Gå til innhold

Problemer med kirurgknuten.


Bananlars

Anbefalte innlegg

Gjest Ørreten

Hvor har du kjøpt fortomene/fortomateriale? Har du kjøpt det på G.sport kan du like gjerne kaste det i mange tilfeller. Der står fortomene/fortomateriale i solsteika året rundt. Kjøp fortom hos en spesialbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tilleggstips.. det er avgjørende at du bevilger deg lange nok ender til at du kan stramme alle "4" endene samtidig. Videre svekker du knuten om du til slutt etterstrammer de korte eller lange endene for seg, så ikke gjør det.

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten
Er det noen som har problemer å skjøte mono med fluorkarbon? Har hørt at dette ikke er så lurt. Er det noen med synspunkter på dette?

 

Jeg har gjort det litt, og kan ikke si jeg har merket noen forskjell, men jeg bruker blodknuten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem i fjor sommer. Plutselig begynte fortomsspissen å ryke i knuten. Tenkte at jeg hadde kjøpt råtten fortom, så jeg kjøpte ny. Nei, samme elendighet. Jeg var i ferd med å bli gal, for jeg har brukt samme knute i alle år, men nå funket den plutselig ikke mer. Jeg satte meg ned og testet knutene, de røk lett som bare det. Men når Kalle bandt samme knute med samme fortomsmateriale, så holdt knuten helt fint. Etter å ha laget et dusin kirurgknuter, så oppdaget vi at jeg dro sammen knuten for raskt på slutten. Det tålte ikke fortommen.

Dette var tydeligvis en uvane som jeg hadde lagt meg til i løpet av de siste dagene uten å legge merke til det selv. Du og du for en lettelse det var å finne ut av det.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker blodknuten, tror det er det den heter :? Jeg gjør det fordi jeg ikke klarer åfå den sena jeg skjøter på til å fortsette rett fremover. flere som opplever dette? Og er det noen som vet hvilken av kirurg eller blodknuten som er sterkest? Kunne vært morro med en avstemmning for å se hvem som bruker kirug og hvem som bruker blodknuta laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker blodknuten, tror det er det den heter :? Jeg gjør det fordi jeg ikke klarer åfå den sena jeg skjøter på til å fortsette rett fremover. flere som opplever dette? Og er det noen som vet hvilken av kirurg eller blodknuten som er sterkest? Kunne vært morro med en avstemmning for å se hvor mange som bruker kirug og hvor mange som bruker blodknuta laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Når det gjelder knuter er det vel bare en ting å gjøre: feste snøret et eller annet uten skarpe kanter og dra til knuta ryker - og deretter studere bruddet med lupe.

Har sett at blodknuten kan lage brudd på "innsiden" av knuten, siden den tynneste sena blir liggende rundt den tykkeste og kan skjære over denne, sena har vært kappet rett av som med en kniv, uten så mye som en synlig krøll i tuppen engang. Så dette tydelig for noe år siden da en laksefisker mistet drømmefisken sin også. Mulig det har noe med feil tilstramming av knuten å gjøre?

Men blodknuten er sikkert bra den. Likelvel er jeg for min del litt utrygg på den og har landet på kirurgen med to omganger, syns den er raskere og enklere å lage uten noe kluss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg bruker kirurgen og den har sjelden eller aldri røket. Men jeg ser problemet med at de to senestumpene kan krysse hverandre i det du lager knuten. Dette er uheldig og minsker bruddstyrken drastisk. Slikk på senedelene når de ligger mot hverandre og pass på at de ikke krysser hverandre. Nok med to gjennomtredninger. Den er enkel og rask og j.... sterk. En knute for livet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har hatt problemer med å skjøte vanlig mono og fluorkarbon med kirurgknute, dvs. den har glidd opp under kjøring av fisk. SKjedde ved ett tilfelle med 3 fisk på rad, før jeg skjønte tegningen.

Fluoren er glattere, så jeg gikk over til en annen knute jeg ikke vet navnet på, og problemet ble eliminert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan være noe av det samme som skjedde meg.. Har brukt blodknuten i 20år uten problemer, oftest samme senmerke.

 

I sommer ble jeg anbefalt Stroft og kjøpte .27 rull av den. Skjøtet den med .33 Rio og var såre fornøyd. Helt til jeg sleit av en storlaks i skjøten :evil:

Skal sies at min daværende laksepers var 1.8kg, så dere kan selv tenke dere hvor langt inn i bjørkeskauen den spolen med Stroft havna....

 

Noen andre som har hatt problemer med å spleise to forskjellige senmerker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være noe av det samme som skjedde meg.. Har brukt blodknuten i 20år uten problemer' date=' oftest samme senmerke.

 

I sommer ble jeg anbefalt Stroft og kjøpte .27 rull av den. Skjøtet den med .33 Rio og var såre fornøyd. Helt til jeg sleit av en storlaks i skjøten :evil:

Skal sies at min daværende laksepers var 1.8kg, så dere kan selv tenke dere hvor langt inn i bjørkeskauen den spolen med Stroft havna....

 

Noen andre som har hatt problemer med å spleise to forskjellige senmerker??[/quote']

 

 

Jeg bruker selv Stroft som spissmatereialet og Rio fortom. Har ikke hatt problemer med den kombinasjonen når jeg har laget Blodknuten riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...