Gå til innhold

Utstyr på dagstur i marka


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Jeg drar med meg alt for mye pakning ut når jeg skal fiske med flue. Spesielt på dagsturer i marka. Da må jeg ha en 80 liters sekk for å få plass til det jeg "behøver". Mye på grunn av vadere, vadestøvler og drikkeflasker. På kveldsturer har jeg lettere for å begrense meg til ett vann og kan la noe bli igjen hjemme.

Hvis jeg skal prøve å summere opp det jeg har med i ryggsekken på dagsturer i skogen så må det bli noe sånt som:

  • 80 liters ryggsekk
  • Vadere
  • Vadestøvler
  • Termos med varmt vann
  • Drikkeflaske med vann
  • Matpakke / turmat / pulverkaffe
  • Ullfrotté overdel og underdel
  • Ullgenser / Fleece
  • Skalljakke
  • Ekstra sokker
  • Hip pack med fluebokser, impregnering, nipper, fortomsmateriale osv
  • Fluesnelle, en eller to stk
  • Fluestang, en eller to stk
  • Myggmiddel
  • Letherman og spork
  • Solbriller
  • Regntrekk
  • Lite sitteunderlag

Det verste er at jeg bruker alt sammen ila dagen. Hva blir med på deres dagsturer i marka? Tar dere med vadere? Går dere inn til vannet med vadere på?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jarle TL skrev:

Det verste er at jeg bruker alt sammen ila dagen. Hva blir med på deres dagsturer i marka? Tar dere med vadere? Går dere inn til vannet med vadere på?

Jeg har vadere på når jeg går. Sjelden jeg går så innmari langt. I en 30 liters sekk er som regel kaffetermos, drikke, mat, ekstra fluebokser, evt varmt tøy om det er kaldt. Stanga ferdig rigga og vesten har jeg på. Dersom jeg kjører rundt og går til flere vann, blir sekken i bilen, men tar drikke med i vesten.

Eirik

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle, hva med å istedet ha alt sammen på deg når du går ut? :D

Men seriøst - jeg tror ikke du kommer unna noe på denne lista di - det er grovt sett dette min oppakning også består av ved "lengre" turer (altså når man ikke lenger ser bilen fra der man står iiinnocent)

Men er det noe poeng å pakke så veldig minimalistisk da? Heller slite litt ekstra for å ivareta komfort :) Komfort og trivsel er alfa og omega på mine turer!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Eirik og Jan Ingvar!

Ja på dagsturer så går jeg gjerne ganske langt. Blir varm ja. Derfor pakkes varme klær i sekken slik at jeg kan trave innover ganske lett i klærne jeg har på. Det er Østmarka i Oslo det er snakk om for min del. Jo lengre inn man går jo bedre er det jo :-)

Nei, som du er inne på Jan Ingvar, kanskje det ikke er noen utfordring i det hele tatt. Heller bære litt ekstra for å ha det fint når man er framme. Det er ikke aktuelt å gå med vadere på til hovedparten av de vannene jeg er glad i å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler mye til mine plasser i Østmarka og Nordmarka. For meg holder det med en 40 liters sekk. Sjelden jeg trenger å vade dypt. Har klippet av beina på noen vadere og satt på hemper som festes i beltet, lette myke joggesko i teknisk stoff som ikke trekker vann. Dette sparer mye plass i sekken.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en liste Jarle:)

På en dagstur går jeg som regel i noen lette midjevadere med stillongs under og joggesko. Dropper vadere hvis jeg vet at jeg ikke trenger dem og det er fint vær. Ellers holder jeg meg til brødskiver, vann fra naturen og en liten termos med kaffe. Aldri mer enn en stang og snelle. En lett vadejakke på kroppen og en ti-liters sekk med fleece-genser, lue og maten. Fluer og annet stæsj i en liten hippack.

