Gå til innhold

Temaboks


Jan Skundberg

Anbefalte innlegg

Bindesesongen så langt har vært temabasert. Begynte friskt med å sette sammen en rimelig ryddig SØ-boks. Med bedre og bedre grep om større kroker, materialer og ikke minst sterkere, glattere tråder gikk jeg rundt juletider over til å bygge en grunnleggende streamerboks. Denne utviklet seg fra grunnleggende mønstre som woolly bugger og muddler minnow og mot mer outrerte mønstre og endte opp med store artikulerte Kelly Galloup monstre. Disse er også glitrende for trening med hjortehår. Etter hvert har tørrflueverken ligger litt latent og i går fant jeg den perfekte veien ut av sex dungeon helvete og over i mer småtterier med å starte en Kelly Galloup tørrflue- og nymfetemaboks. Skal bli morsomt å se om den vil dekke norske behov.

Dere ser den spede starten under med to størrelser av goober midge. I kveld blir det butch caddis og ant acid. Gleder meg

c3dfff1b70241233af45631c74c6de9d.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Fine bilder og interessant tema!

 

Når det gjelder bindetråd så er dette en jungel. Kjenner meg godt igjen når du går fra å binde en articulated streamer med to kroker og sterk GSP over til å binde nette tørrfluer med tynn bindetråd. Det tar et noen fluer å venne seg til! Det kan være smart å velge en lettere trådholder.

 

Fluebokser med tema er også et tema som man aldri blir klok på. Sortering etter insektsart? Etter biotop? Årstid? Å lage temabokser ut i fra opphavsmann har jeg aldri prøvd. Blir spennende å følge din eksperimentelle tilnærming videre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temabokser er spennende. Jeg har uhorvelig mange fluebokser og antallet bare øker år for år. Når jeg får bindedilla så blir det ofte mange fluer på kort tid. Det resulterer ofte i kjøp av ny flueboks for å ha en boks med kun nye og freshe fluer. Du snakker om å være syk i nøtta..
Jeg har også et knippe med bokser som er laget for steder jeg besøker fra tid til annen, de er bygd opp etter tidsrommene jeg har vært der og hva som normalt klekker/har fungert.

I 2016 så loggførte jeg så å si alt jeg fikk av fisk og antall turer for å se hvordan jeg ligger an i forhold til før i væla når jeg synes jeg fisket mye.
Jeg loggførte sted, vekt på fisk, flue, og litt om klekkinger etc.. Nå har jeg kommet godt i gang med bindingen og vurderer sterkt å binde en boks med de fluene jeg brukte i skauen 2016.
Det er faktisk ikke mer enn 16 mønstre som det er snakk om. Kan være artig å lage den boksen for å evt. se om jeg må ty til noe annet neste år. Eneste bufferen jeg tror jeg må ha med er de to myggboksene mine som består av mange ulike klekkere og tørre mygg og seff boksen med buzzers.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om UTC tråden har flatet seg ut når du dubber på den, så kan det være litt vrient å dubbe bra. Prøv å spinn den litt rund før du dubber tråden.

I den grad det er mulig å beskrive hvordan man dubber en maurkropp så blir det noe slikt:

Se til at tråden er stram når du dubber den (på rund tråd). Legg et syltynt lag med dubbing i en lengde som vil være passelig når du har lagt på mer dubbing. 

Da har du altså et syltynt lag dubbing på noen centmeter av bindetråden. Ta så små dubbingflak og dubb utenpå basen du har laget helt til du har en fornuftig tykkelse for å skulpturere kroppen. 

Det kan være litt vanskelig å treffe med riktig mengde dubbing dersom du ikke binder flere fluer på samme krokstørrelsen. Skal jeg først bomme, ønsker jeg å ha dubbet litt for mye av tråden i lengde (ikke i tykkelse), og så fjerne det som blir til overs. Her er det verdt å merke seg at det er litt vrient å få fjernet "superfine"dubbingene dersom man har dubbet lagvis. Det er en grunn til at vi går tilbake til Fly-Rite som er mye enklere å ta av igjen....

 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...