Gå til innhold

Rustne kulelagre i Danielsson Dry Fly


AndersK

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har en Danielsson Dry Fly som blant annet brukes på sekserstanga i sjøen. Etter ganske kort tids bruk oppdaget jeg at kulelagrene begynte å bli rustrøde og etterhvert gikk de tregere. Jeg kontaktet Danielsson og de sendte meg nye kulelager.

Etter dette har jeg ikke brukt den i saltvann så om de nye lagrene er noe bedre vet jeg ikke men jeg tenkte jeg skulle høre om andre har opplevd noe lignende og kanskje funnet en løsning som fungerer.

Jeg vet at de som fisker med multiplikatorsneller gjerne oppgraderer kulelagrene men er ikke kjent med eventuelle størrelsesstandarder. 

 

Jeg skyller snella etter bruk i saltvann men lurer på om det er bedre å passe på at det er bra med olje (eller kanskje fett?) i kulelagrene framfor å spyle masse vann inni.  

Jeg har kjøpt en del ekstraspoler med snører i ulike synkegrader og derfor vil jeg helst slippe å bytte den ut.

 

Anders Kristiansen

Endret av AndersK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kulelagerne, er det mulig å skifte ut selve kulene, eller er det hele kulelageret som skiftes?

Hvis de er det, så går det helt sikkert an å få tak i riktig diameter i syrefast stål (A4)

Nå har jeg ikke sett hvordan de er inni disse snellene bare så det er sagt.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er kanskje ikke svaret du ønsker å se, men denne snellen er nok ikke spesielt egnet for saltvann. Jeg tviler dessverre på at du får tilpasset bremsesystemet på denne snellen til saltvann. Men om andre har erfaring med at det går er det jo bare å poste et svar under.

 

Men det er et vel så viktig argument for å holde denne snellen borte fra det salte elementet, og det er godset i snella.

Loop Dry Fly er en bra snelle til innlandsfiske, men den er lett, tynn i godset og må behandles litt varsomt. Det litt røffere sjøfisket resulterer (iallefall for meg) av og til i at snella får slag av steiner. Enten fordi man snubler på glatte berg og steiner, eller fordi man er litt uforsiktig når man f. eks lander en fisk.

Man kan av og til rette opp bulker i spola, men ikke alltid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Truls: Kulelagrene ser temmelig standard ut for meg men det er klart at det er jo en del mål som skal stemme.

Når jeg ser nærmere etter så er det litt forskjell på de nye kulelagrene og de som satt i opprinnelig. Kan jo håpe at de holder bedre. Ved nærmere ettertanke kommer jeg neppe til å lete opp noen andre. Det får være grenser for nerderi :rolleyes:

 

Du har nok rett i at DF-en ikke er noen typisk saltvannsnelle, Pål. Det er bare det at jeg ønsker å bruke færrest mulig stenger og sneller og sekseren med Dry Fly passer perfekt i sjøen når klasse åtte blir for grovt og i innlandet når tre/fire blir litt spinkelt. Kanskje det blir en F3W etter hvert.

Utrolig hvor mye utstyr man kan ende opp med når man prøver å redusere.

 

Anders Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Utrolig hvor mye utstyr man kan ende opp med når man prøver å redusere.

 

 

 

Hehe, kjente meg litt igjen i denne ja ;-)

For min del så har jeg funnet ut at Hardy ultralite kassettsnelle er ganske så smart.

En snelle, og mange plastkassetter med ulike snører med på tur. 

Uten at det har begrenset snelleutvalget, eller anskaffelsen av nye...

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska mye med 2W i sjøen, med akkurat samma overløp og kulelager-opplegg. Nå skylte jeg snella og lagrene etter hvert saltvannsbesøk, så at dem lett ruster kjenner jeg meg ikke igjen i. En sprut med crc/wd40 gjør som nevnt forebyggende underverker trur jeg, noe som nok gjelder for alle "original"modellene, saltvann eller ei. Snella sier ihvertfall at det føles bra ;) 

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ting som loeser opp fett er nok ikke bra for kulelagre, som har fett som smoeremiddel. Jeg brukte de tidligste Trad snellene mye i sjoeen. De foerste rustet og lagrene ble byttet ut. Deretter smurte jeg et tynt lag temperaturbestandig fett paa overflaten (flatsiden) og skyllet dem i ferskvann etter bruk. Etter det rustet de ikke. For moro skyld saa sjekket jeg akkurat de 4 Trad snellene jeg har og de er alle stroekne. Selv 2'eren fra rundt 1990 er "smooth." Det er faa lyder som er bedre enn "suset" fra en trad snelle under utras. De krever en del omsorg og kjaerlighet men det er et lite offer. :-)

Endret av Tore M. Nilsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er vel egentlig gjort om man behandler med olje e.l (noe som lager en vannavvisende hinne) FØR de brukes i saltvann. Og så bør de spyles godt i springen etter bruk, så salt et ikke får lov å tørke inni de bevegelige delene. Da har man gjort det man kan for å forhindre rustangrep.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det blir artig å se om de nye lagrene er mer motstandsdyktige enn de gamle. De ser som sagt litt forskjellige ut.

Jeg har ikke noe imot litt vedlikehold og skyller jo utstyret etter bruk i saltvann men å smøre mellom hver eneste tur kjenner jeg kanskje blir litt mer enn jeg gidder. Hva slags fett foreslår du, Tore?

Anders Kristiansen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...