Gå til innhold

Ny sak på fluebinding - Pardon de Meana og...


Anbefalte innlegg

Takk for det Kjell, denne er et godt stykke utenfor det vi er vant med.

Selv skal jeg surre opp noen leptoer, vulgataer og de elvedøgnfluene jeg evt. treffer på.
Må bare finne ut når jeg skal fiske i år og hvor før jeg lager sistnevnte.

Skal slettes ikke se bort i fra at jeg smeller de ut her når jeg har fått mannet meg opp til å binde igjen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med antall fibetts. Det er vel også et uttrykk for at fibetts burde vært solgt i ulike tykkelser (?)

En tilleggsopplysning på fibetts er at antallet hans er basert på originalen, Microfibetts. Jeg tror ikke de var/er så ulike Mayfly tails som også er mye solgt rundt om.. Men for all del, man kan sikkert kutte ned litt på antallet. Men litt av poenget er å ha god flyteevne på halene og nok fibre til at det fanger opp rikelig med gel impregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier at antallet er pga stabilitet. Jeg tror ikke jeg har det problemet med bare 4 fibbets egentlig?

2 på hver side bryter lett igjennom, spesielt i raskere strøm... Og det er det nok av i spania, ikke vær feig nå! Prøv, gubben har brukt denne flua i årevis og gjort endringer. Når det finnes en original som noen har brukt mye tid på å utvikle så er det gjerne endel tankevirksomhet og praksis bak.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 på hver side bryter lett igjennom, spesielt i raskere strøm... Og det er det nok av i spania, ikke vær feig nå! Prøv, gubben har brukt denne flua i årevis og gjort endringer. Når det finnes en original som noen har brukt mye tid på å utvikle så er det gjerne endel tankevirksomhet og praksis bak.

 

Jaujau, så snart jeg har fått meg litt uberfin GDL og silke, så blir det nok noen på 14 og 16 så nært opp til orginalen som jeg klarer ;) Æ har trua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilleggsopplysning på fibetts er at antallet hans er basert på originalen, Microfibetts. Jeg tror ikke de var/er så ulike Mayfly tails som også er mye solgt rundt om

De to produktene har iallefall vært identiske når jeg har kjøpt og sammenliknet (i håp om å få tak i noen som er en tanke tykkere). Noen av de østeuropeiske jeg har kjøpt, har vært ennå bløtere.

 

Den som nå påstår at jeg har brukt feil ende av fibettsene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to produktene har iallefall vært identiske når jeg har kjøpt og sammenliknet (i håp om å få tak i noen som er en tanke tykkere). Noen av de østeuropeiske jeg har kjøpt, har vært ennå bløtere.

 

Den som nå påstår at jeg har brukt feil ende av fibettsene......

 

Tenker du har brukt feil ende av fibettsene :D

Klippe av spissen begynte jeg med i fjor sommer etter å ha sett en annen herremann gjøre det på luksushytta, gjenbruke avkappet må vite, og være litt som de kule folka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Hvis du ikke har fisket sørover i Europa så vil jeg nesten våge påstanden at du ikke har møtt virkelig selektiv fisk. 

Det er en setning som jeg er veldig enig i, og som jeg synes står fjellstøtt, Rune. Vi prater om selektiv fisk generelt, og man kan gjerne prate om selektiv fisk/harr spesielt :-) Både du og jeg har fisket for eksempel i Bosnia - jeg har vært der 4 ganger og vet i likhet med deg hvor sær harren der kan være :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den harren kunne være noe helt kriminelt sær, det samme med ørreten. Når jeg var der på høsten da synes jeg det nesten var irriterende sært... helt til jeg fant noe som falt i smak (satt virkelig langt inne noen ganger). Men uten litt sær fisk av og til så hadde fluefiske vært ganske kjedelig synes jeg. Reiser man til sånne steder flere ganger så blir man bedre og bedre til å fiske der og fluene spisses mer og mer til det fisken foretrekker. Det synes jeg er noe av det aller morsomste ved dette. I mitt tilfelle så tenker jeg spesielt på Irland og turene dit, der kan fisken være virkelig vrien. På de første turene sto vi der ofte med lang nese, på gråten til å kaste alt i har av utstyr på sjøen. Men så har vi kommet over noen knep, modifisert fluer og reist oss til å bli brukbare på de forholdene vi har lært å kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...