Gå til innhold

Tykkelse på bindetråd


Håvard Sveen

Anbefalte innlegg

Tallene 8/0, 10/0, 12/0 osv er en slags angivelse på tykkelsen på bindetråden ja. Jo høyere tall foran null, jo tynnere er tråden. 6/0 er tykkere enn 16/0. Min erfaring er at produsentene varierer mye når det gjelder tykkelse. Hvordan man opplever å binde med den avhenger bant annet av om tråden er flettet/tvunnet eller ikke. Tvunnet tråd blr rundere og sterkere, men bygger mer. Ikke tvunnet tråd bygger lite, er lett å splitte (isteden for dubbingløkke), men er generelt svakere.

Til tørrfluer og nymfer i krokstørrelse 10-20 så passer trådtykkelsene 8/0 til 16/0 i min bindeverden. Til streamere så passer 6/0 til 12/0.

Den D'en bak et nummer (ditt eksempel 75 D) står for Denier, og angir også tykkelse på tråden, men i en annen skala. Dette kan sikkert noen andre bedre enn meg.

 

Ellers så fant jeg litt mer stoff i denne artikkelen: http://frontrangeanglers.com/choosing-the-right-fly-tying-thread/

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Håvard Sveen skrev:

Hva står 8/0, 10/0, 12/0 osv. for? Har dette noe med tykkelsen å gjøre?

75 D? Hva er det for en betegnelse?

Hvordan skal jeg kunne lese meg til hvor tykk tråden er?

Kan noen oppdatere meg? :rolleyes:

 

 

Hilsen frustrert trådkjøper

Her er en tråd hvor jeg forklarer denier, og litt om hvor ulike produsenters 12/0 er det samme som en annens 8/0 osv. 

Klikk her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Håvard Sveen skrev:

Hva står 8/0, 10/0, 12/0 osv. for? Har dette noe med tykkelsen å gjøre?

 

 

 

Denne nummereringen er bare et uttrykk i variasjon fra utganspunktet der man fra gammelt av hadde suturer (kirurgisk tråd) hvor str. 0 var minst og 1 var større. 2 var størrelsen ennå større og 3 var størst. (jadda det går videre oppover også).

Så kom man til et punkt der det plutselig var mulig å produsere materiale tynnere enn 0, derav 1/0, 2/0 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...