Gir meg faktisk glede å klare meg med minst mulig. Da kan jeg fokusere mest mulig på selve fisket:)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg langt fra noen dreven skogstraver,  men en 40-liter har holdt i massevis. Har hatt med en varm genser, matpakke, vannflaske, noen fluebokser, flytemiddel og myggmiddel. En ekstra snelle med snøre.

Kan ikke se for meg at jeg skal ha behov for så mye mer på en dagstur. 

Ta litt blåbær fra naturen, slenge seg ned i lyngen... 

Komfort i lange baner bare det.

 

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyt med 80 liter sekk :rolleyes: . Klarer en helgetur med 50 litern jeg , men mest pga at jeg dropper vaderne på vandringstur i marka. men i år skal jeg kjøpe med Vision sine lårings .

vision-hip-waders.jpg

Lager bål og varmer vann på en bitteliten kjele/kopp eller hat med jetboil. Drikker alltid vann der jeg fisker, er det myrsmak har jeg med en liten flaske konsentrer saft

Fun-light-Squeeze-st%C3%B8rrelse.jpg ikke mitt bilde !

bruker en lanyard fra guideline og med en flueboks er man da i boks

lanyardloaded1.jpg

alle klær pakker jeg i pakkposer med ventil så man får ut all luft. Da sparer man masse plass

Endret av lars p
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm sitter og ser på sekken min nå.. Det er en jakt sekk som mangler viltnettet som skal henge utenpå til å putte ryper i.. På sekken står det 35+10. Usikker på om det referer til sekkens hovedrom pluss nettet eller pluss lokket, som er ganske romslig. Syns liksom den ser så stor ut for å bare skulle være 45L..

Det som pleier å være i sekken er ihvertfall vadere (som regel midjevadere), ullgenser, tynn regnjakke, ullsokker, full hip-pack, stang, snelle(r), matpakke til meg og bikja, noe og drikke hvis jeg skal til myrvann, solbriller og briller. Vadesko henger som regel utenpå sekken. Noen ganger er det også med en stang ekstra, og noen ganger en bitteliten gassbrenner, gassflaske og kaffe kjele.

Den kan riktignok bli ganske stappa, men er det krise kan hip-packen også henge på utsiden... Sjelden det er bohov for det da

Skal jeg gå mindre enn en time har jeg vaderne som regel på under marsjen

 

IMG_0580.JPG

IMG_0581.JPG

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midjevadere ja! Eller lårings. Kanskje det er løsningen, sammen med lettere vadesko! Det beste er jo å legge igjen vaderne hjemme, men jeg fisker mye i myrvann og da blir det litt vått. Jeg ser helt klart at jeg bruker større sekk enn de fleste andre her. Takk for flotte innspill karer!

Det hender at jeg har snørt noen støvler utenpå en mindre ryggsekk og slagstøvler fungerer sånn helt greit. Det er jo ikke behov for å dypvade akkurat! Bare å kunne bevege seg litt utpå myrkanten.

Lars P, hvordan synes du lanyard fungerer? Har hatt litt lyst på en, men har lagt det litt fra meg da jeg ser for meg at den ofte kommer veien?

Har selv blitt veldig glad i JetBoil til å koke opp vann til kaffe og frysetørra mat.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Jarle TL skrev:

Lars P, hvordan synes du lanyard fungerer? Har hatt litt lyst på en, men har lagt det litt fra meg da jeg ser for meg at den ofte kommer veien?

Har en sånn, men blir tullete av dinglingen til den, selv om den er festet i skjorte eller vader med klips. Hater egentlig ting rundt halsen. Har alt i min fine, nye vest.

