Gå til innhold

Nok en stang ferdig


Anbefalte innlegg

Når man først er igang, nok en stang er ferdig. Nå må jeg bruke resten av vinteren på fluebinding, selvom jeg sysler med tanken å bygge om en stang. Denne gangen er er det en Batson Eternity2 klasse fem som er tenkt brukt i ferskvann og lett saltvann. Snellefestet er stabilsert og farget maple burl. Ringene er black pearl recoil med Seymo dragring. Brukt blå surringer med for engangs skyld threadmaster color preserver og threadmaster lite epoxy, så de ikke gjennomskinnelig.

stang2.JPG

stang1A.JPG

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har også en av disse i klasse fem, og jeg liker den best med et snøre i klasse 6.

Den er ikke den mest toppede stanga, selv om den av produsenten beskrives som exstra fast.

Bunndelen er foholdsvis stiv, men forholdsvis lett å akivisere når man kaster, og man vil ikke savne mer trøkk i stanga, det har den i massevis. Til tross for en stivere bunndel så er tuppen lett så man har god følelse av det som skjer, og man føler det er lett å forme trang bukter med den. Recoveryen er på den raskere siden, så det er ikke noe etterslag å snakke om.

En overraskende god stang i forhold til prisen, ypperlig på kysten eller om man har behov for å legge ut noe lengre kast.

Og fargen på klingen er blandt de flotteste jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls har vel sagt det meste. Jeg bor også i ØEK. Har samtlige stenger i serien bortsett fra tieren. Skal prøve ut de med litt mer forskjellige snører  når det blir varmere, men jeg synes de går bra med oppgitte vektklasse. Men Truls bruker ofte lengre fortommer enn meg. Har stort sett brukt SA GPX og guideline Coastal så langt. Snellefestet kjøpte jeg på ebay fra en fyr i Slovenia og synes det absolutt var verdt sine 35 gbp med stabilsert treinnlegg.

Så langt synes jeg de kan sammeliknes med Gloomis NRX og Sage one one jeg har. Jeg har to femmere den ene med recoil og den andre med snake brand guides. Recoil ringene er lettere, men toppdelen veier nøyaktig  4,40 gram på begge ferdig bygget. En sage one selvbygget i femmer med hopkins and holleway i light utgave veier 3,75 grm i toppdelen.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...