa mange videoer!), finne illustrasjoner osv.

Og, en medlemskontingent er bra for aa holde forumet ryddig og for driften men neppe heldig for evt. rekruttering. Saa en frivillig loesning hadde antagelig vaert bedre i saa maate. Jeg vil tror at det ville komme inn nok penger til aa holde ting gaaende.
Tekniske ting har jeg liten peiling paa, men det kan vaere liten tvil om at de fleste sjekker oppdateringer paa mobilen. Jeg er en av de faa som fortsatt kun sjekker paa laptopen tror jeg. Det virker ogsaaa som om de yngre er mye mer fokusert paa "headlines" enn oss middelaldrende tullinger. Saa det er nok hold i det som er nevnt her tildigere hva formatet angaar.

Naar alt det er sagt - hvis det kreves livreddende foershjelp med paafoelgende surstoffmaske for aa holde ting gaaende saa spoers det vel hvor lenge det holder foer det uungaaelige intreffer...

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tore M. Nilsen skrev:

Naar alt det er sagt - hvis det kreves livreddende foershjelp med paafoelgende surstoffmaske for aa holde ting gaaende saa spoers det vel hvor lenge det holder foer det uungaaelige intreffer...

Vi er straks 300 medlemmer i foreningen, det synes jeg er ganske bra. Nåværende kontingent på 100 kroner for ett år bør være grei pris for de aller fleste fluefiskere. Alle systemer er oppdatert og du kan tilogmed betale kontingent med kort og Vipps nå, og forumet er (som det har vært) ganske så mobilvennlig. Det lages mange svært gode artikler, og vi legger ut nye ting (Klekkedatabasen sist). Som medlem av foreningen har man direkte påvirkningskraft på Fluefiskesiden. Vi håper på enda større engasjement videre, og satser på flere inkluderende events som øker aktiviteten. Det er ikke lenge til første årsmøte, og da er foreningen liksom ordentlig i gang.

Ja, man kan Google ting. Ofte havner man da på Fluefiskesiden, og legges den ned så er infoen borte (omtrent). Men det er selvsagt store mengder info der ute på andre steder, men dersom ingenting brukes lengre så vil jo info til slutt kun være tilgjengelig på youtube omtrent.

Jeg vet at mange heller bruker Facebook, men det må være det absolutt verste stedet på hele internett for kunnskapsdeling og "arkiv". Fullstendig tragisk.

Eirik

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...