 

 

vest.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. ja man kan fort føle seg som en hip-hop'er fra 80tallet med lanyard.. Brukte det selv før og syns det var ganske ok. Grunnen til at jeg bytta over til hip-pack var fordi flueboksen(ne) etterhvert ble for stor og ubehagelig å ha i lomma, og da kunne jeg like gjerne ha alt stashet i den... drømmer om den dagen jeg har selvtillit nok til kun å ta med en liten boks med et fåtal mønster. Da blir det nok tilbake til lanyard

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor prøvde jeg ut et nytt konsept for meg på mine turer i marka. Konseptet gikk ut på hvor lite jeg kan klare meg med. Poenget var at jeg skulle få plass til alt i vadejakka eller skjorta, uten bruk av vest eller chest pack (det var befriende å slippe vesten!). I de tilfellene jeg trengte vadere, tok jeg de på meg før turen. Jeg vil si det var vellykket. Her er listen:

  • En flueboks for hele sesongen med alt fra buzzer til mini zonker (bortsett fra egen boks til Vulgata). Etterfylte fluer ved behov. 
  • Impregnering - Dry dip
  • Klipper og peang
  • 1 pk fortom reserve (3x)
  • Tre spoler fortom (4x, 5x og 6x)
  • Drikkekopp
  • Myggmiddel
  • Håv hengende på vadejakka på ryggen (noen ganger tok jeg ikke med håven)

PS. De fleste av mine turer i fjor var ettermiddags- og kveldsturer uten behov for matpakke.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Jarle TL skrev:

Lars P, hvordan synes du lanyard fungerer? Har hatt litt lyst på en, men har lagt det litt fra meg da jeg ser for meg at den ofte kommer veien?

Har selv blitt veldig glad i JetBoil til å koke opp vann til kaffe og frysetørra mat.

 

For meg fungerer det bra altså, men er litt styr med den i starten. Men har den litt klyper og man ikke har for tunge ting så merker ikke jeg mye til den.

Fester også opp tanga så den ikke henger og slår rundt.

Se bilde for oppsett.

 

Ja jetboil er genial :)

Lanyard.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode innspill! Som dere sikkert skjønner så vil jeg kutte ned på vekta og sekkestørrelsen på dagsturer. Nå har jeg fått flere gode idéer her, takk for det! Et par nye saker på ønskelista også :-)

Det er jo litt rart. At man vil kjøpe mer utstyr for å ha med seg mindre utstyr ut...

Kjenner igjen dilemma til Simen. Man vil gjerne være litt minimalistisk, men samtidig bare må man ha med minimum fire fluebokser som dekker de fleste situasjoner. Trikset er nok å binde opp markaboks for tidligfiske, vår-og sommerfiske, og en for høstfiske. Men selvtilliten skal få prøvd seg litt ja!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nesten bare jeg som er så vrang og rar at jeg sjelden eller aldri bruker vadere på dagsturer i marka? Støvler er gode å gå i, og etter litt kåling så kommer jeg jo som regel til på di plassene jeg vil alikavæl. Også er det bare å slenge på seg fishponden(sekk/cheastpack), stappe oppi dagens stangvalg og legge avgårde :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller ikke vadere, men kjøpte meg noen veldig gode fjellstøvler, da det er masse myr og vått der jeg går. De støvlene har jeg rett og slett blitt glad i, og de gjør turen god, er utrolig gode å gå i og tåler vann godt når jeg har behandlet de. Har stått i time med vann opp mot ankelen, og like tørr. God investering! 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Truls. Har kjørt det opplegget der i mange, mange år i Østlandske stillevann. Men klart, skal man på tur til vassdrag man veit er langgrunne som man også er klar over at har en solid og stødig bånn, så tenker man jo selvfølgelig annerledes. Har hørt det kan være en fordel ved bellyfiske også ;) Men 90% av tida i skauen er det ihvertfall fjell/støvel som gjelder for meg. Enten godt preppa lærstøvler, eller lange Viking-gummistøvler. 

