Gå til innhold

Insektdatabase på FFS?


GeirD

Anbefalte innlegg

Jeg prøver igjen. Fluedatabasen: kjempeflott! Men hva med en insektdatabase? Tenk på hva våre medlemmer sitter på av bilder og kunnskap! En insektdatabase på FFS kunne trolig på sikt overgått alt annet av insektinformasjon for fluefiskere som finnes tilgjengelig. Jeg ser for meg at vi medlemmer sender inn bilder, krangler litt om hva det kan være, og når fasiten foreligger og bildet holder rimelig bra kvalitet, legges den inn i en database med flere bilder av samme insekt, dun og spinner. En administrator sørger for at kun de beste bildene blir liggende.

Dette kan både skape aktivitet på forumet, og gjøre FFS mere attraktivt. I hvertfall i mine øyne.

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen. Fluedatabasen: kjempeflott! Men hva med en insektdatabase? Tenk på hva våre medlemmer sitter på av bilder og kunnskap! En insektdatabase på FFS kunne trolig på sikt overgått alt annet av insektinformasjon for fluefiskere som finnes tilgjengelig. Jeg ser for meg at vi medlemmer sender inn bilder, krangler litt om hva det kan være, og når fasiten foreligger og bildet holder rimelig bra kvalitet, legges den inn i en database med flere bilder av samme insekt, dun og spinner. En administrator sørger for at kun de beste bildene blir liggende.

Dette kan både skape aktivitet på forumet, og gjøre FFS mere attraktivt. I hvertfall i mine øyne.

 

Absolutt ingen dum ide, og får man da lagt inn litt info om biologien, når det treffes på, hva som trigger klekking/sverming og linker til gode imitasjoner av ulike stadier så snakker man unikt oppslagsverk ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ting i veien for at medlemme kan få lov til å forvalte insektsdatabasen på lik linje med fluedatabasen.
Den vi har på lur er laget over samme lest ;-) og er meget enkel å legge inn info i.

Vi har den egentlig klar, hvis folket sier YESSS! så kan den legges ut og påfyllingen kan starte.
Vi har et forum som heter klekkekartet, dette døpes om til klekkedatabasen og der kan man diskutere evt. oppdateringer på ulike arter og gi feedback.
Linking til fluer i databasen ligger klart allerede hvis jeg ikke husker feil.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt vann på mølla her, klødde litt etter å vise....

Jeg tok en skjermdump av marginata som eksempel.
Likt fluedatabasen men har også et norgeskart som er interaktivt. Her kan man gå inn på hvert fylke og legge til klekketidspunkt i de ulike månedene og periode i måneden. Man kan velge flere.

Det er galleri i bunn og den henter også fluer fra fluedatabasen som har admintag som marginata, lepto etc. etter hva vi velger skal vises som tips i bunn.

Det er også søkeverktøy i toppen med ulike filtre. Man kan planlegge en fisketur til finnmark i uke 30 og få forslag til insekter som er viktig da..
 

post-2-0-98177500-1485463034_thumb.jpg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut. Vil tro at en slik database vil kunne bli bra komplett mtp. på fluefiskerelaterte bugs når man vet hvor mye bra bilder og kunnskap som finnes her på forumet.

 

Om man får databasen til å fungere begge veier slik at man enten kan velge insekt og sted og få beskjed om når de klekker, eller sted og tid og få beskjed om hva som klekker, vil dette bli et temmelig rått hjelpemiddel for nybegynneren. Eller erfarne folk som flytter på seg den saks skyld. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan velge følgende pr dags. dato.

- Stille vann, elv, kyst.
- Periode som i vår, sommer, høst, vinter, eller hver enkelt måned.
- Tid i måneden 1-10, 10-20, 20-30, hele.
- Fylke.
- Type byttedyr, døgnflue, vårflue, frosk...
- Størrelse (ligger parametre for døgniser) kan utvides.
-  Antall haletråder for å finne rett døgnflue hvis man har sett no..

Man kan krysse av så mye man vil.. flere på hver..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk en ting... Databasen blir ikke noe bra uten at dere bidrar. Det er ikke tenkt at denne skal ligge på admins/mods sine skuldre å oppdatere.
Selv om vi nok kommer til å legge inn mye vi også. Jeg har jo endel fra den gamle samt bilder og info fra artikler som fantes før. Det har jeg tenkt å legge inn som litt "startkapital".

Jeg ser for meg at vi burde ha en redaktør på den delen og det skal vi jobbe med å få til. Det trengs noen som kvalitetssikrer infoen og bildene. Og sørger for å tagge slik at den henter fluer fra fluedatabasen.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i alle fall bidra det jeg kan, så får man håpe man treffer litt bedre med klekkinger i år:)

Man trenger jo ikke svinedyrt kamera for å få tatt bilder av insekta heller, man får jo billige objektiver til mobilen som funker sånn tålelig greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...