En god kniv er også alltid med. En leatherman, ALT av fluegreier, papir, carmex og gud veit hva som egentlig finnes i den sekken/packen. Det beste man har i sekken er vel ei god lue og trøyeskift, sammen med niste til seg sjøl og kameraten da. Kjipt å sitte kaldsvett og sulten på myrkanten as. Uten snus?? Uff... En halvannen liter med vann også. Ja, klart man bærer vann til vannet... Noen ganger også solbærsirup eller lignende. Det setter man pris på etter litt tråkking på en varm vårdag. 

 

Legger ved bilde av en etterlengta kamerat også jeg. Dere får si fra hvis dere sern

20160612_204032 composeD.jpg

Endret av Olav Haug
Typo
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å reise så lett som mulig, og de siste to sesongene har jeg bare hatt én flueboks i fiskeveska, sesongen gjennom. Det er riktignok en svær tørrrflueboks med masse rom og et utall fluer, men én boks holder i massevis for meg (tørrfluer, klekkere og pupper/buzzere). I tillegg har jeg et par zip-lock-poser med "dirty tricks" (én pose med div pheasant tail- og hareørenymfer, og én pose med et par Wolly Bugger, noen muddlere og to Mickey Finn). Får jeg ikke noe da, så står det ikke på redskapen.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Håvard Stubø skrev:

Prøver å reise så lett som mulig, og de siste to sesongene har jeg bare hatt én flueboks i fiskeveska, sesongen gjennom. Det er riktignok en svær tørrrflueboks med masse rom og et utall fluer, men én boks holder i massevis for meg (tørrfluer, klekkere og pupper/buzzere). I tillegg har jeg et par zip-lock-poser med "dirty tricks" (én pose med div pheasant tail- og hareørenymfer, og én pose med et par Wolly Bugger, noen muddlere og to Mickey Finn). Får jeg ikke noe da, så står det ikke på redskapen.

Har egentlig bare én skau-boks selv. Det er den større C&F-typen med 4 rader, så det er jo en del fluer der da. Mygg, maur, stankelbein, minizonkers, libeller, vespertina, vulgata, nymfer og litt snacks. Ikke så veldig mange av alle typene, bortsett fra mygg-klekkere. Der har jeg altfor mange, så i år skal den raden bort og erstattes med flere buzzere, stankelbein og cdc-mygg. Og i år skal jeg skrive ned alt slik at jeg til neste vinter ser at det eneste jeg virkelig trenger av fluer er stankelbein :) Og kanskje en maur. Og en mygg. Og en libellenymfe. Og en minizonker. :D

Har også en døgnflue-klekker-boks som får lov å være med rundt omkring, da feks klinkhammers er ei skikkelig allround-flue. Selv til annet enn døgnflueklekkinger.

Eirik

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samma åssen støvler egentlig, bare dem sitter godt, er behagelige og gjør det dem skal. Men må alikavæl og atter en gang få skryte av UGC-såla til Viking. Grepet er det beste jeg har prøvd og holdbarheten er rå. Bruk av støvler kontra vadere øker kosen på hele skauturen for min del, da jeg er av den varmblodige typen, som kjapt presser de såkalte pustegenskapene i vadera til bristepunktet. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvler er et meget bra alternativ, i allefall der jeg ferdes. Har ikke gått inn til vanna i gummistøvler siden tenårene pga varmeutvikling. Men i forhold til vadere så er vel gummistøvler "svalt" i forhold! Ser for meg å ha med i allefall et ekstra sokkepar for å skifte til tørt når man kommer fram/ved plumping.

Hva med håv? Selv drar jeg alltid med håv ut. I skogen har jeg den minste McLean-håven med vekt i skaftet.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det hadde funket for meg meg med kun støvler. Jeg smyger, sitter på kne i myra, sitter på ræva (stort sett), står uti med en fot eller to til knes etc. Er jeg på en dagstur, er det som regel flere vann involvert med forskjellig terreng og ville nok blitt litt for forsiktig/ikke kommet til med bare støvler. Men kanskje en midjevader vil være grei, men bruker ikke penger på det i år i alle fall :)

Eirik

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...